"Golfens största förändring"

Golfen genomgår ett stålbad då man länge levt på att efterfrågan varit större än tillgången. Organisationer och klubbar har dikterat villkoren för ”rätten” till golfspel. Vi måste inse att det är marknaden som styr. Det kunden efterfrågar måste klubben eller anläggningen leverera, annars blir det svårt att överleva.
Annons

Golfen är inne i den största förändring som någonsin skett. Efter årtionden av oavbruten framgång ser vi sedan några år en avmattning. Inte så mycket i antalet golfare, men i sättet att utöva golfen, medlemskapet i golfklubb och framförallt, hur mycket man är villig att betala för att gå in i en golfklubb.

I mitt dagliga jobb som konsult i golfbranschen möter jag många klubbar som har finansierat sin anläggning med hjälp av medlemslån som ska återbetalas när medlemmarna går ur klubben. Det är dessa klubbar som drabbas hårdast nu när förändringen slår till med full kraft.

Innan man som Svensk Golf propagerar för ”lyfter golfen” har dessa klubbar ett primärt problem att lösa först – hur bli skuldfria mot sina medlemmar, när man inte har eller får låna kapital att lösa ut utträdande medlemmar. Känns lika realistiskt i nuläget som att försöka lyfta ett halvtankat plan och hoppas att glidflyga sista biten för att nå målet – över en bergskedja…

Min uppfattning är att golfen nu genomgår ett stålbad vilket beror på att man länge kunnat leva på att efterfrågan varit större än tillgången, d.v.s. golfens organisationer och golfklubbar har kunnat diktera villkoren för ”rätten” till golfspel. Vi måste nog inse att det är marknaden som styr nu. Det kunden efterfrågar måste golfklubben eller golfanläggningen kunna leverera, annars får man svårt att överleva.

Det är precis vad skidanläggningar hela tiden måste göra, varför en jämförelse ligger nära till hands. Här finns inget krav på att tillhöra en slalomklubb, men det går och kan vara ett alternativ för vissa. Andra väljer liftkort som passar just dem och deras behov.Där finns backar för olika kategorier åkare och välkomnar olika skidåkare som vill åka bräda, skicross, halfpipe eller längdåkning. En totalserviceanläggning med restaurang, café, skiduthyrning, spa, gym, skotersafari och offseasonaktiviteter finns på alla större anläggningar. Hela tiden utvecklas produkten för att vara attraktiv för dagens och morgondagens kund. Här krävs inget ”vitt” kort eller ”Skid-ID”.

En golfklubb består av en klubb och en anläggning. Många golfklubbar bör därför se sig mer som en golfanläggning där man anpassar sina ”liftkort” och ser sin anläggning ur ett kundperspektiv. Med en öppen attityd till golfspel, utan obligatoriskt krav på medlemskap, och självklart med kravet att man måste ha lite koll hur spelet flyter, men varför inte kombinera detta med en rullande kiosk. Inom kort kan man säkert ha kollen via GPS i varje spelparti.

Nybörjarutbildningar ska vara efterfrågestyrda och inget krav, och varför Golf-ID? När jag bokar upp annat räcker det med personnummer eller kortnummer. Golf-ID har idag blivit en handelsvara där vissa aktörer utnyttjar möjligheten att ”sälja” så många som möjligt utan att i mina ögon leverera ”idrottslig verksamhet”, vilket medlemskap i förbund föreskriver. Med en öppen attityd till golfspel och lite koll finns inget ”Golf-ID” att sälja.

Medlemskapet då? Det kommer även i framtiden att vara attraktivt och grunden för golfklubben, men då måste man jobba med mervärdet för medlemmen, att man får lite extra om man blir medlem, framförallt om man har ett spelrättsbevis eller på annat sätt bidragit till anläggningens finansiering. Utmaningen ligger alltså i att erbjuda mervärden för medlemmen och samtidigt välkomna öppenhet och nytänkande.

