Kan idrotten attrahera ungdomar i framtiden?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Göteborgs universitet har i en undersökning påvisat att våra ungdomar rör sig mindre och mindre. Mätt i antal steg per dag. 24 procent färre steg för 14 åriga flickor och 30 procent för pojkar i samma ålder.

Huvudorsaken säger forskarna är inte helt förvånande digitaliseringen i form av mobiler, paddor och datorer som tar en ökande andel av ungdomarnas liv.

Som jag ser det är det enklare än så. Det är en konsekvens av att aktörer på den digitala marknaden varit duktigare än idrottsrörelsen och fysiska kommersiella aktörer på att attrahera ungdomar. De erbjuder helt enkelt ungdomarna ett ur ungdomarnas perspektiv roligare sätt att hantera sin fritid. Utvecklingsnivån har varit för låg inom idrotten.

Föreningarna måste tänka om 

De föreningar som inte förstår den konkurrens de är utsatta för utan bara fortsätter att göra som man alltid gjort riskerar att få än färre ungdomar i framtiden.

Idrottsrörelsens strategi 2025 är uppbyggd för ”idrott hela livet” har försiktigt uttryckt inte beaktat externa aktörers konkurrens om människors fritid tillräckligt. Med ett utstuderat inifrån och in perspektiv har vi sett tidig elitsatsning som huvudorsak till att majoriteten lämnar från 11 och framåt. Jag tror inte en sekund på den teorin för det stora flertalet. Jag tror överhuvudtaget inte på idéer som bygger på att idrotten stöter ifrån sig ungdomar genom sitt beteende. Jag tror helt och hållet på slutsatsen att det är andra externa aktörer som är huvudorsaken till tappet. Idrotten är helt enkelt utkonkurrerad på ungefär samma sätt som Nokia och Ericsson blev av Iphone. I båda fallen utan att man förstod vad som hände innan det var ett faktum.

Om vi nu är överens om att idrotten och samhället vill att alla tränar livslångt och att det är allvarligt om ungdomar rör så mycket mindre på sig och vidare överens om hur kul det vore om idrotten kunde attrahera också de som fyllt 11 bör vi tänka efter. Sjuåringarna är som sagt var inga problem. Där är idrottsrörelsen marknadsledare och konkurrenskraftig. 

Anläggningskrisen är delvis självförvållad. Det ideologiska att förbjuda kommersiella aktörer har gjort att man varit helt beroende av kommunala investeringar.  Hade vi inte haft 51- procentregeln hade det funnits stora och mycket starka aktörer som velat investera i hallar. Nu hamnar de pengar i kommersiella anläggningar som Superpark i Uppsala trots att idrottsrörelsen kan leverera det viktigaste som finns. Dvs såna som vill utnyttja lokalen. Under de senaste åren har golfen kunnat investera miljardbelopp, utan en kommunal krona. Att säga nej till att ta bort 51 procent regeln 2015 var ett dyrt beslut. Det tror jag inte någon förstod.

Hur undviker vi då ett Kodak moment för idrottsrörelsen för målgruppen +14 år?

Konsten att klara ny konkurrens

Uttrycket ett Kodak-moment handlar om hur världens då sjunde högst värderade företag, uppfinnaren av digitalkameran som tjänade pengar på film kunde bli utplånat av sagda digitalkamera när den hamnade i våra mobiler.

Inte en aning är mitt enkla svar. Floskler av typen ”vi måste lyssna på kunderna” motsägs av såna som Henry Ford ”Hade jag frågat vad folk ville ha hade svaret varit en snabbare häst”. Steve Jobs hade aldrig uppfunnit Iphone om han lyssnat på vad folk ville ha för ingen kunde föreställa sig vad de kunde få.

Att vara innovativ handlar inte om att leverera det kunderna vill ha, det handlar om att ge dem något de behöver och vill ha, men inte vet om.

Jag vill inte bli sannspådd med min sägning ”I framtid är förening ett ord som bara används när två kroppar möts”.

Totalt annorlunda villkor

Allt går fortare. Vi har ingen aning om vad som mest attraherar ungdomarnas fritid sommaren 2019. Det kan lika gärna vara något som inte ens finns idag. Så hemsk är den miljö där idrotten skall konkurrera om ungdomarna. Lägg på det som skapas pubertet och att man börjar nosa på vuxenlivet som så inser vi problematiken. 

Det kan vara så att föreningen skall ge individen möjlighet att träna på något helt annat om målet är fortsatt träning snarare än fortsätt medverkan i föreningen.

Innovationskraft, hastighet och resurser är vad jag tror krävs. 

Idrottsrörelsen saknar alla tre. 

Vad gör vi?

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

Svenska Bandyförbundet har tagit beslutet att Västerås, och inte Uppsala, blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024. Den 15–16 mars  ska dam-, herr- och ungdomsfinalerna avgöras i ABB Arena Syd som är Sveriges största inomhusarena för bandy.

I Uppsala har man svårt att svälja förtreten. Uppgifter gör gällande att kommunen och näringslivet förlorar 25 miljoner på det uteblivna arrangemanget. Ett faktum som smärtar ännu mer då kommunen investerade 5,1 miljoner i evenemanget i fjol.

Far och son Andersson, Dennis och Fredrik, har i dag all anledning att jubla. I beslut i Högsta Förvaltningsdomstolen slås fast att ungdomsturneringar, typ Gothia Cup, fotboll och Partille Cup, handboll, inte ska erlägga resegarantiavgifter. Dennis och Fredrik kan jobba vidare som tidigare – precis som alla andra arrangörer av cuper och turneringar för idrottens unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med atatt kunna g åut med ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen