Använd sponsringen vettigare!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Sponsringen ökar, enligt en undersökning, men många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.
Så här ser fördelningen av reklamkakan ut. Sponsringen i Sverige omsätter 6,5 miljarder kronor.

 

Investeringarna i sponsring som annonsörs-/reklamsyfte har ökat varje år i mer än ett decennium. Det är bara digital marknadsföring som kan visa upp så fin utveckling – och att den typen av reklam har ökat senaste åren har väl knappast undgått någon.

Skälen kan vara många

Det är Reklam- och Mediestatistik (IRM) som sammanställer hur företag i Sverige fördelar sina marknadsföringsbudgetar. Kartläggningen heter Reklamkakan och finns i detalj på irm-media.se för den som är intresserad av generell marknadsföring. 

Enligt IRM investerades det i Sverige 6,5 miljarder kronor i sponsring under 2013. Det är en ökning med 6,5 procent gentemot 2012, som då i sin tur var en ökning gentemot 2011 och så vidare.

Anledningarna till att sponsringsinvesteringarna ökar kan förstås vara många. 

Olika förklaringar

Det kan vara så att fler företag börjar arbeta med sponsring. Marknadsföringsmetoder som lyckas brukar i regel snabbt få ringar på vattnet och de flesta stora företag har alltid några spejare (omvärldsbevakare) som håller koll på trender och utvecklingen i andra branscher. Sponsring är förstås inget undantag från radarn.

En annan teori är att företag som redan sponsrar går in i fler samarbeten. Att man helt enkelt är så nöjd med effekterna på de man redan har att man vill sponsra fler områden som målgruppen tycker om.

Ett tredje alternativ är förstås att företag som redan sponsrar går in i djupare (större) sponsorskap med de rättighetsinnehavare man redan samarbetar med. Kanske har man under det första sponsringsåret kommit på flera bra aktiveringsidéer som man nu vill köpa förutsättningar till att kunna genomföra under följande år.

Det kan också vara så har man haft ett långt samarbete som byggt på historik och tradition, men som nu behöver bli mer affärsmässigt. Då räcker inte ”bara” associationsvärden, några skyltar och ett gäng VIP-plåtar; någonting mer behövs. Det kan vara digitala rättigheter, möjlighet att använda spelare i reklamkampanjer, coacherna till föreläsningar eller fystränarna till kick-offen och så vidare. Rättigheter som kanske inte funnits i ”vd-sponsringen”. 

Idrotten tar bättre betalt

Utifrån rättighetsinnehavarperspektivet kan anledningarna till att sponsringen ökar i omsättning vara att man (förbund, liga, förening, arena, evenemang, individ m.fl.) blivit ”bättre” på att sälja rättigheter man redan har (paketering). Det kan vara så att man tar mer betalt för sina rättigheter (värdeökning/konkurrenskraft) eller att man utvecklat sina verksamhetsområden (ex. motionslopp startar fler lopp, föreningar skapar samhällsprojekt). 

Svaret på sponsringens ökning är förstås en kombination av allt det här. Och bara av att läsa styckena ovan hoppas jag det ännu en gång framgår vilken flexibel metod för marknadsföring som sponsring är. Tidningarna har visserligen olika annonsformat och TV-kanalerna kan erbjuda flera(!) typer av reklamspotar eller billboards, men sponsringens flexibilitet når de inte i närheten av.

Även de digitala medierna är mer flexibla än traditionella kanaler – och tillsammans med ett tema som målgruppen tycker om (vilket man når genom sponsoravtal) är förutsättningarna goda för att både sponsring och digitalt fortsätter gå hand i hand kommande år.

Men allt är inte i dur

Visst är det ett bra betyg för idrotten att sponsringen generellt sett ökar, men det finns fortfarande mycket att göra bättre.

En gigantisk del av all sponsring mäts fortfarande inte, och ännu värre: målsätts inte. Många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor per år (och flera betydligt mer än så) utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.

Vill man öka kännedomen? Vill man öka gillandet? Vill man öka försäljningen? Vill man ha gladare medarbetare? När man bestämt sig för vad sponsring ska göra är nästa steg att sätta ett mätbart mål, annars riskerar aktiveringen bli passiv och det är lätt för en ny marknadschef att något år senare vifta bort sponsring som något olönsamt. 

Var mer skärpt som sponsor

Här kan rättighetsinnehavarna skapa konkurrensfördelar genom att agera både som ”idrott” och som rådgivare.  

Om företagen står för bättre sponsring (sätter upp mål, har gemensamma aktiveringsmöten, gör mätningar etc) kommer sponsorintäkterna på sikt att öka. Precis som den generella sponsringen gjort i Sverige.

Bra saker får ringar på vattnet. 

Magnus Berglund

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.