Idrottens värde allt större
Mästerskapsframgångar i många olika idrotter, över 3 miljoner personer som är medlemmar i en idrottsförening, framgångsrikt arrangerande av stora mästerskap och en stark hälsomedvetenhet.
Dessutom betraktas Sverige i internationella värderingsstudier som ett innovativt land, som ligger väl framme för använda digitaliseringens möjligheter.
Idrott 3 procent av BNP
Men kanske kan vi göra mer av de fina förutsättningar vi har.
Sportsektorn har av EU utpekats som ett område med stor potential till innovation och ekonomisk tillväxt. En av anledningarna är sportens förmåga att engagera miljontals människor över hela världen, med flera positiva effekter på samhället i stort.
Ur ett ekonomiskt perspektiv utgör sportsektorn en betydande och växande del av vår ekonomi. Enligt en bred definition av sport bidrar ”branschen” till 3 procent av BNP och 3,5 procent av sysselsättningen inom EU. Ca 4,5 miljoner människor är sysselsatta inom sportsektorn i EU.
Sport genererar med den definitionen ett stort förädlingsvärde som är jämförbart med den samlade andelen för jordbruk, skogsbruk och fiske. Det beror bl a på effekterna inom branscher som TV, media, spel, turism och utbildning. Var sextionde euro som genereras och tjänas i Europa är med det synsättet sportrelaterad.
Bättre än oss
Hur Sveriges del av den globala omsättningen inom sportsektorn ser ut, blir en logisk fråga. I dag ligger den faktiskt under EU-genomsnittet och är mindre jämfört med våra grannländer Finland och Danmark.
Dessa och andra intressanta fakta plockades upp av GIH och Swedish ICT, som ledde arbetet med en förstudie under namnet ”Innovationsagenda för framtidens sport”. Ett 40-tal aktörer medverkade och den publicerades förra hösten.
Så här formulerades visionen: ”Sverige ska bli ett föregångsland i att skapa teknikbaserade innovationer inom effektområdena prestation, evenemang och folkhälsa, samt ha en digitaliserad sportindustri i framkant, som levererar mätbara värden både till samhället, näringslivet, idrottsrörelsen och vetenskapen”.
Skapa en struktur
Idén med innovationsagendor generellt är att koppla ihop verksamheter, områden och sektorer och att få bort stuprör.
I detta fall behövs en infrastruktur runt sportbranschen, som kopplar ihop FoU med näring och idrottsrörelse, och som på allvar bidrar till att det kanaliseras och genereras resurser till forskning och utveckling inom sport i vid bemärkelse. En plattform för genomförande helt enkelt, som dock inte behöver vara en ny egen organisation.
Här fick Peak Innovation uppdraget att arbeta vidare för att ta reda på om det finns förutsättningar för en sådan, och i så fall hur den skulle kunna se ut och finansieras.
Därför skapades strategin
I sitt inledningstal under Sveriges Innovationsriksdag i Åre använde näringsminister Mikael Damberg ”testbädd Sverige” som ett begrepp som genomsyrar regeringens syn på Sverige som innovationsland.
Så här skriver regeringen om internationella idrottsevenemang i sin exportstrategi, beslutad i september 2015:
”Stora globala evenemang kan hjälpa till att positionera ett land eller en region och påverka landsbilden positivt. Det finns ekonomiska risker med att arrangera stora event, men det kan också generera vinster (i form av hotell¬nätter, måltider, shopping etc.) och möjligheter till nya arbetstillfällen.
Dessutom är reklamvärdet stort, men också det politiska förändringsarbete som möjliggörs kan ha positiva effekter (Stockholms OS-satsning och byggandet av Hammarby Sjöstad är ett bra exempel). Riksidrottsförbundet och besöksnäringen har tagit fram en gemensam strategi för hur Sverige ska få arrangera fler internationella idrottsevenemang. Det finns också anledning att fundera över vilka andra större evenemang Sverige bör försöka attrahera.”
Här borde många kraftsamla
En satsning på innovationsagendan för sport skulle kunna liknas vid en mäkleriverksamhet, där plattformen har förmåga och möjlighet att ta ett samlat grepp för att matcha olika behov och möjligheter. Det kräver i så fall att nödvändiga kontakter finns eller enkelt kan skapas, utifrån idén ”en väg in”.
Det behövs ett långsiktigt perspektiv, eftersom innovation per definition innebär långa processer. Men kanske framförallt eftersom arbetet inte endast handlar om att skapa en struktur, utan lika mycket om att stödja och etablera en innovationskultur.
Utvecklingen sker på många håll inom och utom idrotten. Det kan vi få ännu mer utväxling av!
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar