Kan idrotten attrahera ungdomar i framtiden?
Göteborgs universitet har i en undersökning påvisat att våra ungdomar rör sig mindre och mindre. Mätt i antal steg per dag. 24 procent färre steg för 14 åriga flickor och 30 procent för pojkar i samma ålder.
Huvudorsaken säger forskarna är inte helt förvånande digitaliseringen i form av mobiler, paddor och datorer som tar en ökande andel av ungdomarnas liv.

Som jag ser det är det enklare än så. Det är en konsekvens av att aktörer på den digitala marknaden varit duktigare än idrottsrörelsen och fysiska kommersiella aktörer på att attrahera ungdomar. De erbjuder helt enkelt ungdomarna ett ur ungdomarnas perspektiv roligare sätt att hantera sin fritid. Utvecklingsnivån har varit för låg inom idrotten.
Föreningarna måste tänka om
De föreningar som inte förstår den konkurrens de är utsatta för utan bara fortsätter att göra som man alltid gjort riskerar att få än färre ungdomar i framtiden.
Idrottsrörelsens strategi 2025 är uppbyggd för ”idrott hela livet” har försiktigt uttryckt inte beaktat externa aktörers konkurrens om människors fritid tillräckligt. Med ett utstuderat inifrån och in perspektiv har vi sett tidig elitsatsning som huvudorsak till att majoriteten lämnar från 11 och framåt. Jag tror inte en sekund på den teorin för det stora flertalet. Jag tror överhuvudtaget inte på idéer som bygger på att idrotten stöter ifrån sig ungdomar genom sitt beteende. Jag tror helt och hållet på slutsatsen att det är andra externa aktörer som är huvudorsaken till tappet. Idrotten är helt enkelt utkonkurrerad på ungefär samma sätt som Nokia och Ericsson blev av Iphone. I båda fallen utan att man förstod vad som hände innan det var ett faktum.
Om vi nu är överens om att idrotten och samhället vill att alla tränar livslångt och att det är allvarligt om ungdomar rör så mycket mindre på sig och vidare överens om hur kul det vore om idrotten kunde attrahera också de som fyllt 11 bör vi tänka efter. Sjuåringarna är som sagt var inga problem. Där är idrottsrörelsen marknadsledare och konkurrenskraftig.
Anläggningskrisen är delvis självförvållad. Det ideologiska att förbjuda kommersiella aktörer har gjort att man varit helt beroende av kommunala investeringar. Hade vi inte haft 51- procentregeln hade det funnits stora och mycket starka aktörer som velat investera i hallar. Nu hamnar de pengar i kommersiella anläggningar som Superpark i Uppsala trots att idrottsrörelsen kan leverera det viktigaste som finns. Dvs såna som vill utnyttja lokalen. Under de senaste åren har golfen kunnat investera miljardbelopp, utan en kommunal krona. Att säga nej till att ta bort 51 procent regeln 2015 var ett dyrt beslut. Det tror jag inte någon förstod.
Hur undviker vi då ett Kodak moment för idrottsrörelsen för målgruppen +14 år?
Konsten att klara ny konkurrens
Uttrycket ett Kodak-moment handlar om hur världens då sjunde högst värderade företag, uppfinnaren av digitalkameran som tjänade pengar på film kunde bli utplånat av sagda digitalkamera när den hamnade i våra mobiler.
Inte en aning är mitt enkla svar. Floskler av typen ”vi måste lyssna på kunderna” motsägs av såna som Henry Ford ”Hade jag frågat vad folk ville ha hade svaret varit en snabbare häst”. Steve Jobs hade aldrig uppfunnit Iphone om han lyssnat på vad folk ville ha för ingen kunde föreställa sig vad de kunde få.
Att vara innovativ handlar inte om att leverera det kunderna vill ha, det handlar om att ge dem något de behöver och vill ha, men inte vet om.
Jag vill inte bli sannspådd med min sägning ”I framtid är förening ett ord som bara används när två kroppar möts”.
Totalt annorlunda villkor
Allt går fortare. Vi har ingen aning om vad som mest attraherar ungdomarnas fritid sommaren 2019. Det kan lika gärna vara något som inte ens finns idag. Så hemsk är den miljö där idrotten skall konkurrera om ungdomarna. Lägg på det som skapas pubertet och att man börjar nosa på vuxenlivet som så inser vi problematiken.
Det kan vara så att föreningen skall ge individen möjlighet att träna på något helt annat om målet är fortsatt träning snarare än fortsätt medverkan i föreningen.
Innovationskraft, hastighet och resurser är vad jag tror krävs.
Idrottsrörelsen saknar alla tre.
Vad gör vi?
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.