3 miljoner i vinst för förbundet

Tre Kronor ska inte skämmas över sin insats. En bronspeng var helt okey. För att Sverige ska nå final eller vinna guld så krävs två-tre spetsspelare typ Sedinarna eller en Zetterberg. Det hade man inte denna gång.
Minsk en överraskning
Jag var i Minsk i en vecka under turneringen. Faktiskt mitt 33:e VM på plats. Debuten skedde 1977 i Wien där Stigge Salming och canadensaren Phil Esposito rök ihop i frukostmatsalen. I dag är det lite mera välstädat både på och utanför isen.
Jag har ofta varit i öst, men det här var mitt första besök i Minsk som har drygt 2 miljoner invånare.
Det var ju en livlig debatt innan om varför IIHF (Internationella ishockeyförbundet) lagt en VM-turnering i diktatorsstaten Vitryssland, eller Belarus som mestadels av omvärlden benämner landet. Jag lägger inga politiska värderingar i det. Kan bara konstatera att Minsk är nog den renaste storstad jag besökt. Fanns knappt en cigarettfimp på gatorna.
En stad med ståtliga byggnader, god standard på bilparken, bra hotell och mat, två nya hockeyarenor där turneringen spelades. En större som svalde nästan 15 000 åskådare medan den mindre tog drygt 7 000. Det var nästan NHL-standard.
Kalkonturnering?
Många menar att ett hockey-VM i maj månad är en B-turnering eftersom de bästa spelarna inte deltar och då kan det kännas som om hockeysäsongen bara är utdragen.
Men då underskattar man Tre Kronors marknadsvärde hos det svenska folket. Faktum är att då det drar ihop sig under turneringen är TV:s tittarsiffrorna mellan 1-1,5 miljon.
Svenska Ishockeyförbundets (SIF) ordförande Christer Englund fanns på plats under hela Minsk-VM och såg också negativa delar:
”Det fanns tveksamheter kring att Minsk skulle få arrangemanget. Men med facit i hand blev det en folkfest med en härlig inramning runt matcherna med tusentals tillresta fans. Det var faktiskt 95 procents beläggning på alla matcher, även de i gruppspelet. Totalt kom 630 000 åskådare, vilket är unikt.”
Välkomna pengar
”Turneringen hade ett ekonomiskt statligt stöd. Då kan man ju bli avundsjuk med tanke på våra två VM i Stockholm. Exempelvis hade alla anställda i Minsk stad rabatterade matchbiljetter och det bidrog till publiksiffrorna”.
Minsk är en hockeystad med hemmalaget Dynamo Minsk i ryska KHL och ett snitt om drygt 12 000 åskådare. Så att det skulle bli mycket folk på matcherna var ingen överraskning. Men att alla matcher i stort sett var utsålda trodde inte många på.
Svenska ishockeyförbundet gör en vinst på cirka 3 miljoner från detta VM. Christer Englund utvecklar det mera.
”Tror att nettot hamnar där någonstans. Bruttovinsten är större. Men vi har även kostnader som spelarförsäkringar och bonusar. Bara NHL-spelarnas försäkringar hamnar på drygt 1 miljon trots att vi hade relativt få från NHL.
Nya hallar tack vare VM
Christer Englund försvarar VM-turneringarna. Håller inte med belackarna.
”Det finns ett mervärde av dessa turneringar. Ta bara Vitryssland. Tack vare att de fick VM har landet fått 13 nya ishallar.”
”VM har även fått kritik för att det är får många nationer som deltar. Men tack vare det har många s. k. B-nationer utvecklats. Vilket gör hockeyn bredare och bättre. Sedan inte minst från vårt egna perspektiv, VM utvecklar svenska spelare.”
Att VM trots allt är populärt bekräftas inte minst av att turneringen TV-sändes i 151 länder med totalt över 1 miljard tittare. T o m i ett land som Kina visades matcherna. Bara där var det över 1 miljon tittare.
Så utifrån TV-perspektivet är hockey en globalare sport än man kan tro.
Mest lästa just nu
”VM, vad då..? Vi har fullt upp med annat.
Nånting liknande skulle man kunna höra i dagarna från Rambergsvallen i Göteborg, där Häcken har sin boning. Där spelar klubben fotboll – och räknar pengarna.
Klubben har fullt upp med att tjäna pengar i rekordformat. De ansvariga kan skissa på dryga 200 miljoner till pluskontot.
Stockholm får nya arena enligt gammalt vallöfte I Stockholm har politiker för vana att lova, speciellt valår, att 71 år gamla Johanneshovs Isstadion ska rivas och att en ny hockeyarena ska byggas. Nu är det dags igen.
Stadens nuvarande rödgröna majoritet berättade om ”Nya Hovet” vid en presskonferens. Emilia Bjuggren (s) finansborgarrådskandidat lovade en arena med kapacitet för cirka 10 000 åskådare, men frågor om finansiering och byggstart lämnades obesvarade.
Vädret i USA kan vara nyckfullt. Det kom fotbollsspelarna från Norden att få ppleva på måndagen., På måndagsförmiddagen var spelarna från Norge och Sverige redo att för det första träningspasset väl påplats, och det skedde i välande temperatur. Norrmännen fick uppleva strålande sol, medan svnskarina ledningsvis drabbades av ett kraftigt regn
Tll saken hör att de de borpå skitftande platser. Den norskatruppen har sin bas vid The University of North Carolina Greensboro oh de hade valt rätt arena visade det sig.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Christer Gardell satsar 100 miljoner på svensk tennis. Nu följer ytterligare ett liknande initiativ.Stenbecks stiftelse satsar genom initiativet STRIVE stars över 10 miljoner årligen de närmaste fem åren i idrottsrörelsens trygghetsarbete
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har Spelinspektionen upptäckt
Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.
Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM, Väntan blir inte så lång.
Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.
Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen

























































Lidén (inte verifierad)
tors, 2014-06-12 11:02
1. Jämnaste VM
Ja, å årets vm skulle kunna sägas vara det jämnaste någonsin http://icing.nu/historiskt-jamnt-hockey-vm/