"Golfens största förändring"
Golfen är inne i den största förändring som någonsin skett. Efter årtionden av oavbruten framgång ser vi sedan några år en avmattning. Inte så mycket i antalet golfare, men i sättet att utöva golfen, medlemskapet i golfklubb och framförallt, hur mycket man är villig att betala för att gå in i en golfklubb.
I mitt dagliga jobb som konsult i golfbranschen möter jag många klubbar som har finansierat sin anläggning med hjälp av medlemslån som ska återbetalas när medlemmarna går ur klubben. Det är dessa klubbar som drabbas hårdast nu när förändringen slår till med full kraft.
Innan man som Svensk Golf propagerar för ”lyfter golfen” har dessa klubbar ett primärt problem att lösa först – hur bli skuldfria mot sina medlemmar, när man inte har eller får låna kapital att lösa ut utträdande medlemmar. Känns lika realistiskt i nuläget som att försöka lyfta ett halvtankat plan och hoppas att glidflyga sista biten för att nå målet – över en bergskedja…
Min uppfattning är att golfen nu genomgår ett stålbad vilket beror på att man länge kunnat leva på att efterfrågan varit större än tillgången, d.v.s. golfens organisationer och golfklubbar har kunnat diktera villkoren för ”rätten” till golfspel. Vi måste nog inse att det är marknaden som styr nu. Det kunden efterfrågar måste golfklubben eller golfanläggningen kunna leverera, annars får man svårt att överleva.
Det är precis vad skidanläggningar hela tiden måste göra, varför en jämförelse ligger nära till hands. Här finns inget krav på att tillhöra en slalomklubb, men det går och kan vara ett alternativ för vissa. Andra väljer liftkort som passar just dem och deras behov.Där finns backar för olika kategorier åkare och välkomnar olika skidåkare som vill åka bräda, skicross, halfpipe eller längdåkning. En totalserviceanläggning med restaurang, café, skiduthyrning, spa, gym, skotersafari och offseasonaktiviteter finns på alla större anläggningar. Hela tiden utvecklas produkten för att vara attraktiv för dagens och morgondagens kund. Här krävs inget ”vitt” kort eller ”Skid-ID”.
En golfklubb består av en klubb och en anläggning. Många golfklubbar bör därför se sig mer som en golfanläggning där man anpassar sina ”liftkort” och ser sin anläggning ur ett kundperspektiv. Med en öppen attityd till golfspel, utan obligatoriskt krav på medlemskap, och självklart med kravet att man måste ha lite koll hur spelet flyter, men varför inte kombinera detta med en rullande kiosk. Inom kort kan man säkert ha kollen via GPS i varje spelparti.
Nybörjarutbildningar ska vara efterfrågestyrda och inget krav, och varför Golf-ID? När jag bokar upp annat räcker det med personnummer eller kortnummer. Golf-ID har idag blivit en handelsvara där vissa aktörer utnyttjar möjligheten att ”sälja” så många som möjligt utan att i mina ögon leverera ”idrottslig verksamhet”, vilket medlemskap i förbund föreskriver. Med en öppen attityd till golfspel och lite koll finns inget ”Golf-ID” att sälja.
Medlemskapet då? Det kommer även i framtiden att vara attraktivt och grunden för golfklubben, men då måste man jobba med mervärdet för medlemmen, att man får lite extra om man blir medlem, framförallt om man har ett spelrättsbevis eller på annat sätt bidragit till anläggningens finansiering. Utmaningen ligger alltså i att erbjuda mervärden för medlemmen och samtidigt välkomna öppenhet och nytänkande.
Det är dags att inse att det pågår ett paradigmskifte inom golfen. Vakna golfklubbar som är skuldfria mot sina medlemmar, arbetar med kommunikationsplaner och inser värdet av en professionellt styrd golfanläggning är morgondagens vinnare. En vaken golfklubb inser också mervärdet i att ha en ideell verksamhet med fokus på idrott, tävling och medlemsaktiviteter.
Jag hoppas att förändringen också leder till att vi får in nya ungdomar till golfen på ungdomarnas villkor och invandrargrupper som golfen hittills inte lyckats eller försökt att nå ska bjudas in. Ska vi få golfen att lyfta måste en förändring ske från grunden, utan protektionism, gamla regelverk och trångsynthet.
Mest lästa just nu
AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton.
På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.
I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön.
Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen.
De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.
Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt och tänker framför allt på åren 1975-91
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.
– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.
Nu är vi långt från Tipsextra... Premier Legaue i TV serveras vid tio supersöndagar med välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.
– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Hasse Bergdahl (inte verifierad)
sön, 2009-04-26 11:57
1. Golfens stålbad
Jag kan inte annat än hålla med Anders i hans artikel utom på en punkt nämligen att framhålla att en klubb är en social konstruktion med människor med samma intresse som vill skapa något gemensamt i det här fallet spela golf tillsammans på olika sätt. En klubbär därför inte helt givet den bästa ägaren till en golfänläggning. man kan ha flera klubbar spelandes på samma anläggning.Anders Hammarström (inte verifierad)
sön, 2009-05-03 09:44
2. Golfens stålbad
Hej Hasse! Ursäkta sent svar, men jag håller med dig helt och hållet. Det inns inget som säger att golfklubben är den bästa ägaren av en golfanläggning. Oftast kan det vara tvärt om. Den som driver en golfanläggning bör ha ett driftsekonomiskt intresse med kunskap om företagande, medan den som nyttjar anläggningen mest (klubben eller klubbarna) har ett socialt och idrottsligt intresse med kunskap om hur det ska fungera. Det borde inte vara så svårt om man förstår varandras roller, och det är ju så skidanläggningar fungerar.Anders J (inte verifierad)
ons, 2009-06-17 12:29
3. Mervärde
Du skriver att det är angeläget att klubbarna skapar ett mervärde för medlemmen. I min hemmaklubb, Mjölby GK, får vi mot ett tillägg på 500 krono möjlighet att spela gratis på Motala, Tranås, Vreta Kloster och Söderköping. Är det den typen av mervärde som du syftar på i din krönika? Arrangemanget är populärt bland mina golfkompisar men frågan är om det är nyttigt ur ekonomisk synvinkel. Jag vet åtminstone en styrelsemedlem i en klubb (dock ej Mjölby) som kallar alliansen "att såga av den gren vi sitter på", d v s att frånhända sig möjligheten att få in greenfeeintäkter.Anders Hammarström (inte verifierad)
ons, 2009-06-17 13:11
4. Mervärde
Hej Anders! Tack för kommentar. Det du beskriver kan sjävklart betraktas som mervärde, men som du också riktigt påpekar kan det också vara en risk. När man pratar om mervärden måste man noga analysera konsekvenserna av det man erbjuder. Om man som du beskriver erbjuder ett mervärde måste man dels prissätta det så det känns intressant, men också kalkylera med om det innebär förluster i form av minskade greenfeeintäkter för klubben. Jämförelse bör först göras med varifrån de flesta gästerna kommer. Mervärden kan också bestå i rangebollar, nyttjande av golfbil, vintersamarbete med gym, simhall, curling, bowling m.m. Kanske deltagande i en klubbresa på våren. Enklast är att fråga medlemmarna vad de skulle uppleva som mervärde, men tanken är att det ska uppstå en "vinn-vinn"-sitaution.