Management by Charlotte Kalla

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vi älskar att hylla en hjälte. Någon som överträffar sig själv och visar prov på en enastående förmåga som vi andra bara kan drömma om.
Alla varken vill eller kan bli en ny Charlotte Kalla. Foto: Jessica Gow, TT

 

Under två korta veckor förförs vi av Kallas, Jönssons och Olssons fantastiska prestationer i skidspåren och hoppas på samma sätt överträffa oss själva i de något mer slaskiga spåren i Vasaloppet. 

Vi själva mera blåbär

De flesta av oss kommer naturligtvis inte att lyckas. Vi som överhuvudtaget är nöjda med att ta oss över mållinjen i vår blåbärsindränkta dress inser ganska omedelbart att vi snarare är de blåbär som färgen på dräkten indikerar än de hjältar vi hoppades vara. 

Det må vara hänt att vi inte är Kalla i spåret men när det kommer till vårt professionella (yrkes)liv intalar vi oss att vi är det. Eller våra chefer önskar att vi intalade oss det. Sportens språkbruk har letat sig in på nya arenor långt från skidspåren och på våra arbetsplatser matas vi med bilder som ”Tvåan är första förloraren” och “Ända in i kaklet”.

Metaforer som är tydliga för vilken tjänsteman som helst och det finns ingen tvetydighet i budskapet eller något otydligt syfte som vi ska försöka förstå. Vägen till målet är utstakat så att säga. 

För eliten som satsar mot den absoluta toppen är metaforerna berättigade. De främjar och motiverar. Förhoppningsvis inspirerar de till en prestation utöver det vanliga. Kalla siktar inte på en plats bland de 20 bästa utan hon vill vinna. Första steget mot det slutmålet är att vilja vara där hon är, d.v.s. i skidspåret. 

Finns faktiskt dubbla agendor

När våra chefer framhåller Kalla och Zlatan som föredömen och försöker intala oss att ”det ska göra ont att spela boll” missar de att vi har dubbla agendor. Vi sitter inte på en kontorsstol i åtta timmar för att i slutet på dagen kliva högst upp på pallen och vinna guldmedalj i kvartalsrapport eller löneutbetalning.

Vårt syfte är ett helt annat.

Vi vill förmodligen vara på jobbet, men främst för att kunna åka på semester, bygga om köket eller ge våra barn en bra uppväxt. Om disciplinen ”bli bäst på Thailandssemester” hade funnits i OS hade jag pressat mig själv till det yttersta. 

Kan också vara utan Zlatan

På elitnivå köper vi idén om vinnare och förlorare. Förutsättningen för att producera idrottsstjärnor är att en massa människor börjar med något men att de allra flesta av dem senare hoppar av. Ja, inte bara hoppar av utan gallras ut. Priset för en Zlatan är 200 000 misslyckade fotbollsspelare. Översätter vi metoden till arbetslivet innebär 20 riktigt bra lärare 200 000 avhoppade dito.

Alla lag behöver inte en Zlatan.

Det här pyramidsystemet må vara framgångsrikt i sportens värld men är direkt uselt i andra. Som förälder kan jag ibland känna mig lika misslyckad som Petter Northug gjorde när han petades från 15 km klassisk stil i Sotji men att skylla på någon annan eller att hota med att sluta är faktiskt inte ett alternativ.

Blir då direkt skadliga

Jag nöjer mig med att komma på åttionde plats i föräldraskap och vara bland de tjugo bästa på min arbetsplats. 

Möjligen vill jag sträva uppåt men inte på bekostnad av någon annan. Att alla höjer sin prestanda, antingen som föräldrar eller som lärare, ger samhället bättre avkastning än att vi får fram en elitpappa eller en toppedagog. Faktum är att samhället tjänar mer på att de som är längst ifrån eliten förbättrar sina prestationer än på att de som är allra bäst blir marginellt bättre.

Idrottsparalleller i all ära men vi måste fråga oss vad syftet med verksamheten är för att veta vilka metoder och metaforer som är lämpliga. Är syftet att få fram en ny Klüft eller en ny Zlatan är ”Management by Kalla” högst användbart. Är syftet en större förbättring är idrottsbilderna oftast direkt skadliga.

Camilla Hending

Robert (inte verifierad)

lör, 2014-03-08 16:17

1. Management

Strålande skrivet, vi är många som älskar idrott men allt är absolut inte överförbart på skola/företag/samhälle !

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.