Idrottens värde allt större

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Sverige är en stark idrottsnation i flera avseenden. Men vi måste bättre ta tillvara på idrotten och alla möjligheter, skriver Karin Mattsson Weijber.
Idrott växer som makt- och styrkefaktor, men både Finland och Danmark är bättre än Sverige i det avseendet. Foto: TT

 

Mästerskapsframgångar i många olika idrotter, över 3 miljoner personer som är medlemmar i en idrottsförening, framgångsrikt arrangerande av stora mästerskap och en stark hälsomedvetenhet. 

Dessutom betraktas Sverige i internationella värderingsstudier som ett innovativt land, som ligger väl framme för använda digitaliseringens möjligheter.

Idrott 3 procent av BNP

Men kanske kan vi göra mer av de fina förutsättningar vi har.

Sportsektorn har av EU utpekats som ett område med stor potential till innovation och ekonomisk tillväxt. En av anledningarna är sportens förmåga att engagera miljontals människor över hela världen, med flera positiva effekter på samhället i stort.

Ur ett ekonomiskt perspektiv utgör sportsektorn en betydande och växande del av vår ekonomi. Enligt en bred definition av sport bidrar ”branschen” till 3 procent av BNP och 3,5 procent av sysselsättningen inom EU. Ca 4,5 miljoner människor är sysselsatta inom sportsektorn i EU. 

Sport genererar med den definitionen ett stort förädlingsvärde som är jämförbart med den samlade andelen för jordbruk, skogsbruk och fiske. Det beror bl a på effekterna inom branscher som TV, media, spel, turism och utbildning. Var sextionde euro som genereras och tjänas i Europa är med det synsättet sportrelaterad.

Bättre än oss 

Hur Sveriges del av den globala omsättningen inom sportsektorn ser ut, blir en logisk fråga. I dag ligger den faktiskt under EU-genomsnittet och är mindre jämfört med våra grannländer Finland och Danmark.

Dessa och andra intressanta fakta plockades upp av GIH och Swedish ICT, som ledde arbetet med en förstudie under namnet ”Innovationsagenda för framtidens sport”. Ett 40-tal aktörer medverkade och den publicerades förra hösten. 

Så här formulerades visionen: ”Sverige ska bli ett föregångsland i att skapa teknikbaserade innovationer inom effektområdena prestation, evenemang och folkhälsa, samt ha en digitaliserad sportindustri i framkant, som levererar mätbara värden både till samhället, näringslivet, idrottsrörelsen och vetenskapen”. 

Skapa en struktur

Idén med innovationsagendor generellt är att koppla ihop verksamheter, områden och sektorer och att få bort stuprör.

I detta fall behövs en infrastruktur runt sportbranschen, som kopplar ihop FoU med näring och idrottsrörelse, och som på allvar bidrar till att det kanaliseras och genereras resurser till forskning och utveckling inom sport i vid bemärkelse. En plattform för genomförande helt enkelt, som dock inte behöver vara en ny egen organisation. 

Här fick Peak Innovation uppdraget att arbeta vidare för att ta reda på om det finns förutsättningar för en sådan, och i så fall hur den skulle kunna se ut och finansieras.

Därför skapades strategin

I sitt inledningstal under Sveriges Innovationsriksdag i Åre använde näringsminister Mikael Damberg ”testbädd Sverige” som ett begrepp som genomsyrar regeringens syn på Sverige som innovationsland. 

Så här skriver regeringen om internationella idrottsevenemang i sin exportstrategi, beslutad i september 2015:

”Stora globala evenemang kan hjälpa till att positionera ett land eller en region och påverka landsbilden positivt. Det finns ekonomiska risker med att arrangera stora event, men det kan också generera vinster (i form av hotell¬nätter, måltider, shopping etc.) och möjligheter till nya arbetstillfällen.

Dessutom är reklamvärdet stort, men också det politiska förändringsarbete som möjliggörs kan ha positiva effekter (Stockholms OS-satsning och byggandet av Hammarby Sjöstad är ett bra exempel). Riksidrottsförbundet och besöksnäringen har tagit fram en gemensam strategi för hur Sverige ska få arrangera fler internationella idrottsevenemang. Det finns också anledning att fundera över vilka andra större evenemang Sverige bör försöka attrahera.” 

Här borde många kraftsamla

En satsning på innovationsagendan för sport skulle kunna liknas vid en mäkleriverksamhet, där plattformen har förmåga och möjlighet att ta ett samlat grepp för att matcha olika behov och möjligheter. Det kräver i så fall att nödvändiga kontakter finns eller enkelt kan skapas, utifrån idén ”en väg in”. 

Det behövs ett långsiktigt perspektiv, eftersom innovation per definition innebär långa processer. Men kanske framförallt eftersom arbetet inte endast handlar om att skapa en struktur, utan lika mycket om att stödja och etablera en innovationskultur. 

Utvecklingen sker på många håll inom och utom idrotten. Det kan vi få ännu mer utväxling av!

Karin Mattsson Weijber

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.