Nu blev det ändå lite fel

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad. Och visst, det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. Men ändå…
Att åka till ett köpcentrum har blivit vanligare än att företa sig något konstruktivt, som att motionera, enskilt, med kompisen eller familjen. Foto: TT

 

Nu stundar gynnsamma tider, med julhandel och den följande rean, för nyöppnade Mall of Scandinavia och de många andra köpcentra som finns runt om i Sverige (och övriga världen också för den delen). 

Köpcentrum problematiska

Jag tycker att köpcentrum, och då i synnerhet externt lokaliserade, bilorienterade sådana, är mycket problematiska. Jag vurmar för levande stadskärnor och service inom gångavstånd och stora köpcentra är ett hot mot dessa. 

Ibland påstår jag även att köpcentra är ett hot mot fysisk aktivitet. För det första så är det vanligt att vi väljer bilen som färdmedel till ett köpcentrum eftersom de nästan alltid är byggda utifrån ett bilfrämjande koncept. 

För det andra kan den konsumtionskultur som vuxit fram som vårt kanske största fritidsintresse konkurrera ut andra fritidsintressen. Allt fler väljer att åka till ett söndagsöppet köpcentrum istället för att ta en skogspromenad eller aktivera sig på annat sätt. 

Nya fritidsgården

Jag skrev i en tidigare krönika om hur köpcentra kommit att bli den nya fritidsgården för unga. De skolas där till att bli konsumenter snarare än aktiva brukare av det offentliga rummet. 

Och för det tredje så finns det regler i köpcentra som föreskriver hur vi ska röra oss, i syfte att skapa ett tempo och en rytm som just gör oss till goda konsumenter i en säker och lugn miljö. 

Det är följaktligen inte tillåtet att cykla, jogga, åka skateboard, utöva parkour eller på annat sätt uppträda störande.  

Idrotten en medbrottsling

Med det sagt vill jag vända på resonemanget och samtidigt hävda att idrotten, dock inte i termer av föreningsidrott i traditionell bemärkelse, idag kommit att bli en medbrottsling i köpcentrumtrenden. 

För det första så är det inte helt ovanligt att (idrotts)arenor och köpcentra går hand i hand – att den ena ger den andra. 

När en stor, ny arena byggs så dyker det upp en köpcentrumetablering inom kort. Mall of Scandinavia intill Friends Arena och Emporia intill Malmö Arena är kanske de bästa exemplen på detta. 

Man kan här tala om att det utvecklas ett slags upplevelse- och konsumtionskomplex. Dessa ackompanjeras gärna av hotell- och konferensanläggningar. För det andra är det inte ovanligt att det i stora köpcentra etableras kommersiella gym och fitnesscentra. 

Är inte dummare...

På Mall of Scandinavia finns Sats och på Emporia Nordic Wellness. Fitnesskedjorna är inte dummare än att de insett att vi tillbringar en stor del av vår fritid i dessa köpcentra och att detta därför är en bra lokalisering för att få vår uppmärksamhet. 

För det tredje så har det blivit allt vanligare att köpcentra lägger till aktiviteter och miljöer som lurar oss att tro att vi befinner oss i en levande stadsmiljö där vi vill uppehålla oss länge, ladda batterierna för att sedan ge oss i kast med mer shopping eller låta barnen aktivera sig medan vi vuxna shoppar på. 

Därför hakar även svenska köpcentra på den amerikanska trenden med isbanor och andra aktivitetsytor. Därmed ökar faktiskt möjligheterna till fysisk aktivitet i dessa artificiella konsumtionsmiljöer. I USA, och även Storbritannien, har de gått ett steg längre; de har utvecklat fenomenet mall walking. Jag brukar inte använda Wikipedia som källa, och avråder mina studenter att göra det.

Läs här bara

Detta till trots klipper jag nedan in definitionen av mall walking från just Wikipedia:

”Mall walking is a form of exercise in which people walk or jog through the usually long corridors of shopping malls. Many malls open early so that people may mall walk, however stores and other such facilities generally do not open at this time, though vending machine concessions are available. Many choose to mall walk as the indoor climate is comfortable and there is easy access to amenities, such as benches, toilets, and water fountains. Clean and level surfaces also provide a safe walking environment.

Mall walking is undertaken individually, in groups, or as part of an organized mall walking program. Mall walking in the United States is especially popular amongst senior citizens. Many mall walkers cite the camaraderie of walking in groups. Many malls actively encourage mall walking with special clubs and benefits. It is seen by the mall owners as beneficial for several reasons:

• After walking, mall walkers may well stay on and shop the stores or patronize the mall's food court, increasing the traffic in the mall during what would otherwise be the very slow opening hour.

• Mall-walking programs provide good, often free, publicity for the mall owners”.

Bättre än ingenting

Alltså ännu ett argument för att idrott och köpcentra går hand i hand. Och jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad.

Det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. 

Fast visst är det trevligare och på många sätt bättre att promenera eller jogga ute i fria luften och upptäcka olika stadsmiljöer?! Det bidrar dessutom till den rumsliga kompetens som jag efterfrågat i en tidigare krönika. Länge leve staden som arena för fysisk aktivitet.

Karin Book

AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.