Geografin spelar ingen roll

Geografin spelar inte så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen.
Åkarna ska i Köpenhamn färdas med hiss och se soppförbränningen på nära håll varefter de kan välja på grön, röd och svart nedfart om 400 meter.
Annons

 

I Sydsvenskan kunde skåningarna läsa om en kanonsatsning i Lund. Kommunen har hyrt en snökanon från Italien.

En vinter i - Lund och Köpenhamn

Tanken är att vid gynnsamma förutsättningar kunna tillverka snö som ju sällan faller på naturlig väg i denna del av Sverige, för att anlägga längdspår i Stadsparken. Kommunen planerar också att tillverka snö för utförsåkning på Sankt Hans backar i den norra delen av staden. För att citera artikeln så ser de ”en framtid med Sankt Hans backar som ett skidmecka”. 

Som lundabo drar jag lite på smilbanden. Det låter ju trevligt och kan innebära roliga aktivitetsmöjligheter för stadens invånare. Samtidigt undrar jag lite över stadens prioriteringar. Inte minst med tanke på att Lund faktiskt ligger i Skåne. 

Jag är kulturgeograf och geografer har länge haft följande ”slagord”: ”Geography matters”. Jag inser dock att geografin inte spelar så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen. Åtminstone inte i mer välbärgade delar av världen. Vi kan på artificiell väg sätta oss över naturen. 

Och sjöar i Dubai

Anläggandet av ”konstgjorda” skidanläggningar har pågått en längre tid och blivit mer avancerat de senaste tio åren. Skidtunneln i Torsby har funnits i tio år. 

Ett populärt nöje sedan elva år tillbaka, bland turister och den rikare delen av befolkningen, i Dubai är att åka skidor i inomhusanläggningen Ski Dubai. I ett ökenland. 

Här blir hållbarhetsdimensionen av de konstgjorda anläggningarna tydliga. Nöjet och nyttan måste vägas dels mot miljöeffekterna, dels mot de stora investerings- och driftskostnader som det är frågan om.

I centrala Köpenhamn anläggs en skidbacke på utsidan av ett kraftverk. Enligt planerna ska där rymmas en grön, en blå och en svart nedfart, och längden på backen väntas bli ungefär 400 meter. 

Fler kan göra mer

Så här motiveras satsningen i en intervju i SVT: Danmark är en jättestor skidnation, det tror man inte men det är mer än en halv miljon danskar som åker skidor varje år. Men det vi gör är att vi åker utomlands och det är ganska dyrt, så just nu är det lite en sport för de som har pengar. 

Kanske är det så att denna typ av satsningar kan tillgängliggöra skidåkning och skapa roliga aktiviteter för fler (fast ofta inte gratis).

Man skulle kunna tänka sig att när vi får tillgång till det “exotiska” på hemmaplan så behöver vi inte resa vilket ju skulle vara gynnsamt för klimatet, men så är det inte. Resandet har stadigt ökat parallellt med att vi på artificiell väg lyckats överbrygga naturliga förutsättningar på platsen.  

En annan aspekt som de här satsningarna sätter fingret på är urbaniseringen av idrottsaktiviteter som tidigare var kopplade till olika typer av naturmiljöer.

Granskogen ett minne blott

En gång i tiden ägde klättring rum i bergen och skidåkning i naturliga backar och skidspår i granskogen. Nu kan vi i stort sett utföra alla former av idrottsaktiviteter i städerna. Vi spelar beachvolleyboll mitt i stan. Det är inte konstigt att ju mer urbana vi blir desto fler aktiviteter äger rum i stadsmiljö. 

Det här kommer innebära att autentiska upplevelser och miljöer blir allt mer exklusiva. Det naturliga blir det spektakulära.

Artikeln i Sydsvenskan avslutades på följande skämtsamma (?) vis: Backarna (Sankt Hans backar) är från början en soptipp som skämtsamt kallas Monte Komposti. Det kan ändras till Monte Kompisti. Egentligen är det bara fantasin och plusgraderna som sätter gränsen för hur långt Lund kan gå som vintersportort. 

Hur det är ställt med fantasin vet jag inte, men plusgrader är det för det mesta. 

Karin Book

Fakta

I Köpenhamn, ovanpå ett kraftverk, anläggs en backe för utförsåkare. Åkarna kan välja mellan grön, blå eller rent nedfart, alla med en längd av 400 meter-

- Om man lägger 3,5 miljarder kronor på att bygga ett kraftverk mitt inne i Köpenhamn får man se till att det inte blir en ful låda som grannarna protesterar emot och som förstör stadsmiljön. Istället får man göra det till en offentlig park, en attraktion.

Säger arkitekten Bjarke Ingels som är mannen bakom skapelsen. Kombination av sopförbränning och skidåkning är unik i alla avseenden.

Kraftverket är planerat till 100 meter högt och blir i så fall den högsta byggnaden i Köpenhamn. Bygget är spektakulärt i många avseenden. Åkarna tar sig med hiss till toppen och under färden upp kan de vad som sker inne i den enorma byggnaden, dvs sopförbränningen och där också det synnerligen avvikande är att för varje ton koldioxid ska en 30-meter stor rökring släppas ut från skorstenen.

Illustrationer: Dezeen Studios

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.