Fotbollsaffärer på högsta nivå

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idrottsindustrin är ofantlig. Här är ett exempel. Nike säger nej tack till avtalsförslaget från Manchester United som behåller Chevrolet som för sju år betalar 3,8 miljarder kronor utan att deras bilar säljs i Europa.
Nike lämnar Manchester United. Klubbens förslag till nytt avtal godtogs inte och med ett nej tack skiljs parterna år. Foto: AP Photo/TT

 

Manchester United har lanserat sitt nya matchställ för säsongen 2014/2015. Nu har det också bekräftats att det blir sista säsongen som den engelska klubben har Nike som klädleverantör. 

Det låter kanske som en icke-nyhet, men det handlar om en förhandling som kommer sluta med att leverantörskapet som sponsringsform tas till en helt ny nivå.

Två typer av sponsorer

Internationella storlag har två typer av sponsorer som är helt avgörande för deras marknadsintäkter. Det företag som syns på matchtröjornas framsidor brukar lite slarvigt kallas för ”tröjsponsor” och är egentligen betydligt större än att de ”bara” syns på tröjan. Sponsorn skapar internationella kampanjer tillsammans med klubben och den fanbase som laget har, vårdar viktiga affärsrelationer och möter investerare.

På Manchester United-bröstet syns från och med den här säsongen ett stort guldigt plustecken, logotypen för Chevrolet. Billeverantören ska visserligen sluta fokusera på att sälja sina bilar i Europa, men menar att man ser Manchester United som en global rättighet, något som ger perspektiv på vilken nivå vi diskuterar sponsring på i det här sammanhanget...

Därför gäller sju-årsavtalet värt 3,8 miljarder kronor...

Jättarnas kamp

Den andra sponsorn som är avgörande för de största lagen är klädleverantören. En stor summa ges för rätten att vara leverantör – och ovanpå det en split revenue på försäljningen. Klädföretagen räknar noga varje tröja, strumpa, fotboll och vardagsplagg som säljs i alla tänkbara supportershopar.

Det amerikanska konsultföretaget IEG visade nyligen siffror på att Nike har vart femte klädleverantörskap i sportvärlden.

Adidas ligger föga förvånande på andra plats (14 procent) och därefter är hoppat större ner till Puma (5 procent), Under Armour (5 procent) och Reebook (4 procent). Precis som bland träningskläder och joggingskor är det således ett tvåhästarsrace mellan de två jättarna.

En saftig höjning

Med vinstdelning på merchandise inräknat betalar Nike omkring 65 miljoner dollar till Manchester United för det nuvarande leverantörskapet. Inte konstigt att Nike tvekat länge (förhandlingarna har pågått sedan 2012) när nu United vill ha närmare 100 miljoner dollar per år. 

En saftig höjning för en klubb som inte ens spelar i Champions League kommande säsong, vilket man annars gjort varje år sedan 1996.

Särskilt intressant blir det när man tänker på att Adidas betalar Real Madrid omkring 50 miljoner dollar per år. Real som ju vann Champions League senast.

En speciell klausul

Adidas är utan tvekan lågoddsaren till att ta över efter Nike, men det pratas också om amerikanska Warrior, vars största sponsorskap är samarbetet med Liverpool. Förhandlingarna lär dock inte bli lätta för någon part och det är omöjligt att utifrån säga när ett nytt avtal blir klart.

En option i Nikes avtal har gjort att man haft exklusiv förhandlingsrätt under en viss period – och att man in i det sista har rätt att matcha alla inkommande bud. 

Den här förhandlingsexklusiviteten är något jag sett i svenska sponsoravtal, men oftast är det ytterst sällan rättighetsinnehavaren har en så stark förhandlingssituation att det är speciellt nödvändigt att ha med liknande optioner eller klausuler.

Pengarna viktigast

Från United-håll fäster man inte så stor vikt vid varumärkeseffekterna med ett klädbyte – förhandlingarna och utspelen nu i media viskar om att det är dollarsedlar som prioriteras. Och visst, ett skapligt varumärke har man ju redan. 

Det vore förvånande om någon annan än Adidas gör Manchester Uniteds kläder kommande säsonger. Det enda alternativet är egentligen att klubben (ägarna) lanserar ett eget klädmärke, vilket i och för sig kanske inte är helt otroligt ändå. Sportvärlden är ju mer industri än någonsin och ett par nya affärsben att stå på är knappast något som avskräcker affärsmännen bakom kulisserna.

Men det är intressant med ett eventuellt byte från Nike och Adidas. Nike är individualisterna, stjärnglansen och underhållningen. Adidas har jag själva alltid associerat med lagkänsla, samarbete och prestation.

Tysk prestanda, kanske är det precis det som Manchester United behöver för att med nya managern Louis van Gaal studsa tillbaka till fotbollens sportsliga finrum?

Magnus Berglund

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.