Geografin spelar ingen roll

Geografin spelar inte så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen.
Åkarna ska i Köpenhamn färdas med hiss och se soppförbränningen på nära håll varefter de kan välja på grön, röd och svart nedfart om 400 meter.
Annons

 

I Sydsvenskan kunde skåningarna läsa om en kanonsatsning i Lund. Kommunen har hyrt en snökanon från Italien.

En vinter i - Lund och Köpenhamn

Tanken är att vid gynnsamma förutsättningar kunna tillverka snö som ju sällan faller på naturlig väg i denna del av Sverige, för att anlägga längdspår i Stadsparken. Kommunen planerar också att tillverka snö för utförsåkning på Sankt Hans backar i den norra delen av staden. För att citera artikeln så ser de ”en framtid med Sankt Hans backar som ett skidmecka”. 

Som lundabo drar jag lite på smilbanden. Det låter ju trevligt och kan innebära roliga aktivitetsmöjligheter för stadens invånare. Samtidigt undrar jag lite över stadens prioriteringar. Inte minst med tanke på att Lund faktiskt ligger i Skåne. 

Jag är kulturgeograf och geografer har länge haft följande ”slagord”: ”Geography matters”. Jag inser dock att geografin inte spelar så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen. Åtminstone inte i mer välbärgade delar av världen. Vi kan på artificiell väg sätta oss över naturen. 

Och sjöar i Dubai

Anläggandet av ”konstgjorda” skidanläggningar har pågått en längre tid och blivit mer avancerat de senaste tio åren. Skidtunneln i Torsby har funnits i tio år. 

Ett populärt nöje sedan elva år tillbaka, bland turister och den rikare delen av befolkningen, i Dubai är att åka skidor i inomhusanläggningen Ski Dubai. I ett ökenland. 

Här blir hållbarhetsdimensionen av de konstgjorda anläggningarna tydliga. Nöjet och nyttan måste vägas dels mot miljöeffekterna, dels mot de stora investerings- och driftskostnader som det är frågan om.

I centrala Köpenhamn anläggs en skidbacke på utsidan av ett kraftverk. Enligt planerna ska där rymmas en grön, en blå och en svart nedfart, och längden på backen väntas bli ungefär 400 meter. 

Fler kan göra mer

Så här motiveras satsningen i en intervju i SVT: Danmark är en jättestor skidnation, det tror man inte men det är mer än en halv miljon danskar som åker skidor varje år. Men det vi gör är att vi åker utomlands och det är ganska dyrt, så just nu är det lite en sport för de som har pengar. 

Kanske är det så att denna typ av satsningar kan tillgängliggöra skidåkning och skapa roliga aktiviteter för fler (fast ofta inte gratis).

Man skulle kunna tänka sig att när vi får tillgång till det “exotiska” på hemmaplan så behöver vi inte resa vilket ju skulle vara gynnsamt för klimatet, men så är det inte. Resandet har stadigt ökat parallellt med att vi på artificiell väg lyckats överbrygga naturliga förutsättningar på platsen.  

En annan aspekt som de här satsningarna sätter fingret på är urbaniseringen av idrottsaktiviteter som tidigare var kopplade till olika typer av naturmiljöer.

Granskogen ett minne blott

En gång i tiden ägde klättring rum i bergen och skidåkning i naturliga backar och skidspår i granskogen. Nu kan vi i stort sett utföra alla former av idrottsaktiviteter i städerna. Vi spelar beachvolleyboll mitt i stan. Det är inte konstigt att ju mer urbana vi blir desto fler aktiviteter äger rum i stadsmiljö. 

Det här kommer innebära att autentiska upplevelser och miljöer blir allt mer exklusiva. Det naturliga blir det spektakulära.

Artikeln i Sydsvenskan avslutades på följande skämtsamma (?) vis: Backarna (Sankt Hans backar) är från början en soptipp som skämtsamt kallas Monte Komposti. Det kan ändras till Monte Kompisti. Egentligen är det bara fantasin och plusgraderna som sätter gränsen för hur långt Lund kan gå som vintersportort. 

Hur det är ställt med fantasin vet jag inte, men plusgrader är det för det mesta. 

Karin Book

Fakta

I Köpenhamn, ovanpå ett kraftverk, anläggs en backe för utförsåkare. Åkarna kan välja mellan grön, blå eller rent nedfart, alla med en längd av 400 meter-

- Om man lägger 3,5 miljarder kronor på att bygga ett kraftverk mitt inne i Köpenhamn får man se till att det inte blir en ful låda som grannarna protesterar emot och som förstör stadsmiljön. Istället får man göra det till en offentlig park, en attraktion.

Säger arkitekten Bjarke Ingels som är mannen bakom skapelsen. Kombination av sopförbränning och skidåkning är unik i alla avseenden.

Kraftverket är planerat till 100 meter högt och blir i så fall den högsta byggnaden i Köpenhamn. Bygget är spektakulärt i många avseenden. Åkarna tar sig med hiss till toppen och under färden upp kan de vad som sker inne i den enorma byggnaden, dvs sopförbränningen och där också det synnerligen avvikande är att för varje ton koldioxid ska en 30-meter stor rökring släppas ut från skorstenen.

Illustrationer: Dezeen Studios

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Avgörandet eller uppgörelsen kommer allt närmare, Den 26 februari ska IFK Norrköping ha årsmöte och ovissheten är fortfarande stor i och runt klubben. Det gäller Peter Hunts öde, men i lika hög grad även IFK:s öde.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Landets rally-entusiaster får bereda sig på att åka till norr Sverige för att se världens rallystjärnor framöver. Diskussioner ska pågå med flera nordliga regioner som är beredda att satsa miljoner för att Sverige ska ha ett vinterrally även i fortsättningen

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.