Nya seriesystemet löser inte ishockeyns problem

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Så har då Svenska Ishockeyförbundet presenterat Ola Lundbergs ensamutredning om det framtida seriesystemet. Förslaget handlar bara om hur det rent sportsligt skall vara. Synnerligen viktigt för de ca 50.000 hard core-supportrar som står för knappa hälften av besöken i våra SHL-hallar. Men för oss övriga mellanmjölkssupportrar som ser samhällsutveckling, oljepris eller familjen som viktigare är det relativt ointressanta förändringar.

Spelare kommer och går och just slagsryrkan bestämmer intresset från sponsorer och publik och i sin tur påverkas intäkterna.

Ola Lundberg har åkt Sverige runt och pratat med klubbar och distrikt. Han har dock missat det viktigaste, nämligen att grotta ner sig i SCB:s och EU:s statistikenhets hemsidor. Den svenska ligan rankas idag som tredje ligan i världen. En position som måste försvaras för att inte hockeyn skall förlora. 

Elispel kräver så många miljoner

Det krävs ca 140 miljoner i omsättning i snitt för en tioårsperiod för att hamna på en sjätteplats i SHL. Det första utredare Lundberg borde ha gjort var att titta på EU-statistiken över köpkraft per kvadratkilometer i vårt land. I den statistiken är vi ett av Europas fattigaste länder trots att vi är ett av de rikaste. Det beror självfallet på att vi är så få på så gigantisk yta.

Elitidrotten kan nå en omsättning på knappt 1 procent av BNP i sitt upptagningsområde, vilket i dag  är ca 40 minuter med bil till arenan.  Är det då flera elitklubbar så tvingas man dela på pengarna. I storstad är nivån lägre än en procent eftersom konkurrensen om människors fritid är tuffare där. 

Så frågan som utredningen borde ha ställt är: Hur många områden har vi där det finns 14 miljarder i lokal BNP och inte finns något elitlag i fotboll (då behövs 28). Det blir inte 14 områden, så mycket vet vi.

Så många åskådare behövs

Nästa sida att titta på är befolkningen. Med en hall med 6 000 stolar behövs idag 12-15 gånger så många i befolkning i upptagningsområdet för att fylla. Eftersom vi, tack och lov långsamt, tappar hard core-supporters och ökningen ligger hos sällanbesökare så är det här en siffra som behöver ökas över tid. Hur många områden har vi där det finns den befolkningen?

Min utgångspunkt är att den kommersiella hockeyn konkurrerar på samma marknad som övrig upplevelseindustri. Att det är en ideell föreningsverksamhet som äger och ett ideellt förbund är i sammanhanget ointressant. Giriga agenter och spelare som har löner som får statsministern att framstå som fattig är grunden till att klubbarna måste ha intäkter som förutsättning för att klara sig kvar.

För varje vald tioårsperiod är korrelationen omsättning och tabellplacering 93-95%. Omsättningen är en av de viktigaste parametrarna för sportsliga framgångar. Enskilda år kan det självfallet skilja mycket - annars vore det sportsligt ointressant. Vi har Leicester i PL som ett lysande exempel på när ett lag överpresterar men över tid så styr omsättningen den genomsnittliga tabellplaceringen.

Måste finnas lag som lockar

Hade utredningen haft med ett avsnitt över antalet orter med tillräcklig BNP/befolkning för ett SHL-lag respektive ett Hockeyallsvenskt lag (som inte är upptaget av ett allsvenskt fotbollslag) så hade det varit logiskt att titta på 10+10. Det hade också höjt nivån på division I ordentligt. Även fotbollen bör göra samma sak.

10+10 hade gett ett minskat tryck på spelarlöner vilket i synnerhet HA behöver. För SHL så är nedgången i publiksnitt enligt min bedömning direkt kopplat till uppgången från 12-14 lag. Istället för att ha två-tre motståndarlag som inte lockar publik så fick man 4-5 lag som inte drar publik. 

Mina åsikter här kan vara svåra att ta till sig för de förtroendevalda i hockeysverige som bara ser idrotten och det sportsliga som det viktiga men det är den trista verkligheten. Klart att det är jobbigt för människor i Leksand/Mora att inse att det bara finns underlag för ett elitlag med tanke på ett sekel av konkurrens men var och en som studerar hur det gått för dem de senaste 20 åren inser att det är något som är fel.

Konkurrensen om människors fritid är mördande och blir värre. Finns det för få människor i upptagningsområdet så kommer inte förutsättningarna att nå sportsliga framgångar att finnas. Det är den trista sanningen.

Det här bör remiss-svaren fokusera på. Det styr hockeyns framtid.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.