Kan idrotten verkligen vara neutral?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den politiska debatten i västvärlden blir alltmer polariserad. Det handlar i allt större utsträckning om att välja sida, ”är du med eller emot oss?”. Den infekterade debatten, ofta mer styrd av känslor än fakta, gör det svårt att förklara sig neutral. I USA är detta kanske mer tydligt än någon annanstans, men utvecklingen i Europa och därmed även Sverige går åt samma håll. 

En reklamavtal mellan mellan Nike och NFL-spelarenColin Kaepernick skapade en omfattandedebatt på nätet i USA. Åtskilliga reagerade på at tklädjätten stöder en idrottsman som är känd främst för att starta en våg av protester bland NFL-spelare mot polisbrutalitet, rasojämlikhet och andra sociala frågor. (Foto:Mark Lennihan, AP Photo

Idrotten har, liksom näringslivet, historiskt valt att inte ta ställning. Rädslan för att stöta bort stora grupper har gjort att företagsledare liksom idrottsledare övat in mantrat ”vi sysslar inte med politik” som svar på frågor som känns jobbiga som exempelvis mänskliga rättigheter.

Men nu verkar något vara på gång. 

Nike tände debatten

Nike valde första veckan i september att fira 30-årsjubileet av sin legendariska slogan ”Just do it” genom att använda den färgade, kontroversielle förre NFL-spelaren Colin Kaepernick som affischnamn. Kaepernick har delat USA genom att förra säsongen knäböja när nationalsången spelades inför match som ett sätt att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot svarta. 

Hans agerande gjorde president Trump och hans anhängare rasande och ledde i slutändan till att Kaepernick inte fick förnyat kontrakt. Nu syns hans ansikte på stora svartvita annonstavlor över hela USA med texten ”Tro på någonting. Även om det betyder att du offrar allting”.

Detta har naturligtvis gjort Trump rasande igen och han twittrade snabbt och manade till bojkott av Nike. Hur utfallet slutligen blir återstår att se, men Nikes nätförsäljning steg med nästan 30 procent i veckan, jämfört med en minskning med 2 procent motsvarande period förra året. Samtidigt föll dock aktiekursen med 2 procent. 

Företag och  idrotten berörs

Är detta början på något nytt? Kommer företag och idrottsklubbar tvingas ta ställning i frågor som tidigare setts som politik? Och vad betyder det?

När det blir svårare att förhålla sig neutral blir det desto viktigare att fundera över vad man egentligen tycker, vilka värderingar man står för och vad man är beredd att offra för dom.

Starka varumärken bottnar i starka identiteter. Om utvecklingen går mot en ökad tydlighet i vad både företag och idrottsföreningar står för när det gäller värderingar, synen på samhället och visionen för framtiden, skapas förutsättningarna för nya typer av sponsringssamarbeten och kommunikation. Det ställer krav på ledarskapet inom idrottsrörelsen och skapar en framtid fylld av utmaningar men också fantastiska möjligheter.

Robert Gelmanovski

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollens omstridde ordförande, Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för omval, är inte ensam i kampen mot Riksidrottsförbundets ”takregel”, det vill säga att inget specialidrottsförbund (SIF) kan erhålla mer än tio procent av det statliga stödet till idrotten.

Nu backas Reinfeldt upp av ishockeyns ordförande Anders Larsson men han argumenterar för en utfasning av nuvarande ”tak” från en annan utgångspunkt.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Golf är en av Sveriges största idrotter och fortsätter att växa i antalet aktiva.

Faktum är att var tjugonde svensk är en aktiv golfspelare, Aldrig har så många människor ägnat sig åt golf! 

561 677 personer är medemmar i golfförbundet. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.