Se värdet i årligen återkommande event!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Partille Cup, världens största handbollsturnering, gör att handbollsvärldens blickar riktas mot centrala Göteborg. Vi kan bli dubbelt så stora. Inte bara i antalet lag eller vår betydelse för idrotten vi utövar, utan också i hur stort avtryck vi gör i staden vi verkar och betydelsen för staden utanför dess gränser.

Tuffa tag i Partille Cup som tillsammans med Gothia Cup (världens största fotbollsturnering) och Göteborgsvarvet (världens största halvmaraton) gör Göteborg så unikt.

 

 I år firar vi vårt 50:eår. Som en del i det jubileet har vi bjudit in aktörer från Göteborgs Stad och från besöksnäringen till ett möte för att ta avstamp mot framtiden. Att tillsammans skapa förutsättningar för ett växande evenemang gynnar långt många fler aktörer än bara oss. Det är bra för besöksnäringen och det är bra för stadens varumärke som “en hållbar stad öppen för världen” och en storstad i fickformat där allting ligger nära. Just det anseende som ska stärka Göteborg som en plats att leva, verka, bo i och besöka.

 Ett exempel att titta på är kommunens strategi för besöksnäring som ska ge nio miljoner gästnätter år 2030. I det programmet pekas årligen återkommande evenemang som vårt ut som en hörnsten som ska “vårdas och utvecklas”. På ett sätt ställer det nya krav på oss och andra evenemang somVi måste kroka arm för att vi ska kunna växa.

 Att vi växer är plötsligt inte bara en drivkraft för oss utan spelar också roll för besöksnäringen och allt annat som berör det offentliga rummet.

 Vi vet att vi är en pärla bland de stora återkommande evenemangen i Göteborg. Med vår storlek och det anseende vi har i handbollsvärlden kan utvecklingen vi genomgår nyttjas av andra evenemang som förebild. För att lyfta Göteborg är något vi kan göra tillsammans.

 Vad bidrar vi med då? Vi får besökare till Göteborg. De är här under högsäsong när staden visar upp sig från sin bästa sida. Det inspirerar till återbesök under andra perioder och fler aktörer borde utnyttja vår plattform! Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder och vi bör exempelvis se till att stadens service är på topp.

 Att tänka på det här sättet skulle vara till gagn för fler turneringar i Sverige. Att sluta ha ett vi och dem perspektiv eller känna sig styvmoderligt behandlade av platsen där man genomför sitt evenemang. Jag tror många känner igen sig den i känslan av att “ingen ser värdet av allt det goda vi gör för den här platsen”. Det kan var sant och vi kan alla både kräva och be om bättre förutsättningar att genomföra våra evenemang. Men det handlar lika mycket att vi måste kunna förklara vad vi ska betyda för framtiden för den plats där vi verkar.

 Världens största handbollsturnering ska bli ännu större och betyda ännu mer för handbollsvärlden. Vi vill också fortsätta vara ett verktyg för att marknadsföra Göteborg - för vi är en hållbar turnering, öppen för världen som utspelar sig i hjärtat av en storstad i fickformat.

Fredrik Andersson

Fakta

- Partille Cup spelar alla matcher i centrala Göteborg. 

- 2019 deltar 1407 lag från 50 nationer.

- 2019 deltar lag födda 1998-2009 och turneringen avgörs 1-6 juli. 

- Mötet som Partille Cup bjudit in till äger rum den 28 maj. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Djurgårds-spelaren Peter Hollands besinningslösa attack på Luleå-backen Fredrik Styrman i torsdagens SHL omgång fortsätter att väcka heta känslor i hockey-Sverige. 

-Hade händelsen ägt rum på allmän plats hade åklagare kunnat väcka åtal för grov misshandel, säger Mikael Johansson som var på matchen med sin dotter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.