Använd sponsringen vettigare!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Sponsringen ökar, enligt en undersökning, men många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.
Så här ser fördelningen av reklamkakan ut. Sponsringen i Sverige omsätter 6,5 miljarder kronor.

 

Investeringarna i sponsring som annonsörs-/reklamsyfte har ökat varje år i mer än ett decennium. Det är bara digital marknadsföring som kan visa upp så fin utveckling – och att den typen av reklam har ökat senaste åren har väl knappast undgått någon.

Skälen kan vara många

Det är Reklam- och Mediestatistik (IRM) som sammanställer hur företag i Sverige fördelar sina marknadsföringsbudgetar. Kartläggningen heter Reklamkakan och finns i detalj på irm-media.se för den som är intresserad av generell marknadsföring. 

Enligt IRM investerades det i Sverige 6,5 miljarder kronor i sponsring under 2013. Det är en ökning med 6,5 procent gentemot 2012, som då i sin tur var en ökning gentemot 2011 och så vidare.

Anledningarna till att sponsringsinvesteringarna ökar kan förstås vara många. 

Olika förklaringar

Det kan vara så att fler företag börjar arbeta med sponsring. Marknadsföringsmetoder som lyckas brukar i regel snabbt få ringar på vattnet och de flesta stora företag har alltid några spejare (omvärldsbevakare) som håller koll på trender och utvecklingen i andra branscher. Sponsring är förstås inget undantag från radarn.

En annan teori är att företag som redan sponsrar går in i fler samarbeten. Att man helt enkelt är så nöjd med effekterna på de man redan har att man vill sponsra fler områden som målgruppen tycker om.

Ett tredje alternativ är förstås att företag som redan sponsrar går in i djupare (större) sponsorskap med de rättighetsinnehavare man redan samarbetar med. Kanske har man under det första sponsringsåret kommit på flera bra aktiveringsidéer som man nu vill köpa förutsättningar till att kunna genomföra under följande år.

Det kan också vara så har man haft ett långt samarbete som byggt på historik och tradition, men som nu behöver bli mer affärsmässigt. Då räcker inte ”bara” associationsvärden, några skyltar och ett gäng VIP-plåtar; någonting mer behövs. Det kan vara digitala rättigheter, möjlighet att använda spelare i reklamkampanjer, coacherna till föreläsningar eller fystränarna till kick-offen och så vidare. Rättigheter som kanske inte funnits i ”vd-sponsringen”. 

Idrotten tar bättre betalt

Utifrån rättighetsinnehavarperspektivet kan anledningarna till att sponsringen ökar i omsättning vara att man (förbund, liga, förening, arena, evenemang, individ m.fl.) blivit ”bättre” på att sälja rättigheter man redan har (paketering). Det kan vara så att man tar mer betalt för sina rättigheter (värdeökning/konkurrenskraft) eller att man utvecklat sina verksamhetsområden (ex. motionslopp startar fler lopp, föreningar skapar samhällsprojekt). 

Svaret på sponsringens ökning är förstås en kombination av allt det här. Och bara av att läsa styckena ovan hoppas jag det ännu en gång framgår vilken flexibel metod för marknadsföring som sponsring är. Tidningarna har visserligen olika annonsformat och TV-kanalerna kan erbjuda flera(!) typer av reklamspotar eller billboards, men sponsringens flexibilitet når de inte i närheten av.

Även de digitala medierna är mer flexibla än traditionella kanaler – och tillsammans med ett tema som målgruppen tycker om (vilket man når genom sponsoravtal) är förutsättningarna goda för att både sponsring och digitalt fortsätter gå hand i hand kommande år.

Men allt är inte i dur

Visst är det ett bra betyg för idrotten att sponsringen generellt sett ökar, men det finns fortfarande mycket att göra bättre.

En gigantisk del av all sponsring mäts fortfarande inte, och ännu värre: målsätts inte. Många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor per år (och flera betydligt mer än så) utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.

Vill man öka kännedomen? Vill man öka gillandet? Vill man öka försäljningen? Vill man ha gladare medarbetare? När man bestämt sig för vad sponsring ska göra är nästa steg att sätta ett mätbart mål, annars riskerar aktiveringen bli passiv och det är lätt för en ny marknadschef att något år senare vifta bort sponsring som något olönsamt. 

Var mer skärpt som sponsor

Här kan rättighetsinnehavarna skapa konkurrensfördelar genom att agera både som ”idrott” och som rådgivare.  

Om företagen står för bättre sponsring (sätter upp mål, har gemensamma aktiveringsmöten, gör mätningar etc) kommer sponsorintäkterna på sikt att öka. Precis som den generella sponsringen gjort i Sverige.

Bra saker får ringar på vattnet. 

Magnus Berglund

En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.

Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.

 Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.

Samtidigt har medlemsantalet vid vecka 25 passerat 530 000, vilket är den högsta noteringen för den tidpunkten sedan 2021. Till och med den sista maj hade 255 000 personer spelat minst en rond, enligt statistik från Svenska Golfförbundet som har sammanställts av Tvmatchen.nu.de bredd- och elitnivå framöver, säger Leopold Neurath.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.