Dags att gräva i kassakistan, ITF

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
ITF-touren är tennisvärldens största plantskola. Men den kan vårdas betydligt bättre än vad som nu är fallet.
Foto: Andreas Hillergren / TT

 

Att en så bra spelare som Markus Eriksson på tio år dragit in mindre prispengar än vad en plats i tredje omgången i årets Wimbledon ger visar på en fördelning som jag tror är ogynnsam för sporten.

Det finns många unga talanger som tvingas lägga av eftersom de inte har råd att fortsätta och föräldrar skuldsätter sig för att deras barn ska ha möjlighet att satsa.

Det borde ligga i Internationella tennisförbundets (ITF) eget intresse att förbättra villkoren för spelarna på ITF-touren. Visserligen tar sig de som senare blir sportens största stjärnor snabbt därifrån men det handlar också om att få en stor återväxt på bredden. Eftersom genombrotten sker beydligt högre upp i åldrarna – snittet på spelare som första gången slår sig in på topp 100 ligger på runt 24 år – krävs en betydligt större ekonomisk uthållighet än förr.

Att många faller bort är naturligt eftersom de inte har vad som krävs i spelstyrka, fysisk eller mental styrka.

Men att också de som har detta men saknar ekonomiska förutsättningar att satsa försvinner bort på vägen slår inte bara mot individen utan också mot sporten.

ITF har en välfylld kassakista. Hög tid att ta ur den för att bättre än nu vårda talangerna i plantskolan.

Markus Eriksson är 27 år och har passerat talangstadiet. Men hans dröm lever och det är så härligt att höra honom berätta att han inte för en sekund ångrar sitt yrkesval utan älskar att träna och tävla.

Han har ett begränsat register och kantig spelstil men är med sin träningsflit, kampvilja och inställning en fantastisk förebild och en viktig kugge i svensk tennis.

Där har många som fått mer ”gratis” mycket att lära.

 

___

Läs reportaget om tennisens arbetarklass här.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.