Därför är vissa klubbar framgångsrika

Under sju års tid har jag och min professorskollega Margareta Oudhuis från Högskolan i Borås följt nio mycket framgångsrika idrottslag inom fotboll, ishockey, handboll och basket, både på herr- och damsidan. Klubbarna har obrutna sviter i högsta serien på mellan 21 och 50 år och de har tagit 54 SM-guld under dessa sviter. En klar majoritet av dessa säsonger har slutat med en topp-fyra-placering. 

Totalt har vi intervjuat ett drygt 60-tal ledare, tränare och spelare samt läst åtskilliga spaltmetrar kring klubbarnas prestationer men också många böcker av framgångsrika tränare och klubbledare. 

Luleå Basket är en klubb med återkommande vinster både bland damer och herrar. Här är Anton Saks I action under SM-finalerna mot Norrköping Dolphins I fjol. i Luleå Energi Arena. Foto: Erland Segerstedt / TT
Annons

Delvis beror den långa tillblivelsetiden på att andra projekt har kommit emellan men också på att arbetet har varit tidskrävande. Detta dels beroende på ett stort material att utgå ifrån och mycket pionjärarbete. 

Ovanligt med studier 

Mer omfattande forskningsstudier kring framgångsrika elitklubbar saknas helt enkelt och detta gäller i synnerhet i Sverige. 

Resultaten från våra ansträngningar finns nu sammanfattade i den nya boken Vinnande ledarskap ( Volante). Boken innehåller även två kapitel som är skrivna utav före detta klubbledare för IFK Göteborg och Luleå Basket. 

I projektet har den mycket framgångsrika tränartrion Bengt ”Bengan” Johansson, Conny Evensson och Tommy Svensson ingått i en referensgrupp som vi har presenterat våra resultat för vid flera tillfällen. 

Stora likheter

Även om det naturligtvis finns skillnader mellan klubbarna och idrotterna har det ändå varit frapperande över hur stora likheterna är när det gäller framgångsfaktorerna.

Vad är då hemligheten bakom dessa framgångar? Receptet är en lyckad kombination mellan faktorer som rör själva lagen och faktorer som är kopplade till klubbarna som sådana, vilket vi benämner för Organisatoriska faktorer. 

Det handlar om att få till en kultur som är inriktad på ständiga förbättringar där spelarnas prestationer gradvis höjs, en tydlig spelfilosofi som spelarna tror på och jobbar efter i samspel med varandra, en vinnaranda där alla spelare gör sitt allra bästa både på träning och match.  

Faciliteterna när det gäller träningsförhållanden och matcharrangemang håller hög klass och de ekonomiska förutsättningarna är goda tack vare en effektiv sponsorverksamhet och bra omvärldsrelationer.  Totalt har vi identifierat tio olika faktorer vilka är listade längst ned. 

Gemensamt för klubbarna

En faktor som vi har identifierat är ledarskap och medarbetarskap. 

I många av föreningarna finns det en framträdande ledarpersonlighet, i flera fall med spelarbakgrund i föreningen och som är något av kulturbärare. Runt denne ledare finns det ett ledarteam och tränarteam.  

Just teamorganisering har vi funnit som viktig för att motverka sårbarhet och för att få till kontinuerliga förbättringar av verksamheten. Ensam är inte stark när kraven är så höga som de är. 

Även om omsättningen av spelare är rätt hög i de studerande föreningarna så är man mån om att behålla en kärngrupp av spelare som får en nyckelroll att slussa in nya spelare och att vara tränarnas förlängda arm ut i omklädningsrummet och på planen eller isen. 

Många av klubbarna är bra på att knyta långsiktiga band med spelare som verkligen bidrar till både lagbygge och utveckling av en stark vinnaranda.

För att sammanfatta bygger framgångar inom elitidrott på många olika faktorer som utgör en fungerande helhet. I boken beskrivs denna helhet och den fascinerande verklighet som elitklubbarna lever under med tuffa krav, ett helhjärtat engagemang där det är nära både till himmel och helvete.

Medverkande föreningar i studien:

BC Luleå (herrbasket)

Färjestad BK (herrishockey)

IF Elfsborg (herrfotboll)

IFK Göteborg (herrfotboll)

IK Sävehof (dam- och herrhandboll)

Kopparbergs/Göteborg FC (damfotboll)

Luleå Basket (dambasket)

Luleå Hockey (herrishockey)

De tio framgångsfaktorerna

Lagfaktorer Organisatoriska faktorer

Faciliteter Omvärldsrelationer

Lagbygge Ekonomiska resurser

Spelfilosofi Organisatoriska processer och strukturer

Vinnaranda Talangutveckling och scouting

Fokus och flyt Ledarskap och medarbetarskap

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.