Vinter-OS lockar för få åskådare

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I veckan började OS-facklans färd mot Sydkorea där vinter-OS invigs den 9 februari 2018. Tydligen är det så att oroväckande få biljetter sålts. Att utländska besökare tänker efter en extra gång innan de beger sig till Pyeongchang, som ligger endast 80 kilometer från den nordkoreanska gränsen, kanske inte är så konstigt. konstaterar Karin Book.

Foto: Maja Suslin / TT. Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Arrangörerna bedyrar dock att de säkerheten har högsta prioritet och IOK betonar att läget är under kontroll. Kring detta kommer vi säkert få se många rapporter de kommande månaderna.

ointresse på hemmaplan

Vad som kanske är mer förvånande är sydkoreanernas ointresse för biljetterna. Endast en tredjedel av de nationella biljetterna har i nuläget sålts. I nyhetsinslag den gångna veckan vittnades det om ett generellt sett stort ointresse för vinter-OS bland sydkoreanerna. Detta är ett problem för värdlandet. En viktig framgångsfaktor för ett stort evenemang är hur acceptansen och förankringen är bland lokalbefolkningen.

Inte sällan rapporteras det i samband med OS och andra stora evenemang om hur befolkningen drabbas negativt av OS-förberedelserna. Människor tvingas flytta.

Det är en väldigt vanlig konsekvens i samband med anläggandet av OS-anläggningarna. Invånares näringsverksamheter tvingas flytta eller utsätts för drastiska förändringar.

 

Medborgarnas rättigheter kränks på olika sätt. Detta var särskilt tydligt i samband med vinter-OS i Sotji men har förekommit i de allra flesta fall.

Kraftig varning

Dessa konsekvenser för invånarna är allvarliga och påverkar deras liv och försörjningsmöjligheter i grunden. I samband med vinter-OS i Sydkorea har det varit mycket lite skriverier om sådant.

Att invånarna inte är intresserade av att köpa biljetter är naturligtvis inte lika allvarligt, men ska ändå ses som en varningsklocka.

Det kan handla om ett rent ointresse, en aktiv protest eller ha att göra med att många invånare inte har råd med biljetterna. I samband med London-OS lyftes problemet med att biljetterna var så dyra att många britter inte hade råd med dem.

Vi kunde läsa om samma problem också i samband med fotbolls-VM i Brasilien. OS och andra stora idrottsevenemang är inte för alla. Detta kan naturligtvis sticka i ögonen på invånarna när de samtidigt ser hur enormt stora belopp som läggs på ett enda evenemang, inte sällan i en ansträngd ekonomisk situation.

Jag brukar betona att oavsett om det handlar om en stor infrastruktursatsning eller ett evenemang (som ju är både och) så måste befolkningen kopplas in och känna sig delaktiga under planeringsprocessen och själva evenemanget. Huvudsyftet med ett evenemang är, oavsett hur arrangörerna motiverar värdskapet, att visa upp och marknadsföra landet eller staden utåt på den internationella arenan. Ingen plats uppfattas som attraktiv om inte lokalbefolkningen är med på noterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Idrotten och idrottsfrågorna tar plats i Almedalen. Ordentligt med plats,dessutom. Årets vecka innebär faktiskt ett rekord. Idrotten har nog aldrig synts så mycket i Almedalen och Visby som 2022. 

Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.