Idrottens värde allt större

Mästerskapsframgångar i många olika idrotter, över 3 miljoner personer som är medlemmar i en idrottsförening, framgångsrikt arrangerande av stora mästerskap och en stark hälsomedvetenhet.
Dessutom betraktas Sverige i internationella värderingsstudier som ett innovativt land, som ligger väl framme för använda digitaliseringens möjligheter.
Idrott 3 procent av BNP
Men kanske kan vi göra mer av de fina förutsättningar vi har.
Sportsektorn har av EU utpekats som ett område med stor potential till innovation och ekonomisk tillväxt. En av anledningarna är sportens förmåga att engagera miljontals människor över hela världen, med flera positiva effekter på samhället i stort.
Ur ett ekonomiskt perspektiv utgör sportsektorn en betydande och växande del av vår ekonomi. Enligt en bred definition av sport bidrar ”branschen” till 3 procent av BNP och 3,5 procent av sysselsättningen inom EU. Ca 4,5 miljoner människor är sysselsatta inom sportsektorn i EU.
Sport genererar med den definitionen ett stort förädlingsvärde som är jämförbart med den samlade andelen för jordbruk, skogsbruk och fiske. Det beror bl a på effekterna inom branscher som TV, media, spel, turism och utbildning. Var sextionde euro som genereras och tjänas i Europa är med det synsättet sportrelaterad.
Bättre än oss
Hur Sveriges del av den globala omsättningen inom sportsektorn ser ut, blir en logisk fråga. I dag ligger den faktiskt under EU-genomsnittet och är mindre jämfört med våra grannländer Finland och Danmark.
Dessa och andra intressanta fakta plockades upp av GIH och Swedish ICT, som ledde arbetet med en förstudie under namnet ”Innovationsagenda för framtidens sport”. Ett 40-tal aktörer medverkade och den publicerades förra hösten.
Så här formulerades visionen: ”Sverige ska bli ett föregångsland i att skapa teknikbaserade innovationer inom effektområdena prestation, evenemang och folkhälsa, samt ha en digitaliserad sportindustri i framkant, som levererar mätbara värden både till samhället, näringslivet, idrottsrörelsen och vetenskapen”.
Skapa en struktur
Idén med innovationsagendor generellt är att koppla ihop verksamheter, områden och sektorer och att få bort stuprör.
I detta fall behövs en infrastruktur runt sportbranschen, som kopplar ihop FoU med näring och idrottsrörelse, och som på allvar bidrar till att det kanaliseras och genereras resurser till forskning och utveckling inom sport i vid bemärkelse. En plattform för genomförande helt enkelt, som dock inte behöver vara en ny egen organisation.
Här fick Peak Innovation uppdraget att arbeta vidare för att ta reda på om det finns förutsättningar för en sådan, och i så fall hur den skulle kunna se ut och finansieras.
Därför skapades strategin
I sitt inledningstal under Sveriges Innovationsriksdag i Åre använde näringsminister Mikael Damberg ”testbädd Sverige” som ett begrepp som genomsyrar regeringens syn på Sverige som innovationsland.
Så här skriver regeringen om internationella idrottsevenemang i sin exportstrategi, beslutad i september 2015:
”Stora globala evenemang kan hjälpa till att positionera ett land eller en region och påverka landsbilden positivt. Det finns ekonomiska risker med att arrangera stora event, men det kan också generera vinster (i form av hotell¬nätter, måltider, shopping etc.) och möjligheter till nya arbetstillfällen.
Dessutom är reklamvärdet stort, men också det politiska förändringsarbete som möjliggörs kan ha positiva effekter (Stockholms OS-satsning och byggandet av Hammarby Sjöstad är ett bra exempel). Riksidrottsförbundet och besöksnäringen har tagit fram en gemensam strategi för hur Sverige ska få arrangera fler internationella idrottsevenemang. Det finns också anledning att fundera över vilka andra större evenemang Sverige bör försöka attrahera.”
Här borde många kraftsamla
En satsning på innovationsagendan för sport skulle kunna liknas vid en mäkleriverksamhet, där plattformen har förmåga och möjlighet att ta ett samlat grepp för att matcha olika behov och möjligheter. Det kräver i så fall att nödvändiga kontakter finns eller enkelt kan skapas, utifrån idén ”en väg in”.
Det behövs ett långsiktigt perspektiv, eftersom innovation per definition innebär långa processer. Men kanske framförallt eftersom arbetet inte endast handlar om att skapa en struktur, utan lika mycket om att stödja och etablera en innovationskultur.
Utvecklingen sker på många håll inom och utom idrotten. Det kan vi få ännu mer utväxling av!
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.