Idrottsevenemang - en tillväxtfaktor

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Varje dag året runt arrangerar idrottsrörelsen ett stort antal idrottsevenemang, allt från knattecuper i fotboll till stora internationella evenemang som exempelvis kommande dubbla VM i Jämtland/Härjedalen 2019 på snö i alpin skidåkning och i skidskytte. Och oavsett storlek både på evenemang, deltagare och besökare, så är idrottsevenemanget en mötesplats, en plats för upplevelser och minnen som också förknippas med destinationen för själva evenemangen.

Idrottsturism när den är som störst.Åre och Jämtland kommer hamna i fokus 2019 i och med dubbla VM-arrangemang. Här en vy från Åreskutan, bort mot Östersund och Frösö. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman /

Det är inte utan att jag med viss stolthet som Riksidrottsförbundets (RF) ordförande kan se på det arbete och den utveckling som har skett inom ramen för Centrum för Idrottsevenemang (CIE).

En gemensam strategi

Speciellt roligt kan jag personligen tycka då jag som styrelseledamot 2013 hade ansvar för att arbeta fram idrottens gemensamma strategi för fler internationella idrottsevenemang till Sverige i armkrok med besöksnäringen. 

Att vi sedan fick med oss staten in i arbetet från 2015, och att vi i dag samverkar med såväl närings- som socialdepartementet, gör inte saken sämre. Idag arrangeras årligen cirka 60 internationella idrottsevenemang i Sverige. 

Denna positiva utveckling vill jag påstå beror på det goda samarbete som har skapats mellan våra medlemmar i specialidrottsförbunden och de lokala och regionala destinationsbolagen runt om i landet.

Klar geografisk spridning

Jag kan med glädje också konstatera att det har kommit in en tydlig geografisk dimension i arbetet. Internationella idrottsevenemang kan ligga i stort sett var som helst i vårt land, då de inte alltid är beroende av stora anläggningar utan istället av tillgång till luft, mark eller vatten för sitt genomförande. 

Allt fler av våra 19 distrikt i landet jobbar i dag aktivt med idrottsevenemang eller idrottsturism och tar ett samlat grepp för att stödja de evenemang, lokala eller internationella, som lockar besökare till distriktets kommuner. 

Den regionala betydelsen ökar, det märks inte minst när man studerar de regionala utvecklingsplanerna som lämnas in till näringsdepartementet. I allt fler lyfts just idrottsevenemang som en regional utvecklingsfaktor.

Jag vill nog hävda att varje region i Sverige som gör en analys kan finna sin egen profil för att locka besökare till både mindre lokala idrottsevenemang som till större internationella idrottstävlingar.

Ständigt tillkommer nya evenemang

Via våra distrikt utvecklas ständigt nya lokala och regionala idrottsevenemang som skapar tusentals gästnätter och via vårt stöd från CIE ökar vi stadigt antalet internationella idrottsevenemang i Sverige. Att idrottsevenemang är en tillväxtfaktor för såväl idrotten som samhället i övrigt är tydligt, men det blir för oss allt viktigare att vi klarar av att skapa hållbara idrottsevenemang såväl ekonomiskt, socialt som ekologiskt. 

Just hållbarhet är en ledstjärna och inom ramen för CIE: s arbete har vi utvecklat olika verktyg för våra specialidrottsförbund (SF). Vi har bland annat tagit fram:

- En definition av hållbara idrottsevenemang

- 46 aspekter på hållbara idrottsevenemang som ett arbetsverktyg för arrangörerna

- Event impact calculator som är en ”räknesnurra” som idag nyttjas av allt fler SF och destinationsbolag innan man väljer att genomföra evenemanget för att få fram ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbara evenemang

I takt med att allt fler nyttjar kalkylatorn så får vi också högre trovärdighet i de siffror som kommer fram inför och efter ett evenemang. Detta är viktigt för att vi skall kunna fortsätta att utveckla Sveriges eller regionens satsningar på evenemang och stå för den hållbarhet vi strävar efter.

Pilotprojekt vid handbolls-EM

Nu i höst kommer vi även att inleda ett pilotprojekt inom ramen för Handbolls EM 2020, i syfte att utarbeta en modell för internationell marknadsföring som flera specialidrottsförbund kan nyttja. Det är en bra framåtanda i samarbetet mellan specialidrottsförbunden och destinationsbolagen runt om i landet med stor öppenhet och en vilja att dela kompetens och erfarenhet.  Allt för att vi tillsammans skall utveckla Sverige som idrottsarrangörsland. Vi kommer även i höst att inleda ett samverkansprojekt med tre baltiska länder kring hållbara idrottsevenemang. Projektet är finansierat av Svenska institutet med syftet att vi skall lära över gränserna och utveckla idrottsevenemangen ytterligare.

Även om vi gärna sprider och delar det positiva utvecklingsarbete som skett och som fortsätter att ske så är vi såklart inte helt nöjda. Det finns alltid ytterligare potential och mer att göra. Vi ser positiva effekter när samhälle, näring och folkrörelsen idrott ser evenemang som en tillväxtfaktor men idrotten måste mer än idag, precis som destinationen och besöksnäringen, kunna tjäna ekonomiskt på det arbetet som man bidrar med. 

Ytterligare potential finns i att få till en samlad politik kring evenemangsfrågan med samordning mellan departement. Det skulle ge Sverige en tydligare kraft i besöksnäringen. Det i sin tur ger idrottsrörelsen, besöksnäringen och destinationerna större möjligheter att fortsätta erbjuda hållbara idrottsevenemang och upplevelser för stora som små.

Björn Eriksson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.