Hockeyallsvenskan är en succé

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hockeyallsvenskan är världens bästa andraliga såväl sportsligt som organisatoriskt, ja, även ekonomiskt. Under de senaste åren har det skett en stadig och expansiv utveckling.
Karlskrona, med energiske coachen Janne Karlsson, är så här långt skrällaget i Hockeyallsvenskan. Foto: Anders Wiklund, TT Nyheter

 
Hockeyallsvenskan är sedan ett par år tillbaka en proffsliga med allt vad det innebär. Kanske den serie som i svenska lagsammanhang har visat störst tillväxt och då tänker jag både på publiktillströmning, TV-avtal och ekonomiska termer.

Den enda andraliga i hockey som jag vill ranka högre är American-Hockey-League (AHL) som är farmarligan till NHL. Men konstigt vore annat...

Stor skillnad på några år

Jag har pratat med Hockeyallsvenskans vd, Stefan Bengtsson, om ligans utveckling de senaste fem-sex åren. Inte minst den kommersiella delen och det är imponerande att ta del av fakta.

Själv har jag bred erfarenhet av svensk hockeys näst högsta serie. Tränade redan i början av 80-talet Norrköpingsklubben Vita Hästen under tre säsonger och något senare även Troja-Ljungby.

Ligan har alltid hållit god sportslig kvalité, men skulle någon ha sagt till mig för fyra-fem år sedan ”snart kommer Hockeyallsvenskans matcher att direktsändas på TV”, så hade jag inte trott på det. Men så är det idag.

Allt närmare SHL

Sportsligt har serien närmat sig SHL (Svenska Hockey Ligan, tidigare Elitserien). Det har kunnat ske mycket tack vare att spelarna i dag är heltidsanställda av klubbarna. De har samma förutsättningar som SHL-spelarna.

Det här blir tydligt i den slutliga Kvalserien där sex klubbar, två från SHL och fyra från Hockeyallsvenskan, tävlar om två platser till SHL.

Senaste exemplet såg vi så sent som i våras. Leksand och Örebro knep de båda platserna till SHL. Under de senaste 14 åren är det annars bara vid två tillfällen som båda SHL-lagen lyckats gå igenom Kvalserien och ta steget upp.

Med Stefan kom uppgången

2006 började det att hända saker med Hockeyallsvenskan. Stefan Bengtsson anlitades som konsult av klubbarna med uppdraget att på halvtid organisera det nya bolaget liksom ligan.

Det innebar också att han skulle öka det kommersiella värdet och se över möjligheterna till TV-sändningar.

Stefan Bengtsson blev sedan heltidsanställd som vd från 2008 och i dag består organisationen av fem heltidsanställda, bl a Sonny Lundwall som Ligachef.

Uppmuntrade av framgångarna

”Vi har haft en väldigt rolig och utvecklande resa de senaste fem-sex åren. Lite vågbrytande blev det 2006 när vi minskade antalet lag från 24 till 16. År

2009 tog vi ett steg till och gick ned till 14 klubbar”, berättar Bengtsson och fortsätter:

”Vi har haft en strategisk tanke att öka samarbetet med TV. Vårt nuvarande avtal innebär två-tre direktsända matcher per omgång via Viasat Hockey och TV 10. Plus websändningar på S24 och från vår egen hemsida.”

Det blir ett omfattande paket och innebär att alla matcher sänds direkt i någon kanal och det här tjänar som en katalysator i flera avseenden.

26 mot 3 miljoner kronor

Men jämför man Hockeyallsvenskans TV-avtal med SHL så är det en stor skillnad. Där får klubbarna vardera 26 miljoner kronor varje säsong från TV-avtalet med CMore och gemensamma sponsorer.

Motsvarande siffror i Hockeyallsvenskan inskränker sig till 3 miljoner kronor.

”Man måste börja någonstans. Vi har tiodubblat beloppet de senaste fem åren. Plus att vi tillför varje klubb ytterligare 500 000 i form av betalning från målkameror, statistiktjänster etc.

Bra publiktendens

De TV-sända matcherna har inte varit negativa för åskådarantalet. Så här långt har Hockeyallsvenskan ett publiksnitt 3 000 personer/match. Djurgården är bäst på 6 207 personer följt av Malmö på  5 416.

”Jämfört med slutsiffrorna ifjol är det en nedgång. Men säsongen 2012-13 var rena bingon för oss med lockoutade NHL-spelare och Djurgårdens tillkomst som höjde intresset” är Bengtssons klara analys.

Minskningen i år beror på att Leksand och Örebro (nu i SHL) förra säsongen  tillsammans hade 8 168  åskådare per omgång. Skillnad det mot Timrå och Rögle (nu nedflyttat från SHL) som har dragit  5 721 åskådare.

”Men vi ligger idag faktiskt 15 procent högre än förrförra säsongen. Så jag är övertygad om att den uppåtgående trenden fortsätter”, betonar Bengtsson.

Som Superettan

Fotbollens motsvarighet till Hockeyallsvenskan är Superettan som har ganska identiska publiksiffror. Under den senaste säsongen låg snittet på strax under 3 000 personer. Men kom ihåg att Hammarby bidrog kraftigt med sina 12 000 åskådare vid varje match.

För övrigt hade fotbollsallsvenskan ett snitt i år på 7 607. Årets SHL har strax över 6 000 så här långt.

Så snittet för publiksiffrorna i hockey och fotboll i de två högsta serierna är ganska likvärdiga.

Men vad som ofta glöms bort är att hockeyn har mycket mera totalpublik, eftersom här handlar det om nästan dubbelt så många matcher.

Ökat inflytande

Historiskt har Hockeyallsvenskan (eller Hockey-Ettan som det hette tidigare) haft en svag makt inom svensk hockey. Organisationen har saknat rösträtt, till skillnad mot SHL, på Svenska Ishockeyförbundets årsmöte.

Men Hockeyallsvenskan har flyttat fram sina positioner och successivt fått mera inflytande genom respektfullt jobb de senaste åren.

”Den första formella platsen är i Elitkommittén där vi ingår tillsammans med SHL och SIF (Svenska Ishockeyförbundet). Där har vi möjlighet att vara en nyttig del av svensk hockey. Vi har också större självständighet och förbundet delegerar många av de större frågorna som spelprogram, TV-avtal m. M till oss”, säger en stolt Bengtsson.

Betonar öppenhet

Dessutom har Hockeyallsvenskan tillsammans med Viasat gått i bräschen för att öppna umgänget med domarna. Efter varje Viasat-sändning följer en intervju med aktuell domare.

Personligen tycker jag det är bra. Det ökar domarnas respekt och trovärdighet eftersom deras självkritik är tilltalande i intervjuerna.
Just ordet öppenhet är prioriterad i Hockeyallsvenskans värdegrunder. Det betonas att klubbar och spelare inte ska hyckla och sopa saker under mattan.

Domarintervjuerna har definitivt bidragit till både mera respekt och förståelse.

Och som avslutning, det måste framhållas, är Hockeyallsvenskan den mest rikstäckande serie. Från Haparanda (Asplöven) i norr till Malmö i söder.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson har en gedigen bakgrund inom hockeyn. Bl. a. tränat Vita Hästen, Djurgården och Troja-Ljungby. Arbetat som hockeyagent sedan 1997. Flertalet kända spelare i stallet. Bl. a. Henrik Zetterberg och Nicklas Bäckström

Johan (inte verifierad)

tors, 2013-11-28 15:12

1. Leksand

Framgången för Hockeyallsvenskan stavas bra TV-sändningar från Viasat i allmänhet och Leksands IF i synnerhet. Tacka dem.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.