Håll rent, Idrottens nya slagord

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Vid Riksidrottsmötet nyligen i Jönköping antog delegaterna en motion om klimat och miljö. Men tänk om alla  inom idrottsrörelsen -arrangörer, ledare, aktiva, supporters och åskådare skulle bidra till en bättre värld. Att RF och alla föreninga enades runt ett upprop: ”Vi skräpar inte ned på våra idrottsarrangemang i Sverige!”

papperskorgar - är till för att användas

Vid Riksidrottsmötet nyligen i Jönköping antog en delegaterna en motion om klimat och miljö.

Tänk om alla  inom idrottsrörelsen, arrangörer, ledare, aktiva, supporters och åskådare skulle ge vårt bidrag till en bättre värld. Vi enas runt ett upprop: ”Vi skräpar inte ned på våra idrottsarrangemang i Sverige!”

"Någon annan" får ta reda på skräpet

Riksidrottsförbundet arbetar med miljö och klimatfrågan och redan 2011 antogs Idrottens klimatpolicy där fokus ligger på två områden  som har stor betydelse ur klimatsynpunkt. Det gäller transporter och anläggningar.

 Jag vill ge två exempel, från hemma i Jönköping, dels fotbollsarenan, Stadsparken, ni skulle se läktaren efter Jönköpings Södras hemmamatcher. Likaså vid HV71:s matcher i Kinnarps Arena!  Det är fruktansvärt. Människors lämnar allt skräp där de sitter eller står. Det får ”någon annan” ta reda på…

Ett motsatt exempel på hur det kan se ut, Friaredalen i Jönköping efter förra årets sprint-SM i orientering med i alla fall ca 1 000 närvarande). Knappt ett ”kolapapper, ölburk eller popcorn” att städa upp!

Vasaloppet en förebild

Det finns positiva förebilder  idrotts-Sverige. Vasaloppet har nolltolerans mot nedskräpning – med 15 minuters tidstillägg för den som syndar. Göteborgsvaret predikade för alla löpare att inte skräpa ned. Så medvetandet växer, man kan kanske ana en ny trend. Här skulle RF kunna ansluta.

Tillsammans kan vi alla bidra till mindre skräp i vår närmiljö och på Idrottsarrangemang genom att ta hem eller lägga skräp i skräpkorgar. Att välja att bara slänga eller släppa förbrukat är ett individuellt beslut. Det är inte svårt att låta bli skräpa ned!

Vi kan göra det rätta om vi vill.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.