Därför lämnar vi idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Jag har gjort en liten rätt ovetenskaplig analys av varför människor i min närhet väljer att inte gå med i en idrottsförening. Det är tio personer i min närhet som fått frågan och de svarar ungefär samma sak. Ta del av några svar och jämför med din egen situation.

Mat, pengar och tillgång till tid – det är fundamenten i tillvaron. I den triangeln ska idrotten konkurrera. Inte konstigt, att föreningar känner av motvinden.​

– Har valt bort idrottsföreningar på grund av de ”slavkontrakt” som man måste uppfylla i föreningsvärlden. Du ska som förälder inte bara betala medlemsavgift, skjutsa till träning/matcher utan även sälja kläder, plastpåsar, lotter, salamikorv, saffran, restaurangchansen, vara hallvakt, dra kundvagnar, baka och sälja på matcher samt sponsra på många andra möjliga och omöjliga sätt. Dessutom köpa matchkläder och träningskläder, helst till hela familjen för dyra pengar!

”Då gav jag upp!”

En annan person anför:

– Hade min äldsta i lagsport. Bakade och sålde på matcher, köpte klubbkläder, sålde grejer. När vi hade gjort vårt det året skulle vi plötsligt sälja mer grejer – för A-laget. Då gav jag upp. Orkade inte ifrågasätta detta och gå den demokratiska vägen – gå emot och ifrågasätta. Vi valde att gå ur föreningen.

Ytterligare en person i min bekantskapskrets uttryckte sig så här:

– Tror att arbetsplatserna kräver mer av sina anställda idag än för 30 år sedan. Folk är slutkörd när de kommer hem, där väntar disk, matlagning, städ & tvätt. Att då ha aktiviteter som man ska skjutas till, plus matcher, bakning som ska göras så blir det för mycket. Jag tror även att vi människor har börjat prioritera i sina liv. Samtidigt vet man att barnen blir alltmer stillasittande, så det dåliga samvetet gnager. Bäst är om det sker en aktivitet som kan utövas nära hemmet med minsta insats.

Vad måste bli annorlunda?

Det ser rätt mörkt ut, det är mycket känslor bakom orden och ibland med väldigt upprörda röster. Du som läser detta tänker säkert på hur DUM jag är som lyfter så negativa ord om den organisation som jag jobbar för. Men jag gör det för att kunna lära mig vad föreningsidrotten kan göra annorlunda för att locka till sig fler.

För det första så förknippar de föreningsidrott med aktiviteter för endast barn och ungdomar. Det var en person som förklarade att hen valde att träna på den anläggning som låg närmast och med den inriktningen som hon var intresserad av. Och nämnde att det positiva var att betala en avgift och sedan få nyttja allt.

Nu ”bet jag mig själv i röven” lite när jag fokuserade på INTE-frågan. För vid följdfrågan om hur en förening kan överleva utan pengar så ser de lite förvånade ut. Mer som frågetecken.

Det är då det slår mig och jag frågar mer om vilka intressen de har och då visar det sig att dessa människor inte är idrottsintresserade utan gillar kultur, kläder, böcker och musik. De tittar inte på idrott varken i verkligheten eller på TV. De vet att det är bra för barnen att röra på sig men får inte in det i sitt eget tidschema. De vet även att det är bra för dem själva att träna och röra på sig men hittar inte rätt i träningen. Eller har noll intresse av det.

Då kan vi träna samtidigt

En av dem utbrister

– Jag har funderat på kampsport för dottern. Har hört att då kan jag träna samtidigt så då får vi träningen båda två.

Kan det vara en bra väg att gå för föreningsidrotten – att erbjuda vuxenträning på samma tid, behöver inte vara i samma idrott. Skulle det locka mer?

Och hur mycket pengar behöver en förening för att få barn- och ungdomsidrott att gå runt?

Vad tycker du som läsare?
 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.