Konsten att hitta en sponsor

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Under de senaste åren har jag fått mängder med frågor från unga idrottare om jag har några tips för att skaffa sponsorer. Anledningen till detta är att jag själv under de senaste åren haft framgångsrika samarbeten med riktigt tunga sponsorer såsom ICA, Adecco, BAUHAUS, Resurs Bank, Kivra, Movestic och Ford

Företegsloggor av olika slag och olika storlek har vi vant oss vid inom idrotten. Här ett exempel från USA därs Portland Trail Blazers presenterarsina nya NBA-baskettröjor vid klubbens träningsanläggning. Trail Blazers tillkännagav en flerårig jersey-sponsringsavtale med Performance Health, ett Illinois-baserat företag som säljer den aktuella smärtlindringen Biofreeze. (AP Photo / Anne M. Peterson)

Så hur har jag gjort för att attrahera dessa företag att vilja jobba med mig och vad är mina nycklar till framgångsrika sponsorskap? Det tänkte jag svara på i min krönika idag. 

När jag får det där mejlet från den där unga idrottskillen eller tjejen som vill ha hjälp att nå sina idrottsliga mål genom en riktigt bra sponsor är mitt svar till dem väldigt ofta: skippa sponsorerna. 

Det svaret kanske är lite märkligt men så är ändå mitt svar väldigt ofta. Mitt råd till dem är istället följande: skaffa ett “vanligt” jobb där du kan jobba få timmar och få en helt okej lön och kombinera det med att bo kvar hemma hos föräldrarna om det är möjligt. 

För något år sen var sopstrejk i Stockholm och då kom det upp att många sopåkare jobbar 6-timmars-dagar och tjänar 37 000kr i månaden. Låter inte det som ett helt perfekt elitidrottare-jobb? Kanske något under mångas stolthet men i min mening det perfekta jobbet att kombinera med elitidrott. 

Har inget värde att erbjuda

Anledningen till att jag ger detta råd till många unga idrottare är helt enkelt följande: de har inget av riktigt värde att erbjuda en sponsor. Och har du inget av riktigt värde kommer du heller inte att få några “riktiga” pengar från en sponsor. 

Sättet jag ser på sponsorer är inte vad kan jag få utan snarare vad kan jag ge? Vilket värde kan jag tillföra dem för att kunna få en summa tillbaka som jag är nöjd med. 

Anledningen till att jag har kunnat jobba med några av Sveriges tyngsta sponsorer är jag har haft något speciellt att tillföra dem. I mitt fall har det varit olika komponenter. Om vi tar BAUHAUS som exempel så har det handlat mycket om CSR. De har länge varit en stor partner till Barncancerfonden och har skänkt mer än 10-miljoner kronor de senaste åren. Med tanke på att jag är ambassadör för just Barncancerfonden och själv har haft barncancer blev jag en perfekt talesperson för BAUHAUS CSR-arbete.

Det vi har gjort tillsammans är bland annat många olika gemensamma insamlingar under mina äventyr och ovanpå det har jag även föreläst för alla deras anställda på samtliga varuhus. Det värde jag bidrog med här blev alltså ett sätt för dem att ena sin personal kring deras välgörenhetsarbete samtidigt som vi kombinerade det med att de sponsrat mina äventyr och fått marknadsföring. Marknadsföring som också skapade en väldig intern stolthet hos dem varje gång en av deras anställda såg mig med deras logga på bröstet på tex ett äventyr. 

En logga räcker inte längre

Förr i tiden var sponsorskap ofta mindre komplexa. Det räckte ofta att sätta just en logga på idrottarens kläder och så syntes man i media några gånger så var alla nöjda. I min värld räcker inte det längre. Ett riktigt bra sponsorskap för mig är idag något som involverar allt från intern teambuilding, CSR, sociala medier, reklamfilmer, friskvårdsaktiviteter till föreläsningar och såklart en logga på bröstet. 

Till både till dig som söker sponsorer och till dig som vill hitta någon att sponsra. Innan du går in i ett samarbete - ta en funderare på om det verkligen är värt det för båda parter. Kommer ni skapa ett tillräckligt stort värde för varandra för att det ska vara värt det på alla plan? 

Stort lycka till i ert sponsorarbete!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Du slår för långt, Ludvig! Golfvärldens svenska stjärnskott, Eslövs Ludvig Åberg, 24 år, och rankad 32 i världen, tillhör den kategori spelare som drabbas hårdast av torsdagens besked -   att golfbollen (!) ska modifieras och ges egenskaper som begränsar längden på bollen färd mot hål.


För Ludvig, som tillhör proffstourens mest långslående, innebär beskedet att han tappar 15-20 meter på en drive. För amatörer, och hobbygolfaren, blir skillnaden betydligt mindre

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen