Går det att rädda bandyn?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den trista frågan måste tyvärr ställas. Vi läser ett stort antal artiklar om ekonomisk kris i våra bandyklubbar. Juniorstatistiken för de senaste 20 åren kan bara glädja gamarna i Djungelboken (för unga läsare, en Disneyfilm efter en roman av Kipling, ni får googla Kipling). 

Publikantalet sjunker, snittpriset per såld biljett likaså. Det budgeteras med sponsorintäkter på nivåer som att internet inte fanns.

Varför blev det så här och går det att göra något åt det?

På 80-talet, snäppet före barn och familj gick jag på bandy med polarna, självfallet medhavande en brun portfölj med för bandy lämpligt innehåll på Zinken. På den tiden såg vi dessutom bollen. Sen karriär, barn, hus och annat stal all tid har det inte blivit något besök alls. 

Läser vi bandytabellen och jämför med hockeyn där lagen kommer från regionala kluster med egen tillväxt som Växjö, Karlstad, Jönköping, Luleå. Solida städer med runt 100.000 individer i upptagningsområdet blir man lite ledsen. Bollnäs, Vetlanda, Edsbyn, Motala, Lidköping är inte ens nära vare sig befolkning nog eller BNP i upptagningsområdet tillräckligt. Att Hammarby ger ett storstadslag hjälper inte för i storstad är konkurrensen om människors fritid numer fullständigt gröndjävlig. 

omöjligt att bygga nytt

Att vara stor i orter som tappar befolkning skapar dessutom stora problem för tillväxten i form av juniorer. Bandyförbundets statistik är ingen glädjande läsning direkt.

Att bygga nya bandyhallar blir omöjliga beslut för kommunerna. För få utnyttjandetimmar per år, för höga kostnader för energi och för liten publik gör att den investeringen inte går att motivera mot skattebetalarna.

Sen är det inte bandyn som dör, men den professionella bandyn har jag tyvärr väldigt lite hopp för. Man har inte de resurser som krävs för att skapa attraktionskraft. 

Trenderna är att även om pengar till kommersiell idrott ökar snabbare än BNP så hamnar +100 procent av ökningen hos de största idrotterna och högst upp i den globala näringskedjan. Det är enklare att fixa en ny miljard till Premier League än hundra tusen till svensk bandy. Trist men så är det. 

Det finns lösningar

Lösningen finns självfallet. Sänk spelarlönerna till en tredjedel, investera i kompetens på att attrahera publik och sponsorer, utveckla IT-strukturer och så vidare. Det är ingen rocket science direkt, men det kommer självfallet inte att ske. Finns det en krona över och i regel redan när kronan bara är en förhoppning så spenderas den på spelare för att vinna sportsliga framgångar.

Dör den kommersiella bandyn så hittar vi bödlarna i föreningarnas styrelserum. 

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.