Aldrig mer tomma läktare...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det här med publikkris hit och dit. Seat fillers eller”utfyllnadspublik” kan vara lösningen. När arenorna inte säljer helt slut kallar man in personer som fyller upp tomma platser!, berättar Magnus Berglund.
Seat fillers eller”utfyllnadspublik” används lite varstans utomlands. Åskådare som släpps in senare under matchen för att fylla upp läktaren. Det kanske är något även för Sverige? Foto: TT

 

Många höjde rösten efter finalen i Svenska Cupen på Friends Arena. Elfsborg vann matchen men i stort sett alla medier rapporterade lika mycket om de 47 000 tomma stolarna. ”Publikfiasko” och ”varför spelade man inte nere i Skåne” vevades om och om igen i sociala medier. 

Men att ”bygga tradition” kräver tålamod, vilket brukar vara en bristvara i dagens samhälle.

Bättre går det nere i Vitryssland. Hockey-VM i Minsk beskrivs redan som det mest sedda världsmästerskapet (ishockey) hittills och internationella TV-bolag ger beröm över service och möjligheter till bra produktioner. Även spelare och ledare tycks överväldigade av de fina förutsättningarna.

Den före detta militärofficeren, numera president, Aleksander Lukasjenko verkar ha gjort ett effektivt jobb för att putsa upp sina skyltfönster när världen nu tittar in. Hemmanationen lever nämligen upp till (presidentens?) förväntningarna; TV-sändningarna har miljonpublik och publiksiffrorna slår allas prognoser. Bra reklam för vad som ofta kallas ”Europas sista diktatur”. 

Publikrekordet ett minne blott

Fram till kvartsfinalerna är publiksnittet 9 641 åskådare per match, vilket kan jämföras med de tidigare två världsmästerskapen i Sverige/Finland som snittade 6 685 respektive 7 048 besökare per match. Och som ni minns kan vi inte skylla mycket på finländarna då Stockholm ju – av olika anledningar – var den svagare marknaden.

Vad som vi dock ska ha i minnet är att både Ericsson Globe och Hartwall Arena hade kapacitet för en bra bit över 12-13 000 åskådare under VM, medan Minsk har en arena för 15 000 och en för ”bara” 9 600. Den sistnämnda alltså med en kapacitet under snittet. Inte undra på att det ser ut att vara stämning på matcherna.

VM-rekordet i antal besökare är från Prag-VM för tio år sedan. Då kom 552 097 åskådare och den siffran utraderas troligen redan nu under kvartsfinaldagen. Men besökarna är inte bara organiska utan det finns en ”publikdoping” – som faktiskt inte behöver vara särskilt smutsig över huvud taget.

Utfyllnadspublik – ett framgångskoncept?

Om vi bortser från att VM spelas i vad som kan liknas vid en diktatur och om vi kan lita på officiella siffror, TV-stationer och så vidare så vill jag lyfta en annan uppgift. Något som Lasse Granqvist nämnde under en av de tidiga gruppmatcherna, ”seat fillers”.

Seat fillers kan smidigast översättas med ”utfyllnadspublik”. Arenorna säljer inte helt slut och då kallar man in personer som fyller upp tomma platser. Hur det är i Vitryssland vet jag inte, men det behöver inte vara skådespelare som kommer in en bit i första perioden – utan människor som stått länge utanför arenan för att få en reabiljett.

Mer publik på matcherna ger bättre stämning och snyggare i TV-rutan. Samtidigt kommer de som kanske inte har råd med fullt biljettpris in och får se hela eller delar av matcherna. Även London-OS använde den här metoden för att ta tillvara på alla (företags)biljetter som skickades tillbaka kort innan evenemangsstart.

Dags att konceptualisera

Utomlands finns organisationer för det här. I USA kan man gå med i ”Fill A Seat” och på så sätt få biljetterbjudanden eller gratisbiljetter till evenemang som inte säljer slut. 30 städer är anslutna och över 120 000 amerikaner har signat upp för chansen att gå på gratis sport-, kultur- eller musikevenemang. 

Är då det här något för idrotts-Sverige? Javisst. För räkna de evenemang och matcher här hemma som säljer slut behövs ju inga större kulramar. Sen är det klart att konceptet behöver vändas och vridas på för att inte den redan trogna publiken inte ska känna att de tar skada. Men det är omöjligt att inte tänka på potentialen i studenter, pensionärer och andra som kanske inte vill (eller kan) betala fullt pris för att gå på idrott.

Det är säkerligen många som för halva biljettpriset strax innan matchstart eller en gratisbiljett i halvtid/periodpaus skulle komma till arenorna ofta. Och dessutom, de skulle köpa varmkorv, läsk och glass i kioskerna. Och troligen njuta av en spontanutflykt med låga förväntningar (lågt pris = låga förväntningar).

Praktiska utmaningar – men allt kan lösas

Självklart finns mängder av praktiska utmaningar kring koncepten med utfyllnadspublik och att dela ut gratisbiljetter. Årskortsinnehavare har sitt att säga till om – och ”stämningshöjaren Hyundaiklacken” väckte som bekant mycket känslor under hemma-EM ifjol. För att nämna ett par utmaningar.

Samtidigt vill vi inte uppleva ett tomt och ödsligt Friends Arena eller vilken arena som helst.

Framförallt landskamper och förbundsorganiserade matcher (som Svenska Cupen) lockar ju som bekant en större andel ”evenemangspublik” än renodlade fotbollssupporters. 

Det är också troligt att vi skulle få se fler koncept och kampanjer i spåren på rabatterade biljettpriser. Till nytta för alla arenaidrott. 

Magnus Berglund

Todde (inte verifierad)

fre, 2014-05-23 21:04

1. Aik har en annan lösning...

...de hade fullt på Vännervallen som tar 50000 men det var bara 30000 där, stäng av och kalla allt fullt.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.