Se värdet i årligen återkommande event!
Partille Cup, världens största handbollsturnering, gör att handbollsvärldens blickar riktas mot centrala Göteborg. Vi kan bli dubbelt så stora. Inte bara i antalet lag eller vår betydelse för idrotten vi utövar, utan också i hur stort avtryck vi gör i staden vi verkar och betydelsen för staden utanför dess gränser.

I år firar vi vårt 50:eår. Som en del i det jubileet har vi bjudit in aktörer från Göteborgs Stad och från besöksnäringen till ett möte för att ta avstamp mot framtiden. Att tillsammans skapa förutsättningar för ett växande evenemang gynnar långt många fler aktörer än bara oss. Det är bra för besöksnäringen och det är bra för stadens varumärke som “en hållbar stad öppen för världen” och en storstad i fickformat där allting ligger nära. Just det anseende som ska stärka Göteborg som en plats att leva, verka, bo i och besöka.
Ett exempel att titta på är kommunens strategi för besöksnäring som ska ge nio miljoner gästnätter år 2030. I det programmet pekas årligen återkommande evenemang som vårt ut som en hörnsten som ska “vårdas och utvecklas”. På ett sätt ställer det nya krav på oss och andra evenemang somVi måste kroka arm för att vi ska kunna växa.
Att vi växer är plötsligt inte bara en drivkraft för oss utan spelar också roll för besöksnäringen och allt annat som berör det offentliga rummet.
Vi vet att vi är en pärla bland de stora återkommande evenemangen i Göteborg. Med vår storlek och det anseende vi har i handbollsvärlden kan utvecklingen vi genomgår nyttjas av andra evenemang som förebild. För att lyfta Göteborg är något vi kan göra tillsammans.
Vad bidrar vi med då? Vi får besökare till Göteborg. De är här under högsäsong när staden visar upp sig från sin bästa sida. Det inspirerar till återbesök under andra perioder och fler aktörer borde utnyttja vår plattform! Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder och vi bör exempelvis se till att stadens service är på topp.
Att tänka på det här sättet skulle vara till gagn för fler turneringar i Sverige. Att sluta ha ett vi och dem perspektiv eller känna sig styvmoderligt behandlade av platsen där man genomför sitt evenemang. Jag tror många känner igen sig den i känslan av att “ingen ser värdet av allt det goda vi gör för den här platsen”. Det kan var sant och vi kan alla både kräva och be om bättre förutsättningar att genomföra våra evenemang. Men det handlar lika mycket att vi måste kunna förklara vad vi ska betyda för framtiden för den plats där vi verkar.
Världens största handbollsturnering ska bli ännu större och betyda ännu mer för handbollsvärlden. Vi vill också fortsätta vara ett verktyg för att marknadsföra Göteborg - för vi är en hållbar turnering, öppen för världen som utspelar sig i hjärtat av en storstad i fickformat.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.