Klart att vi ska ha målkameror!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Släpp målkamerorna loss och fokusera istället på hur vi kan få fler att vilja gå på elitfotboll i Sverige, skriver Magnus Forslund och tycker att vi inte ska vara så nostalgiska.
Karim Benzema skriker ut sin glädje efter ytterligare ett mål. Frankrikes 3-0-seger diskuterades inte mest efteråt utan det var målkamerornas entré i världsfotbollen som väckte åsikter. Foto: Fernando Vergara, AP Photo/TT

 

Fotbollen är en enormt populär sport. Det är ibland svårt att se några hot. Det finns dock några. Det kanske viktigaste är den konservatism som lite för många omfattar. Det senaste uttrycket är debatten kring målkameror. 

Förstöra fotbollen, inte bidra

I VM-studion gick David Fjäll på med den klassiska retoriken att det är känslor som gör att fotboll är så populär. Så långt allt väl. Men, sen ville han göra diskussionen om mål/inte mål till en så viktig sak (vad gäller känslorna) att införande av målkameror på något sätt skulle hota fotbollens popularitet.  

Det blir då ett fint exempel på just den konservatism som, trots sitt uppsåt att vilja rädda fotbollen, bidrar till att förstöra den. 

Med David Fjälls argument kan man motsäga sig alla typer av förändringar. Varför infördes avbytare egentligen? Vore det inte mer spännande att ha det som förut, när en enda skada ledde till att man blev en spelare mindre? Eller när det inte fanns gula kort, utan man blev utvisad direkt? 

De har inte tolkningsföreträde

Jag håller i högsta grad med de som vill lyfta fram de som arbetar inom sporten, spelare, ledare, domare. Deras perspektiv är inte så ointressant som vissa (fans) vill göra gällande. Huruvida det blir mål eller inte handlar inte bara om fans ska bli glada eller ledsna utan också om miljoner kronor. Och gjorde det inte det, hade t ex förmodligen inte en sådan som David Fjäll kunnat sitta i en VM-studie i Brasilien. Utan den nuvarande pengacirkusen hade TV inte haft råd att skicka så många dit.  

Men jag stör mig på de som vill hävda tolkningsföreträde och säga sig tala för alla fans. Det finns inte EN typ av ”riktig” supporter med EN gemensam åsikt. 

Eller, så här långt har i alla fall inte jag sett någon vetenskaplig studie som bevisar det. Jag har inte heller sett någon vetenskaplig studie som visar att käbbel om inne/inte inne skulle vara avgörande för känslorna inom fotbollen. Däremot finns det många studier som visar att man behöver utvecklas i takt med samtiden. Annars blir man obsolet.

Man ska inte ändra för ändrandets skull och visst är det svårt att veta hur långt man ska gå. Men det är en annan sak. Jag är helt övertygad om att fotbollen måste göra flera förändringar framöver, bl a för att få folk till arenorna. 

Våga släppa taget

Då måste man dock våga göra upp med den konservatism som finns. Det innebär att våga släppa taget om den romantiska bilden av ”riktig fotboll” och ”riktiga supportrar”. Mycket talar nämligen för att något sådant egentligen aldrig funnits. 

Lite påminner den om de där barndomsminnena om den oändligt långa sommaren som alltid var fantastisk. Det är dock en lämplig illusion som kan användas för att när så önskas, göra motstånd mot förändringar. 

Bättre vore dock om man tog tag i de rejäla argumenten istället för diffusa anspelningar på någon slags allmängiltig (o)sanning. Så, släpp målkamerorna loss och fokusera istället på hur vi kan få fler att vilja gå på elitfotboll i Sverige. 

Magnus Forslund

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.