Fotbollsaffärer på högsta nivå

Manchester United har lanserat sitt nya matchställ för säsongen 2014/2015. Nu har det också bekräftats att det blir sista säsongen som den engelska klubben har Nike som klädleverantör.
Det låter kanske som en icke-nyhet, men det handlar om en förhandling som kommer sluta med att leverantörskapet som sponsringsform tas till en helt ny nivå.
Två typer av sponsorer
Internationella storlag har två typer av sponsorer som är helt avgörande för deras marknadsintäkter. Det företag som syns på matchtröjornas framsidor brukar lite slarvigt kallas för ”tröjsponsor” och är egentligen betydligt större än att de ”bara” syns på tröjan. Sponsorn skapar internationella kampanjer tillsammans med klubben och den fanbase som laget har, vårdar viktiga affärsrelationer och möter investerare.
På Manchester United-bröstet syns från och med den här säsongen ett stort guldigt plustecken, logotypen för Chevrolet. Billeverantören ska visserligen sluta fokusera på att sälja sina bilar i Europa, men menar att man ser Manchester United som en global rättighet, något som ger perspektiv på vilken nivå vi diskuterar sponsring på i det här sammanhanget...
Därför gäller sju-årsavtalet värt 3,8 miljarder kronor...
Jättarnas kamp
Den andra sponsorn som är avgörande för de största lagen är klädleverantören. En stor summa ges för rätten att vara leverantör – och ovanpå det en split revenue på försäljningen. Klädföretagen räknar noga varje tröja, strumpa, fotboll och vardagsplagg som säljs i alla tänkbara supportershopar.
Det amerikanska konsultföretaget IEG visade nyligen siffror på att Nike har vart femte klädleverantörskap i sportvärlden.
Adidas ligger föga förvånande på andra plats (14 procent) och därefter är hoppat större ner till Puma (5 procent), Under Armour (5 procent) och Reebook (4 procent). Precis som bland träningskläder och joggingskor är det således ett tvåhästarsrace mellan de två jättarna.
En saftig höjning
Med vinstdelning på merchandise inräknat betalar Nike omkring 65 miljoner dollar till Manchester United för det nuvarande leverantörskapet. Inte konstigt att Nike tvekat länge (förhandlingarna har pågått sedan 2012) när nu United vill ha närmare 100 miljoner dollar per år.
En saftig höjning för en klubb som inte ens spelar i Champions League kommande säsong, vilket man annars gjort varje år sedan 1996.
Särskilt intressant blir det när man tänker på att Adidas betalar Real Madrid omkring 50 miljoner dollar per år. Real som ju vann Champions League senast.
En speciell klausul
Adidas är utan tvekan lågoddsaren till att ta över efter Nike, men det pratas också om amerikanska Warrior, vars största sponsorskap är samarbetet med Liverpool. Förhandlingarna lär dock inte bli lätta för någon part och det är omöjligt att utifrån säga när ett nytt avtal blir klart.
En option i Nikes avtal har gjort att man haft exklusiv förhandlingsrätt under en viss period – och att man in i det sista har rätt att matcha alla inkommande bud.
Den här förhandlingsexklusiviteten är något jag sett i svenska sponsoravtal, men oftast är det ytterst sällan rättighetsinnehavaren har en så stark förhandlingssituation att det är speciellt nödvändigt att ha med liknande optioner eller klausuler.
Pengarna viktigast
Från United-håll fäster man inte så stor vikt vid varumärkeseffekterna med ett klädbyte – förhandlingarna och utspelen nu i media viskar om att det är dollarsedlar som prioriteras. Och visst, ett skapligt varumärke har man ju redan.
Det vore förvånande om någon annan än Adidas gör Manchester Uniteds kläder kommande säsonger. Det enda alternativet är egentligen att klubben (ägarna) lanserar ett eget klädmärke, vilket i och för sig kanske inte är helt otroligt ändå. Sportvärlden är ju mer industri än någonsin och ett par nya affärsben att stå på är knappast något som avskräcker affärsmännen bakom kulisserna.
Men det är intressant med ett eventuellt byte från Nike och Adidas. Nike är individualisterna, stjärnglansen och underhållningen. Adidas har jag själva alltid associerat med lagkänsla, samarbete och prestation.
Tysk prestanda, kanske är det precis det som Manchester United behöver för att med nya managern Louis van Gaal studsa tillbaka till fotbollens sportsliga finrum?
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.
Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.
Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.

























































