Skäl att fråga: började Coronan 2008?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

”Inget ökat stöd till idrottsrörelsen i budget för 2021!”, skrev RF i ett pressmeddelande häromdagen. ”Det har varit ett mycket speciellt år, och regeringen har under 2020 tilldelat idrottsrörelsen 1,5 miljarder i kompensationsstöd på grund av Corona. Det ska vi värdesätta”, förklarade RF:s ordförande Björn Eriksson regeringens vägran att öka det ordinarie statsanslaget.

Den som försöker förklara statens snålhet mot idrotten med engångssatsningarna under Coronan gör det lite knepigt för sig.

För det första verkar principen endast gälla för idrotten. Regeringen berättar också att stödet till kulturen ökar med 1 382 miljoner mellan åren 2019 och 2021, från 2 268 till 3 649 miljoner. Idrottens stöd ökar med 13 miljoner, från 1 954 till 1 967 miljoner. 

Och för det andra, om man vill vara lite polemisk. Coronan började i Wuhan i Kina i början av 2020, inte 2008. Så då får vi skylla de många åren av snålhet på något annat. 2008 var det statliga stödet till idrotten (inkl. SISU) 1 982 miljoner. 2018 var det 2 137 miljoner, en höjning med 7, 8 procent på 10 år! 

Misslyckats i tio år

Riksidrottsledningarna har därmed under mer än tio år misslyckats med sin viktigaste uppgift, att öka de statliga satsningarna på landets största och mest livaktiga folkrörelse.

Det är dags att använda idrottens samlade styrka, centralt, i regionerna och i kommunerna till en idrottspolitisk offensiv, värd namnet. I valet 2022 kommer partierna att vara väldigt känsliga för opinioner. Några partier riskerar att åka ut.

För att få impulser tog jag fram Stockholms Idrottsförbunds redovisning av aktiviteterna i valrörelsen 2006, min sista valrörelse efter 22 år som ordförande. Blev faktiskt lite imponerad själv. Välkommen till en inblick i idrottens vardagsslit valåret 2006:

Vi startade ett år före valet med ordförandekonferenser för att förankra hela valarbetet i specialdistriktsförbunden, och därigenom också i föreningarna. Vi utformade ett utkast till ett politiskt dokument, ”Regionalt handslag”, som vi presenterade för landsting och kommuner och skickade på remiss till våra specialdistriktsförbund.

En bred offensiv

En bred referensgrupp med företrädare för speicaldistriktsförbunden och de lokala idrottsallianserna tillsattes för att ge råd och vägledning och för att sprida engagemanget på bredden.

Vi skickade samtidigt ut brev till de politiska partierna i landstinget och kommunerna om våra planer. Budskapet var: ”Vi kommer till er och vill samtala under valrörelsen.” De allra flesta förstod att det skulle bli riktigt allvar framåt hösten och startade arbetet med regionala och kommunala idrottspolitiska program.

I början av valåret träffade vi politiska företrädare i kommunstyrelser och fritidsnämnder.

Redan på våren gav detta effekt. Ett antal kommuner presenterade sina idrottssatsningar.

På DF-stämman den 8 april antog vi det Regionala handslaget, där vi tog upp våra önskemål både i landstinget och i kommunerna. Samtidigt arrangerade vi en idrottspolitisk debatt med företrädare för riksdagspartierna.

I juni hade vi besökt samtliga kommuner. Partierna redovisade sina program. 

Bästa och mest konkreta vallöftet

I valrörelsens slutskede arrangerade vi en ”Oscarsgala”, dit också pressen var inbjuden. Vi berättade om kommunrundorna och höll fram de goda exemplen. Och i en stor artikel i DN kunde vi läsa detta:

”Eftersom det är så många kategorier har alla kommuner chansen att utmärka sig. När det gäller klassen "bästa och mest konkreta vallöftet" går det dock till socialdemokraterna i Stockholms läns landsting:

-Att lova att höja idrottsstödet från 18,3 miljoner till 25 miljoner till år 2010 är helt fantastiskt, säger Lars Liljegren.

Vardagens idrottsarbete kan också vara väldigt roligt. Framför allt, när det ger goda resultat. Det gjorde det i Stockholms Idrottsförbund under valrörelsen 2006. Och det kan det göra i hela landet, om hela idrottsrörelsen mobiliseras för sin viktigaste uppgift.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.