Fotbollsaffärer på högsta nivå

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idrottsindustrin är ofantlig. Här är ett exempel. Nike säger nej tack till avtalsförslaget från Manchester United som behåller Chevrolet som för sju år betalar 3,8 miljarder kronor utan att deras bilar säljs i Europa.
Nike lämnar Manchester United. Klubbens förslag till nytt avtal godtogs inte och med ett nej tack skiljs parterna år. Foto: AP Photo/TT

 

Manchester United har lanserat sitt nya matchställ för säsongen 2014/2015. Nu har det också bekräftats att det blir sista säsongen som den engelska klubben har Nike som klädleverantör. 

Det låter kanske som en icke-nyhet, men det handlar om en förhandling som kommer sluta med att leverantörskapet som sponsringsform tas till en helt ny nivå.

Två typer av sponsorer

Internationella storlag har två typer av sponsorer som är helt avgörande för deras marknadsintäkter. Det företag som syns på matchtröjornas framsidor brukar lite slarvigt kallas för ”tröjsponsor” och är egentligen betydligt större än att de ”bara” syns på tröjan. Sponsorn skapar internationella kampanjer tillsammans med klubben och den fanbase som laget har, vårdar viktiga affärsrelationer och möter investerare.

På Manchester United-bröstet syns från och med den här säsongen ett stort guldigt plustecken, logotypen för Chevrolet. Billeverantören ska visserligen sluta fokusera på att sälja sina bilar i Europa, men menar att man ser Manchester United som en global rättighet, något som ger perspektiv på vilken nivå vi diskuterar sponsring på i det här sammanhanget...

Därför gäller sju-årsavtalet värt 3,8 miljarder kronor...

Jättarnas kamp

Den andra sponsorn som är avgörande för de största lagen är klädleverantören. En stor summa ges för rätten att vara leverantör – och ovanpå det en split revenue på försäljningen. Klädföretagen räknar noga varje tröja, strumpa, fotboll och vardagsplagg som säljs i alla tänkbara supportershopar.

Det amerikanska konsultföretaget IEG visade nyligen siffror på att Nike har vart femte klädleverantörskap i sportvärlden.

Adidas ligger föga förvånande på andra plats (14 procent) och därefter är hoppat större ner till Puma (5 procent), Under Armour (5 procent) och Reebook (4 procent). Precis som bland träningskläder och joggingskor är det således ett tvåhästarsrace mellan de två jättarna.

En saftig höjning

Med vinstdelning på merchandise inräknat betalar Nike omkring 65 miljoner dollar till Manchester United för det nuvarande leverantörskapet. Inte konstigt att Nike tvekat länge (förhandlingarna har pågått sedan 2012) när nu United vill ha närmare 100 miljoner dollar per år. 

En saftig höjning för en klubb som inte ens spelar i Champions League kommande säsong, vilket man annars gjort varje år sedan 1996.

Särskilt intressant blir det när man tänker på att Adidas betalar Real Madrid omkring 50 miljoner dollar per år. Real som ju vann Champions League senast.

En speciell klausul

Adidas är utan tvekan lågoddsaren till att ta över efter Nike, men det pratas också om amerikanska Warrior, vars största sponsorskap är samarbetet med Liverpool. Förhandlingarna lär dock inte bli lätta för någon part och det är omöjligt att utifrån säga när ett nytt avtal blir klart.

En option i Nikes avtal har gjort att man haft exklusiv förhandlingsrätt under en viss period – och att man in i det sista har rätt att matcha alla inkommande bud. 

Den här förhandlingsexklusiviteten är något jag sett i svenska sponsoravtal, men oftast är det ytterst sällan rättighetsinnehavaren har en så stark förhandlingssituation att det är speciellt nödvändigt att ha med liknande optioner eller klausuler.

Pengarna viktigast

Från United-håll fäster man inte så stor vikt vid varumärkeseffekterna med ett klädbyte – förhandlingarna och utspelen nu i media viskar om att det är dollarsedlar som prioriteras. Och visst, ett skapligt varumärke har man ju redan. 

Det vore förvånande om någon annan än Adidas gör Manchester Uniteds kläder kommande säsonger. Det enda alternativet är egentligen att klubben (ägarna) lanserar ett eget klädmärke, vilket i och för sig kanske inte är helt otroligt ändå. Sportvärlden är ju mer industri än någonsin och ett par nya affärsben att stå på är knappast något som avskräcker affärsmännen bakom kulisserna.

Men det är intressant med ett eventuellt byte från Nike och Adidas. Nike är individualisterna, stjärnglansen och underhållningen. Adidas har jag själva alltid associerat med lagkänsla, samarbete och prestation.

Tysk prestanda, kanske är det precis det som Manchester United behöver för att med nya managern Louis van Gaal studsa tillbaka till fotbollens sportsliga finrum?

Magnus Berglund

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS-invigningen är bara ett par dagar bort.  Det må vara världens största idrottsfest, men det är också den särklassigt dyraste. Totalkostnaden för olympiska spelen har skjutit i höjden till över 187 miljarder dollar sedan 2000, tre gånger mer än planerat. För att vara värd kommer Paris sannolikt att spendera över 9,6 miljarder dollar, mer än turismintäkterna ger och 76 procent mer än planerat.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.