Större än Northug och Björgen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Ofta kommer den ganska knepiga frågan ”vad är en ’riktig’ sport?”. Som sponsringsrådgivare brukar jag svara att det går minst lika bra med motionsidrott som elitidrott. Men...
Real Madrid är favoritlaget och då var det förstås en höjdpunkt för Magnus Carlsen att få vara med på planen före avspark och bl a hälsa på Sergio Ramos vid en match på San Bernabeu-stadion. Foto: TT Nyheter

 

Frågan blir en ickefråga, för oavsett om en företeelse är en ”riktig sport” eller ”bara” ett någorlunda organiserat tidsfördriv så går det att hitta argument både hos rättighetsinnehavaren och den tänkbara sponsorn.

Världsetta som 19-åring

Stjärnor däremot ser, precis som duktiga marknadsförare, inga gränser för vad man är och inte är. De bara kör. Och vid framgången knackar både sponsorer och utmärkelser på dörren.

En av raden supernovor förra året var den norske schackspelaren Magnus Carlsen. Han blev världsetta redan vid 19 års ålder och plockade ifjol hem den eftertraktade världsmästartiteln.

Han kallas för ”schackens Mozart” är ett unikum, men långt ifrån bara vid brädet…

Fotomodell och schackvärldsmästare

För vad sägs om att ha modelljobb tillsammans med skådespelerskan och fotomodellen Liv Tyler för urbana klädmärket G-Star och dessutom få frågan om att ha en roll i Star Trek-filmerna?

Lägg sedan till en världsmästartitel – i schack.

Det som väl av allt i världen är som mest förknippat med nördar iförda glasögon tjockare än flaskbottnar.

Där har ni Magnus Carlsen.

Klart med 50 miljoner

Inte heller kommersiellt har framgången låtit vänta på sig. Enligt norska Dagens Naeringsliv kommer 23-åringen tjäna omkring 50 miljoner norska kronor nästa år (prispengar, startbonusar och sponsorintäkter).

Alla sponsorer har naturligtvis förlängt kontrakten efter världsmästartiteln och nya företag står, enligt Carlsens agent, på kö. Som rättighet har Magnus Carlsen nämligen värden som ingen idrottare i världen kan konkurrera med.

Sponsorer till honom inte är intresserade av att ha sina logotyper på kavajslaget, utan istället av att använda hans associativa värden.

Schack som företeelse bidrar med associationer kopplade till kunskap, logiskt tänkande och hög intelligens. Addera sedan att Carlsen räknas som en av världens sexigaste män (Cosmopolitan), en av världens 100 mest inflytelserika personer (Time Magazine) samt har modellkontrakt – så förstår man hans höga kommersiella värde.

Blev idrottsgalans kung

Underbarnet Carlsen hade tidigt i karriären över 200 resdagar per år och att jämföra hans liv med en rockstjärna är inte allt för långt borta.

Direkt efter segern mot indiern Viswanathan Anand, som tidigare haft världsmästartiteln i sex år, ordnade hans sponsorer en fest, där man krönte partyt med att slänga den nyblivna världsmästaren i poolen. Följt av en spontan bild till sociala medier, förstås. Living your brand.

Men det var inte bara firande efter segern utan snabbt tillbaka till verkligheten. Verkligheten som för Carlsen innebär bland annat sponsoråtaganden i London och sedan vidare till Las Vegas. För att sedan hjälpa till att sjösätta ett schackprogram i amerikanska skolor.

Schackens Beckham?

Och däremellan blev han en av de stora vinnarna på norska idrottsgalan, ”Idrettsgallen”, som avgjordes för bara några dagar sedan. Schackspelaren Carlsen zlatanerade konkurrenterna, blev galans kung och kammade tre priser – medan idrottare som Petter Northug och Marit Björgen fick gå helt tomhänta.

Huruvida schack är en sport eller inte spelar ingen roll, Magnus Carlsen har mer stjärnstatus – både i sitt hemland och internationellt – än vad många idrottare någonsin kommer ha. Egentligen borde han inte jämföras med Mozart utan med David Beckham.

Carlsen själv är en kombination av värden som företag skriker efter. Tänk om fler idrottare tänkte så, på sina personliga varumärken. Då skulle framgången komma. Framgång som föder framgång som föder framgång…

Underbarnet. Redan som 14-åring hävdade sig Magnus Carlsen i internationella tävlingar. Nu har han fått sitt definitiva genombrott och vid den norska idrottsgalan hamnade både Petter Northug och Marit Björgen i skymundan. Foto: TT Nyheter

Magnus Berglund

Magnus Sjöholm (inte verifierad)

tors, 2014-01-30 09:58

1. Tack

Intressant text!

Nu finns förhoppningar om att skandalen med visselblåsarnas aktion och förstörelse bland friidrottsentusiasterna i Eskilstuna-föreningen Ärla IF har blåst över.

- Ja, det vill jag tro, Vi pratar med alla parter och har nått en överenskommelse, säger Stefan Axberg vid Eskilstuna Fritid.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Speedwaymästarna Smederna firade sitt sjätte SM-guld med 2 000 jublande fans på Fristadstorget i Eskilstuna på onsdagen. 1973,1977,2017, 2018, 2019, 2022, utgör klubbens praktfulla mästarrad.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.