Syftet gott, men det fungerar inte
RF och SvFF har tillsammans med polisen infört nya visiteringsregler. Deras syfte är att minska pyrotekniken på matcherna.
Jag tror utfallet blir det omvända. Vi kommer att få mer pyroteknik än någonsin tidigare. Vi kommer också få minskat besöksantal, problem med kränkningar såväl som hot mot visiteringspersonal.

Sju års arbete med att skapa en relation och ett samtalsklimat mellan klubbar och supportrar kan förstöras på några vårveckor.
Missförstå mig rätt. Jag tycker inte om pyroteknik på fotboll. Jag vill helst förbjuda allt vad pyroteknik innebär i vårt land. Rök och eld har för mig ingenting med fotboll att göra och som Stockholmare där problemen är som störst har det länge varit en anledning att inte gå på derbyn och andra högriskmatcher.
Väljer bort fotbollen
Nu lär konsekvensen bli att jag väljer bort fotbollen helt, för jag tror att de nya visiteringsreglerna som RF, SvFF och polisen kommit överens om överhuvudet på SEF och klubbar kommer att bli totalt kontraproduktiva.
Att visiteringarna nu upplevs som integritetskränkande med påtvingat tafsande på könsdelar lär öka på ilskan hos supportrarna.
Svensk fotboll har under en sju års period lyckats minska ordningsstörningar, inleda en samverkan med supporterorganisationer, öka publiken och öka intäkter. UEFA såväl som olika ligor i Europa kommer på studiebesök för att se och lära. Svensk elitfotboll har blivit ett föredöme när det gäller publikupplevelse.
Det riskerar vi nu att förstöra.
Den legendariska generalen Võ Nguyên Giáp i Nordvietnam som stod bakom vinsterna över både fransmän och amerikaner fick frågan vad han hade haft för strategi. Svaret är klassiskt. Strategi? Man måste vinna.
Erfarenhetsmässigt så är de nya visiteringsreglerna en strategi där sannolikheten att man förlorar är mycket hög Det hade general Giap aldrig gått med på. För att vinna krävs två saker:
- Att de leder till att pyrotekniken upphör.
- Att de accepteras som nödvändiga och normala av den publik som drabbas av förseningar och kränkninga
Min enkla, på empiriska grunder gjorda, bedömning är att här kommer man att förlora på båda områdena.
Supporters har unik mobiliseringsförmåga
Kännetecknande för våra supporterorganisationer är att de har en mobiliseringsförmåga som ÖB bara kan drömma om och som också gör franska bönder avundsjuka. Vi kan redan inför helgens matcher mötas av banderoller med texten SvFF Fotbollsmördare och fler bengaler än vi sett totalt under hela det senaste året. Det jag får informell information om är att det redan förekommit möten i den här frågan med en i mitt tycke mycket tråkig ton.
Allt arbete som SEF och elitklubbarna lagt ner med att i samverkan med supportrar förbättra matchupplevelsen kan raseras om supportrarnas förtroende försvinner.
Att polisen är en dysfunktionell organisation som inte klarar att vare sig beivra eller klara upp brott är något vi får leva med, skulden ligger hos våra politiker som vi själva röstat fram. Varför polisen nu valt att vara drivande i att förvärra läget på matcherna som jag bedömer som konsekvensen är trots det en helt obesvarad fråga.
Varför RF agerat som man gjort förstår jag inte. När det gäller SvFFs representanter som varit med och tagit fram detta så har jag än svårare att förstå. Att risken för att detta skadar den fotboll de säger sig vilja utveckla torde vara uppenbart.
Jag är också rädd att en av konsekvenserna av de nya visiteringsreglerna blir så omfattande störningar att det påverkar publiktillströmningarna negativt. Då går det fort innan 100 miljoner är borta från klubbarnas årsintäkt.
Det är självfallet så att jag hoppas jag har fel. Jag gör väldigt gärna en hel storpudel publikt om jag har fel och är då lika glad som alla andra. Men jag är rädd att jag får rätt.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.