Det är dags att inse att det pågår ett paradigmskifte inom golfen. Vakna golfklubbar som är skuldfria mot sina medlemmar, arbetar med kommunikationsplaner och inser värdet av en professionellt styrd golfanläggning är morgondagens vinnare. En vaken golfklubb inser också mervärdet i att ha en ideell verksamhet med fokus på idrott, tävling och medlemsaktiviteter.

Jag hoppas att förändringen också leder till att vi får in nya ungdomar till golfen på ungdomarnas villkor och invandrargrupper som golfen hittills inte lyckats eller försökt att nå ska bjudas in. Ska vi få golfen att lyfta måste en förändring ske från grunden, utan protektionism, gamla regelverk och trångsynthet.

Anders Hammarström

Anders Hammarström är flitigt efterfrågad konsult och egen företagare inom golfbranschen och har hjälpt många svenska klubbar förändra sin verksamhet för att överleva. Anders var tidigare i tio år anställd på Svenska golfförbundet med just klubbfrågor som specialitet.

Hasse Bergdahl (inte verifierad)

sön, 2009-04-26 11:57

1. Golfens stålbad

Jag kan inte annat än hålla med Anders i hans artikel utom på en punkt nämligen att framhålla att en klubb är en social konstruktion med människor med samma intresse som vill skapa något gemensamt i det här fallet spela golf tillsammans på olika sätt. En klubbär därför inte helt givet den bästa ägaren till en golfänläggning. man kan ha flera klubbar spelandes på samma anläggning.

Anders Hammarström (inte verifierad)

sön, 2009-05-03 09:44

2. Golfens stålbad

Hej Hasse! Ursäkta sent svar, men jag håller med dig helt och hållet. Det inns inget som säger att golfklubben är den bästa ägaren av en golfanläggning. Oftast kan det vara tvärt om. Den som driver en golfanläggning bör ha ett driftsekonomiskt intresse med kunskap om företagande, medan den som nyttjar anläggningen mest (klubben eller klubbarna) har ett socialt och idrottsligt intresse med kunskap om hur det ska fungera. Det borde inte vara så svårt om man förstår varandras roller, och det är ju så skidanläggningar fungerar.

Anders J (inte verifierad)

ons, 2009-06-17 12:29

3. Mervärde

Du skriver att det är angeläget att klubbarna skapar ett mervärde för medlemmen. I min hemmaklubb, Mjölby GK, får vi mot ett tillägg på 500 krono möjlighet att spela gratis på Motala, Tranås, Vreta Kloster och Söderköping. Är det den typen av mervärde som du syftar på i din krönika? Arrangemanget är populärt bland mina golfkompisar men frågan är om det är nyttigt ur ekonomisk synvinkel. Jag vet åtminstone en styrelsemedlem i en klubb (dock ej Mjölby) som kallar alliansen "att såga av den gren vi sitter på", d v s att frånhända sig möjligheten att få in greenfeeintäkter.

Anders Hammarström (inte verifierad)

ons, 2009-06-17 13:11

4. Mervärde

Hej Anders! Tack för kommentar. Det du beskriver kan sjävklart betraktas som mervärde, men som du också riktigt påpekar kan det också vara en risk. När man pratar om mervärden måste man noga analysera konsekvenserna av det man erbjuder. Om man som du beskriver erbjuder ett mervärde måste man dels prissätta det så det känns intressant, men också kalkylera med om det innebär förluster i form av minskade greenfeeintäkter för klubben. Jämförelse bör först göras med varifrån de flesta gästerna kommer. Mervärden kan också bestå i rangebollar, nyttjande av golfbil, vintersamarbete med gym, simhall, curling, bowling m.m. Kanske deltagande i en klubbresa på våren. Enklast är att fråga medlemmarna vad de skulle uppleva som mervärde, men tanken är att det ska uppstå en "vinn-vinn"-sitaution.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Hela havet stormar i bandy-Sverige, men tävlingskommitténs avgående ordförande Christer Persson fruktar ändå att ordföranden  Per Anders Gustafsson, 65 år, får förnyat förtroende vid Bandyförbundets årsmöte under lördagen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.