Syftet gott, men det fungerar inte

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

RF och SvFF har tillsammans med polisen infört nya visiteringsregler. Deras syfte är att minska pyrotekniken på matcherna.

Jag tror utfallet blir det omvända. Vi kommer att få mer pyroteknik än någonsin tidigare. Vi kommer också få minskat besöksantal, problem med kränkningar såväl som hot mot visiteringspersonal.

Sju års arbete med att skapa en relation och ett samtalsklimat mellan klubbar och supportrar kan förstöras på några vårveckor.

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte om pyroteknik på fotboll. Jag vill helst förbjuda allt vad pyroteknik innebär i vårt land. Rök och eld har för mig ingenting med fotboll att göra och som Stockholmare där problemen är som störst har det länge varit en anledning att inte gå på derbyn och andra högriskmatcher.

Väljer bort fotbollen

Nu lär konsekvensen bli att jag väljer bort fotbollen helt, för jag tror att de nya visiteringsreglerna som RF, SvFF och polisen kommit överens om överhuvudet på SEF och klubbar kommer att bli totalt kontraproduktiva.

Att visiteringarna nu upplevs som integritetskränkande med påtvingat tafsande på könsdelar lär öka på ilskan hos supportrarna.

Svensk fotboll har under en sju års period lyckats minska ordningsstörningar, inleda en samverkan med supporterorganisationer, öka publiken och öka intäkter. UEFA såväl som olika ligor i Europa kommer på studiebesök för att se och lära. Svensk elitfotboll har blivit ett föredöme när det gäller publikupplevelse.

Det riskerar vi nu att förstöra. 

Den legendariska generalen Võ Nguyên Giáp i Nordvietnam som stod bakom vinsterna över både fransmän och amerikaner fick frågan vad han hade haft för strategi. Svaret är klassiskt. Strategi? Man måste vinna.

Erfarenhetsmässigt så är de nya visiteringsreglerna en strategi där sannolikheten att man förlorar är mycket hög Det hade general Giap aldrig gått med på. För att vinna krävs två saker:

  • Att de leder till att pyrotekniken upphör.
  • Att de accepteras som nödvändiga och normala av den publik som drabbas av förseningar och kränkninga

Min enkla, på empiriska grunder gjorda, bedömning är att här kommer man att förlora på båda områdena.

Supporters har unik mobiliseringsförmåga

Kännetecknande för våra supporterorganisationer är att de har en mobiliseringsförmåga som ÖB bara kan drömma om och som också gör franska bönder avundsjuka. Vi kan redan inför helgens matcher mötas av banderoller med texten SvFF Fotbollsmördare och fler bengaler än vi sett totalt under hela det senaste året. Det jag får informell information om är att det redan förekommit möten i den här frågan med en i mitt tycke mycket tråkig ton.

Allt arbete som SEF och elitklubbarna lagt ner med att i samverkan med supportrar förbättra matchupplevelsen kan raseras om supportrarnas förtroende försvinner.

Att polisen är en dysfunktionell organisation som inte klarar att vare sig beivra eller klara upp brott är något vi får leva med, skulden ligger hos våra politiker som vi själva röstat fram. Varför polisen nu valt att vara drivande i att förvärra läget på matcherna som jag bedömer som konsekvensen är trots det en helt obesvarad fråga.

Varför RF agerat som man gjort förstår jag inte. När det gäller SvFFs representanter som varit med och tagit fram detta så har jag än svårare att förstå. Att risken för att detta skadar den fotboll de säger sig vilja utveckla torde vara uppenbart.

Jag är också rädd att en av konsekvenserna av de nya visiteringsreglerna blir så omfattande störningar att det påverkar publiktillströmningarna negativt. Då går det fort innan 100 miljoner är borta från klubbarnas årsintäkt.

Det är självfallet så att jag hoppas jag har fel. Jag gör väldigt gärna en hel storpudel publikt om jag har fel och är då lika glad som alla andra. Men jag är rädd att jag får rätt.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.