En rosa guldfågel

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det finns framför allt två stycken vedertagna uttryck som gör mig både trött och misslynt.

1. ”Förändring måste få ta tid”.

Det är klart att förändringar tar tid, problemet är när konstaterandet används för att skjuta konkreta handlingar på framtiden.

2. ”Problem inom idrotten är små jämfört med resten av samhället”.

Me too. Kampanjen på sociala medier där kvinnor delar med sig av erfarenheter av sexuella övergrepp. #metoo Foto: Fredrik Sandberg / TT

När det kommer till sexuella övergrepp och sexuella trakasserier så finns det både ledare och aktiva inom Idrottssverige som öppet hävdar att problemet är minimalt i jämförelse med hur det ser ut i samhället i stort. Genom att förminska problemet ger de heller inget utrymme för att detta skall tas på allvar.

Det är klart att det förekommer övergrepp/trakasserier även inom idrottens värld. Konstigt vore det annars. Tongångarna efter #metoo är lite annorlunda. Nu får vi det svart på vitt att en mängd tjejer vittnar om sexuella trakasserier och övergrepp också inom idrotten. Det händer i tränings-, förenings- och landslagsmiljön. Tjejerna är inte förvånade, men för många andra verkar det komma som en chock. Många verkar så förblindade av sin omedvetenhet att de aldrig haft möjlighet att se vad som pågår framför ögonen på dem.

Idrottsverige behöver sätta ner foten. Inte överrumplas och famla efter RF:s policymaterial varje gång det sker ett tillbud. I grund och botten handlar det om att utforma en tydlighet kring vad föreningen och förbundet står för. Vad är ok och vad är inte ok och hur gör vi egentligen? Hur arbetar vi i förebyggande syfte? Det måste inte ta sån jäkla tid.

Behövs tydliga riktlinjer

Jag möter ofta människor som avfärdar skriftlig förankring som värdegrund och policys som meningslösa pappersprodukter. Frågan är bara hur riktlinjerna i så fall ska bli tydliga om det inte finns något skriftligt och formellt att förhålla sig till? Är det bättre att förespråka det som ”sitter i väggarna”, individens/kollektivets perspektiv i kombination med tillfälliga insatser? Jag är övertygad om att fler kommer att våga säga ifrån när det går att hänvisa till tydliga riktlinjer.

En röd tråd genom värdegrund, policys och handlingsplaner som når alla i verksamheten och som är förankrade i alla led. Styrelse, tränare, ledare, aktiva, föräldrar och samarbetspartners. Värdegrunden ska genomsyra hela verksamheten genom att kommuniceras, informeras samt löpa parallellt och verka i all form av aktivitet och utbildning, inkluderat utbildning för formell tränarutbildning. Kanske är det de det ”idrottsliga etablissemanget” som behöver fortbildas allra mest? Det kommer alltid att finnas rötägg, men chansen är betydligt större att de uppmärksammas och stoppas till att verka inom svensk idrott.

Maskulinitetsnormerna är tydliga inom idrotten. Det räcker med att ta en titt i testosteronstinna idrottsmiljöer utifrån kultur, ordval och jargong. Det går även att se utifrån rena ”damföreningar” som kan hållas samman av män med makt som gör allt för att få verka i varandras närvaro. I Guldfågeln Arena så är motståndarnas omklädningsrum rosa. För att psyka motståndarna hävdade hemmalagets tränare. Eller så kan man se det som ett upprätthållande av en maskulinitetsnorm.

Pridefestival inte lösningen

Att medvetandegöra normer är ett medel för att utveckla en mer inkluderande idrott. I Kinnarps Arena har en före detta pastor i sin roll som coach och mental rådgivare satt stort fokus i arbetssättet kring den psykosociala miljön och hur detta påverkar prestationen i ett långsiktigt perspektiv, något som skulle kunna komma väl till pass i fler mansdominerande idrottsverksamheter. Att delta i en Pridefestival är inte lösningen för framtiden, även om det är ett bra ”statement” och något att bocka av på marknadsavdelningens aktivitetslista. Jag är övertygad om att idrottsrörelsen kan göra mer när det gäller trakasserier och övergrepp och för samhället överlag - genom att sätta strålkastaren mot maskulinitetsnormen. Den som är högst levande inom en stor del inom idrotten.

Det är inte bara upp till ”eldsjälarna” att ta ställning för en jämlik och jämställd idrott. Det här ligger på allas vårt bord.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.