Fotboll – så mycket mer än en sport
Att fotboll är viktigt det är det många som skulle hålla med om. Många är de som har en bättre hälsa tack vare att de tränar fotboll regelbundet. Många är även de barn, unga och vuxna som har ett rikare socialt liv tack vare fotbollsträning och övriga aktiviteter kring fotbollen och föreningslivet.

Många är slutligen de som kanske inte själva spelar fotboll eller är med i en förening, men som tittar på fotboll och regelbundet närvarar vid matcher tillsammans med vänner, bekanta och andra supporters. Den sistnämnda gruppen är inte minst synlig i dessa tider med VM runt hörnet.
De är således många som skulle skriva under på att fotboll fyller en central funktion i deras liv. Men vilken betydelse har egentligen fotbollen för en stad? Och framförallt, vilken betydelse har fotbollen för en stad när staden och dess fotbollslag delar namn och därmed också är associeras med varandra?
En studie av fotbollens roll i staden
Med tanke på vilken betydelse fotbollen har för många barn, unga och vuxna som lever i en stad är det inte orimligt att tänka sig att en idrott och en förening som engagerar en stor grupp av stadens invånare också har potential att påverka staden och vice versa. När det gäller den senare frågan finns det en studie gjord på Barcelona och stadens fotbollslag som visar betydelsen av laget för stadens varumärke (Smith. A., 2010, “The Development of “Sports-City” Zones and Their Potential Value as Tourism Resources for Urban Areas”, European Planning Studies, 18(3), pp. 385-410.) Däremot finns det inte många undersökningar som mer på djupet undersökt hur relationen mellan en stad och dess stora idrottsklubbar ser ut.
Av den anledningen har jag tillsammans med några forskarkollegor i tre olika europeiska städer valt att går mer på djupet och studera dessa frågor närmre.
Vi gjorde detta genom att gå till våra egna städer och fotbollslag, Malmö FF, Bologna FC och Edinburgh City FC. Alla tre fotbollslag som delar namn med städerna inom vilka de verkar. Det visade sig att fotbollen kan ha en stor betydelse, inte bara för de mest fotbollsintresserade och föreningsaktiva invånarna i en stad, utan för staden som helhet. Vad som framförallt är intressant är att fotbollen framförallt har betydelse för stadens identitet och för hur invånarna identifierar sig med staden.
Fotbollens roll i tre europeiska städer
Vad som framförallt visade sig vara intressant var att ställa de tre städerna mot varandra där Malmö och Bologna som utpräglade fotbollsstäder visade sig ha mycket gemensamt, medan Edinburgh som mer är känt för sina festivaler och sin arkitektur och historia stod ut i jämförelsen. Vad som också bidrog till skillnaderna städerna emellan var att i Edinburgh finns inte bara Edinburgh City FC, utan två andra lag med lång tradition och historia.
Det finns således där en konkurrens mellan flera lag och likaså mellan fotbollslagen i Edinburgh och den närliggande staden Glasgow, som till skillnad från Edinburgh är en utpräglad fotbollsstad. Vad som blev tydligt i fallet med Edinburgh var således att från stadens sida fanns det inget intresse av att marknadsföra fotbollen eller för den delen identifiera sig med fotbollslagen. Lagen däremot har en lång historia och tradition i staden som är nära kopplad till invånarnas historia och identitet.
Kanadensare äger Bologna
I Bologna och Malmö däremot, två fotbollsstäder, finns det en tydlig koppling mellan städerna och fotbollslagen. I såväl Malmö som i Bologna har staden och fotbollen en lång gemensam historia och det finns också tradition av ett nära samarbete i båda städerna med stadens fotbollslag. Såväl Bologna FC som Malmö FF driver sociala projekt och nätverk i samarbete med staden, stadens invånare och lokala företag. Det finns även aktiviteter kopplade till Bologna FC som riktar sig mot turister var syfte är att stärka stadens varumärke.
Den lokala förankringen är således stark i såväl Malmö som Bologna. Hur tydligt kopplad stadens och invånarnas identitet är till Bologna FC blev tydligt när laget under i omgångar fick finansiella svårigheter och blev nedflyttad i serien. Senaste gången laget hade problem ledde det 2014 till en konkurs och att laget köptes av en kanadensisk entreprenör. Det sistnämnda var kanske det mest svårsmälta för staden och dess invånare.
Bologna FC var inte i längre i lokal ägo, det var inte ens italienskt! Det faktum att Bologna FC inte är italienskägt har, trots att det var det enda sättet för laget att överleva, haft en negativ inverkan på relationen mellan staden och laget och invånarna.
Även i Malmö identifierar sig staden och invånarna med laget. Det framkom tydligt i den studie som vi har gjort. Precis som i Bologna har Malmö stad och Malmö FF en lång gemensam historia och har under årens lopp sedan Malmö FF bildades 1910 utvecklats tillsammans och laget och dess spelare är i mångt och mycket en spegling av staden och dess invånare och har varit så sedan laget bildades.
Malmö FF:s betydelse för staden är inte bara kopplat till stadens historia utan även till nutid. Studien visar tydligt att Malmö FF förenar stadens invånare och skapar bryggor mellan stadens olika delar och invånarna i de olika stadsdelarna. Oavsett om man är född i Malmö eller inte kan man vara MFF:are. Laget är även viktigt för staden och stadens roll i regionen. Laget har inte bara anhängare i Malmö, utan i hela regionen.
Lagets framgångar och dess spelare visar upp en positiv bild av Malmö och är en kontrast till bilden av våld och segregation som ofta ges av Malmö i media. Laget bidrar således, precis som i Bologna, till att stärka såväl stadens varumärke som att ge dess invånare en identitet och en samlingspunkt.
Fotboll är mer än en sport
Studien visar således fotbollens betydelse i en vidare bemärkelse. Fotboll är mer än en sport. För det första, fotboll förenar, skapar stolthet och överbryggar gränser. För det andra, fotbollen kan vara en positiv kraft i det sociala arbetet i en stad och bidra till en stads utveckling. För det tredje, fotboll skapar mervärde för staden och dess medborgare och kan bidra positivt till en stads varumärke, invånarnas identitet och känsla för staden.
Det finns anledning att tro att den koppling mellan en stad och dess lag inte enbart är gäller fotbollen, troligt är att i städer där andra idrotter har en liknande roll som fotbollen har i Malmö och Bologna, kan se samma effekter. Idrott och idrottsliga framgångar torde har en positiv effekt på staden och dess invånare oavsett om det råkar vara fotboll, handboll, ishockey eller något annat.
Fotboll är således så mycket mer än en sport!
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.