Se värdet i årligen återkommande event!
Partille Cup, världens största handbollsturnering, gör att handbollsvärldens blickar riktas mot centrala Göteborg. Vi kan bli dubbelt så stora. Inte bara i antalet lag eller vår betydelse för idrotten vi utövar, utan också i hur stort avtryck vi gör i staden vi verkar och betydelsen för staden utanför dess gränser.

I år firar vi vårt 50:eår. Som en del i det jubileet har vi bjudit in aktörer från Göteborgs Stad och från besöksnäringen till ett möte för att ta avstamp mot framtiden. Att tillsammans skapa förutsättningar för ett växande evenemang gynnar långt många fler aktörer än bara oss. Det är bra för besöksnäringen och det är bra för stadens varumärke som “en hållbar stad öppen för världen” och en storstad i fickformat där allting ligger nära. Just det anseende som ska stärka Göteborg som en plats att leva, verka, bo i och besöka.
Ett exempel att titta på är kommunens strategi för besöksnäring som ska ge nio miljoner gästnätter år 2030. I det programmet pekas årligen återkommande evenemang som vårt ut som en hörnsten som ska “vårdas och utvecklas”. På ett sätt ställer det nya krav på oss och andra evenemang somVi måste kroka arm för att vi ska kunna växa.
Att vi växer är plötsligt inte bara en drivkraft för oss utan spelar också roll för besöksnäringen och allt annat som berör det offentliga rummet.
Vi vet att vi är en pärla bland de stora återkommande evenemangen i Göteborg. Med vår storlek och det anseende vi har i handbollsvärlden kan utvecklingen vi genomgår nyttjas av andra evenemang som förebild. För att lyfta Göteborg är något vi kan göra tillsammans.
Vad bidrar vi med då? Vi får besökare till Göteborg. De är här under högsäsong när staden visar upp sig från sin bästa sida. Det inspirerar till återbesök under andra perioder och fler aktörer borde utnyttja vår plattform! Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder och vi bör exempelvis se till att stadens service är på topp.
Att tänka på det här sättet skulle vara till gagn för fler turneringar i Sverige. Att sluta ha ett vi och dem perspektiv eller känna sig styvmoderligt behandlade av platsen där man genomför sitt evenemang. Jag tror många känner igen sig den i känslan av att “ingen ser värdet av allt det goda vi gör för den här platsen”. Det kan var sant och vi kan alla både kräva och be om bättre förutsättningar att genomföra våra evenemang. Men det handlar lika mycket att vi måste kunna förklara vad vi ska betyda för framtiden för den plats där vi verkar.
Världens största handbollsturnering ska bli ännu större och betyda ännu mer för handbollsvärlden. Vi vill också fortsätta vara ett verktyg för att marknadsföra Göteborg - för vi är en hållbar turnering, öppen för världen som utspelar sig i hjärtat av en storstad i fickformat.
Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.
”Nästan obegripligt och, dessutom, så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt, pengarna kom efter en felräkning!”
På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material.
Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn.
– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Mest lästa just nu
Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.
Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal. More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.
Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics
Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.
Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill in här. Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket.
Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.
Vissa går mot strömmen. Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.
Skriv kommentar