Använd sponsringen vettigare!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Sponsringen ökar, enligt en undersökning, men många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.
Så här ser fördelningen av reklamkakan ut. Sponsringen i Sverige omsätter 6,5 miljarder kronor.

 

Investeringarna i sponsring som annonsörs-/reklamsyfte har ökat varje år i mer än ett decennium. Det är bara digital marknadsföring som kan visa upp så fin utveckling – och att den typen av reklam har ökat senaste åren har väl knappast undgått någon.

Skälen kan vara många

Det är Reklam- och Mediestatistik (IRM) som sammanställer hur företag i Sverige fördelar sina marknadsföringsbudgetar. Kartläggningen heter Reklamkakan och finns i detalj på irm-media.se för den som är intresserad av generell marknadsföring. 

Enligt IRM investerades det i Sverige 6,5 miljarder kronor i sponsring under 2013. Det är en ökning med 6,5 procent gentemot 2012, som då i sin tur var en ökning gentemot 2011 och så vidare.

Anledningarna till att sponsringsinvesteringarna ökar kan förstås vara många. 

Olika förklaringar

Det kan vara så att fler företag börjar arbeta med sponsring. Marknadsföringsmetoder som lyckas brukar i regel snabbt få ringar på vattnet och de flesta stora företag har alltid några spejare (omvärldsbevakare) som håller koll på trender och utvecklingen i andra branscher. Sponsring är förstås inget undantag från radarn.

En annan teori är att företag som redan sponsrar går in i fler samarbeten. Att man helt enkelt är så nöjd med effekterna på de man redan har att man vill sponsra fler områden som målgruppen tycker om.

Ett tredje alternativ är förstås att företag som redan sponsrar går in i djupare (större) sponsorskap med de rättighetsinnehavare man redan samarbetar med. Kanske har man under det första sponsringsåret kommit på flera bra aktiveringsidéer som man nu vill köpa förutsättningar till att kunna genomföra under följande år.

Det kan också vara så har man haft ett långt samarbete som byggt på historik och tradition, men som nu behöver bli mer affärsmässigt. Då räcker inte ”bara” associationsvärden, några skyltar och ett gäng VIP-plåtar; någonting mer behövs. Det kan vara digitala rättigheter, möjlighet att använda spelare i reklamkampanjer, coacherna till föreläsningar eller fystränarna till kick-offen och så vidare. Rättigheter som kanske inte funnits i ”vd-sponsringen”. 

Idrotten tar bättre betalt

Utifrån rättighetsinnehavarperspektivet kan anledningarna till att sponsringen ökar i omsättning vara att man (förbund, liga, förening, arena, evenemang, individ m.fl.) blivit ”bättre” på att sälja rättigheter man redan har (paketering). Det kan vara så att man tar mer betalt för sina rättigheter (värdeökning/konkurrenskraft) eller att man utvecklat sina verksamhetsområden (ex. motionslopp startar fler lopp, föreningar skapar samhällsprojekt). 

Svaret på sponsringens ökning är förstås en kombination av allt det här. Och bara av att läsa styckena ovan hoppas jag det ännu en gång framgår vilken flexibel metod för marknadsföring som sponsring är. Tidningarna har visserligen olika annonsformat och TV-kanalerna kan erbjuda flera(!) typer av reklamspotar eller billboards, men sponsringens flexibilitet når de inte i närheten av.

Även de digitala medierna är mer flexibla än traditionella kanaler – och tillsammans med ett tema som målgruppen tycker om (vilket man når genom sponsoravtal) är förutsättningarna goda för att både sponsring och digitalt fortsätter gå hand i hand kommande år.

Men allt är inte i dur

Visst är det ett bra betyg för idrotten att sponsringen generellt sett ökar, men det finns fortfarande mycket att göra bättre.

En gigantisk del av all sponsring mäts fortfarande inte, och ännu värre: målsätts inte. Många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor per år (och flera betydligt mer än så) utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.

Vill man öka kännedomen? Vill man öka gillandet? Vill man öka försäljningen? Vill man ha gladare medarbetare? När man bestämt sig för vad sponsring ska göra är nästa steg att sätta ett mätbart mål, annars riskerar aktiveringen bli passiv och det är lätt för en ny marknadschef att något år senare vifta bort sponsring som något olönsamt. 

Var mer skärpt som sponsor

Här kan rättighetsinnehavarna skapa konkurrensfördelar genom att agera både som ”idrott” och som rådgivare.  

Om företagen står för bättre sponsring (sätter upp mål, har gemensamma aktiveringsmöten, gör mätningar etc) kommer sponsorintäkterna på sikt att öka. Precis som den generella sponsringen gjort i Sverige.

Bra saker får ringar på vattnet. 

Magnus Berglund

Svenska Friidrottsförbundet och ideella Folkspel växlar upp sitt samarbete.

– Att våra föreningar genom åren tjänat över 269 miljoner på att sälja Folkspels produkter talar väl för sig självt om hur viktig Folkspel är som partner till oss, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet. 

Degerfors kommun vill sälja klassiska Stora Valla. Det chockartade beskedet nådde klubben plötsligt på måndagen, en och en halv vecka innan allsvenska premiären.

-Vi är chockade över att det kommer utan någon dialog, säger klubbchef Lars Weman. På sin hemsida skriver Degerfors:

"Vänsterpartiet och Moderaterna i Degerfors kommun harkommit överens om att försöka sälja Stora Valla. Beskedet kom som en chock för föreningens styrelse och personal, som inte delgivits planerna eller deltagit i någon form av dialog rörande en försäljning".

Dramatiken uteblev när tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt, 57, år valdes till ny ordförande för Svenska Fotbollförbundet efter avgående Karl Erik Nilsson

Under punkt 11, vid 12.30-tiden, kunde mötesordföranden Anders Ygeman (s) redovisa delegaternas röster; 143 röster för Reinfeldt mot 110 för Lars-Christer Olsson, tidigare ordförande för SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för att bli ordförande  i Svenska Fotbollförbundet, kunde på måndagen räkna in 18 tunga röster.

 Det största distriktet, Stockholm, har vid årsmöte beslutat att stödja valberedningens förslag, det vill säga Fredrik Reinfeldt, som har föreslagits av allsvenska BP.

-Vi har tidigt sagt att vi stödjer valberedningen i den här processen, något som bekräftades vid vårt årsmöte.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00. 

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.