Ny sponsor för Stockholm Open

Det och tv-avtalet med MTG Sport är ett par av flera exempel på att SO och de två övriga stora svenska internationella tennisturneringarna står starka – och det i en tid då svensk tennis sedan några år befinner sig i en av sina svagaste perioder i historien.
Att sporten tappat sin tidigare stora dragningskraft i näringslivet har framför allt Svenska tennisförbundet fått erfara. Förbundet har fortfarande inte hittat någon ny huvudsponsor efter SEB som hoppade av 2016, ett avhopp som innebar ett intäktsbortfall på runt 4,5 miljoner kronor, vilket motsvarade drygt 70 procent av förbundets totala sponsorsintäkter.
Så länge förbundet har ytterst blygsamma intäkter att lägga på sportsliga satsningar blir också dessa av ytterst blygsam natur vilket slår hårt mot landets talanger.
Slår hårt på sikt
Det riskerar att på sikt slå hårt också mot ATP-turneringarna Stockholm Open och SkiStar Swedish Open och WTA-turneringen Ericsson Open. Får svensk damtennis inte fram en ny toppspelare efter Johanna Larsson och ser det om tre, fyra år lika mörkt ut på herrsidan som i dag är frågan om turneringarna kan behålla sin attraktionskraft bland sponsorer och åskådare.
Eller överdriver jag betydelsen av svenska framgångar? Ja, kanske. Framtiden kan vi bara spekulera om och av vad vi sett så här långt går det ju inte att skönja ett samband mellan de tre turneringarnas utveckling och konjunkturen i svensk tennis i stort.
Att If hoppar av som titelsponsor i Stockholm Open efter 16 år kan vid en första tanke ses som ett bakslag och då i synnerhet eftersom försäkringsbolaget och turneringen varit ett sedan premiärupplagan 1969. Men If ser ett värde att vara kvar i turneringen och blir nu en av flera huvudsponsorer. Det betyder att företaget betalar än mindre peng än tidigare och samtidigt får mindre exponering.
I slutet av augusti presenteras den nya titelsponsorn och att SO lyckats få en efterträdare till If visar att turneringen är ett mycket starkt varumärke.
Precis som SkiStar Swedish Open och i går avslutade Ericsson Open är. De tre turneringarna borgar för bra kvalitet på startfälten och just detta – inte förhoppningen om svenska framgångar - är förstås förklaringen till att MTG Sport tecknat avtal med Lagardére som äger de två Båstadturneringarna och arrangerar Stockholm Open.
Ingen TV från Masters
Sedan CMore tennis la ner sina sändningar från Mastersturneringarna har svenska tennisfans svårt att följa tourerna och ju mindre tennis som visas på tv desto svårare kommer sporten få att locka barn- och ungdomar. Därför är tv-avtalet mycket betydelsefullt för svensk tennis. Liksom de tre svenska stora internationella tävlingarna alltid varit och kanske är deras betydelse ännu större nu då det frånsett Johanna Larsson inte finns några svenska spelare på tenniscirkusens största scener.
De två Båstad-tävlingarna lockade totalt runt 74 000 åskådare.
- 41 500 såg herrturneringen vilket är tio procent fler än budgeterat och 20 procent fler än ifjol. Att det i år var 70-årsjubileum med Björn Borg, Stefan Edberg och Mats Wilander som dragplåster spelar förstås in men ska också ses mot bakgrund av att de två hemmahoppen Elias och Mikael Ymer föll i första omgången.
- Runt 32 500 åskådare – som budgeterat - såg damturneringen där hemmaspelarna Johanna Larsson, Rebecca Peterson, Cornelia Lister och Mirjam Björklund förlorade i första omgången.
Noll singelvinster
Inte en svensk matchvinst i singel alltså och att Larssons snabba sorti är enda förlust som kan beskrivas som en missräkning visar på vilken nivå ribban i svensk tennis ligger.
Inget ont som inte...
I dag kan minsta lilla framgång beskrivas som ett steg i rätt riktning.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.