Aldrig mer tomma läktare...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det här med publikkris hit och dit. Seat fillers eller”utfyllnadspublik” kan vara lösningen. När arenorna inte säljer helt slut kallar man in personer som fyller upp tomma platser!, berättar Magnus Berglund.
Seat fillers eller”utfyllnadspublik” används lite varstans utomlands. Åskådare som släpps in senare under matchen för att fylla upp läktaren. Det kanske är något även för Sverige? Foto: TT

 

Många höjde rösten efter finalen i Svenska Cupen på Friends Arena. Elfsborg vann matchen men i stort sett alla medier rapporterade lika mycket om de 47 000 tomma stolarna. ”Publikfiasko” och ”varför spelade man inte nere i Skåne” vevades om och om igen i sociala medier. 

Men att ”bygga tradition” kräver tålamod, vilket brukar vara en bristvara i dagens samhälle.

Bättre går det nere i Vitryssland. Hockey-VM i Minsk beskrivs redan som det mest sedda världsmästerskapet (ishockey) hittills och internationella TV-bolag ger beröm över service och möjligheter till bra produktioner. Även spelare och ledare tycks överväldigade av de fina förutsättningarna.

Den före detta militärofficeren, numera president, Aleksander Lukasjenko verkar ha gjort ett effektivt jobb för att putsa upp sina skyltfönster när världen nu tittar in. Hemmanationen lever nämligen upp till (presidentens?) förväntningarna; TV-sändningarna har miljonpublik och publiksiffrorna slår allas prognoser. Bra reklam för vad som ofta kallas ”Europas sista diktatur”. 

Publikrekordet ett minne blott

Fram till kvartsfinalerna är publiksnittet 9 641 åskådare per match, vilket kan jämföras med de tidigare två världsmästerskapen i Sverige/Finland som snittade 6 685 respektive 7 048 besökare per match. Och som ni minns kan vi inte skylla mycket på finländarna då Stockholm ju – av olika anledningar – var den svagare marknaden.

Vad som vi dock ska ha i minnet är att både Ericsson Globe och Hartwall Arena hade kapacitet för en bra bit över 12-13 000 åskådare under VM, medan Minsk har en arena för 15 000 och en för ”bara” 9 600. Den sistnämnda alltså med en kapacitet under snittet. Inte undra på att det ser ut att vara stämning på matcherna.

VM-rekordet i antal besökare är från Prag-VM för tio år sedan. Då kom 552 097 åskådare och den siffran utraderas troligen redan nu under kvartsfinaldagen. Men besökarna är inte bara organiska utan det finns en ”publikdoping” – som faktiskt inte behöver vara särskilt smutsig över huvud taget.

Utfyllnadspublik – ett framgångskoncept?

Om vi bortser från att VM spelas i vad som kan liknas vid en diktatur och om vi kan lita på officiella siffror, TV-stationer och så vidare så vill jag lyfta en annan uppgift. Något som Lasse Granqvist nämnde under en av de tidiga gruppmatcherna, ”seat fillers”.

Seat fillers kan smidigast översättas med ”utfyllnadspublik”. Arenorna säljer inte helt slut och då kallar man in personer som fyller upp tomma platser. Hur det är i Vitryssland vet jag inte, men det behöver inte vara skådespelare som kommer in en bit i första perioden – utan människor som stått länge utanför arenan för att få en reabiljett.

Mer publik på matcherna ger bättre stämning och snyggare i TV-rutan. Samtidigt kommer de som kanske inte har råd med fullt biljettpris in och får se hela eller delar av matcherna. Även London-OS använde den här metoden för att ta tillvara på alla (företags)biljetter som skickades tillbaka kort innan evenemangsstart.

Dags att konceptualisera

Utomlands finns organisationer för det här. I USA kan man gå med i ”Fill A Seat” och på så sätt få biljetterbjudanden eller gratisbiljetter till evenemang som inte säljer slut. 30 städer är anslutna och över 120 000 amerikaner har signat upp för chansen att gå på gratis sport-, kultur- eller musikevenemang. 

Är då det här något för idrotts-Sverige? Javisst. För räkna de evenemang och matcher här hemma som säljer slut behövs ju inga större kulramar. Sen är det klart att konceptet behöver vändas och vridas på för att inte den redan trogna publiken inte ska känna att de tar skada. Men det är omöjligt att inte tänka på potentialen i studenter, pensionärer och andra som kanske inte vill (eller kan) betala fullt pris för att gå på idrott.

Det är säkerligen många som för halva biljettpriset strax innan matchstart eller en gratisbiljett i halvtid/periodpaus skulle komma till arenorna ofta. Och dessutom, de skulle köpa varmkorv, läsk och glass i kioskerna. Och troligen njuta av en spontanutflykt med låga förväntningar (lågt pris = låga förväntningar).

Praktiska utmaningar – men allt kan lösas

Självklart finns mängder av praktiska utmaningar kring koncepten med utfyllnadspublik och att dela ut gratisbiljetter. Årskortsinnehavare har sitt att säga till om – och ”stämningshöjaren Hyundaiklacken” väckte som bekant mycket känslor under hemma-EM ifjol. För att nämna ett par utmaningar.

Samtidigt vill vi inte uppleva ett tomt och ödsligt Friends Arena eller vilken arena som helst.

Framförallt landskamper och förbundsorganiserade matcher (som Svenska Cupen) lockar ju som bekant en större andel ”evenemangspublik” än renodlade fotbollssupporters. 

Det är också troligt att vi skulle få se fler koncept och kampanjer i spåren på rabatterade biljettpriser. Till nytta för alla arenaidrott. 

Magnus Berglund

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Todde (inte verifierad)

fre, 2014-05-23 21:04

1. Aik har en annan lösning...

...de hade fullt på Vännervallen som tar 50000 men det var bara 30000 där, stäng av och kalla allt fullt.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar. 

-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar. 

Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.