Nu blev det ändå lite fel

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad. Och visst, det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. Men ändå…
Att åka till ett köpcentrum har blivit vanligare än att företa sig något konstruktivt, som att motionera, enskilt, med kompisen eller familjen. Foto: TT

 

Nu stundar gynnsamma tider, med julhandel och den följande rean, för nyöppnade Mall of Scandinavia och de många andra köpcentra som finns runt om i Sverige (och övriga världen också för den delen). 

Köpcentrum problematiska

Jag tycker att köpcentrum, och då i synnerhet externt lokaliserade, bilorienterade sådana, är mycket problematiska. Jag vurmar för levande stadskärnor och service inom gångavstånd och stora köpcentra är ett hot mot dessa. 

Ibland påstår jag även att köpcentra är ett hot mot fysisk aktivitet. För det första så är det vanligt att vi väljer bilen som färdmedel till ett köpcentrum eftersom de nästan alltid är byggda utifrån ett bilfrämjande koncept. 

För det andra kan den konsumtionskultur som vuxit fram som vårt kanske största fritidsintresse konkurrera ut andra fritidsintressen. Allt fler väljer att åka till ett söndagsöppet köpcentrum istället för att ta en skogspromenad eller aktivera sig på annat sätt. 

Nya fritidsgården

Jag skrev i en tidigare krönika om hur köpcentra kommit att bli den nya fritidsgården för unga. De skolas där till att bli konsumenter snarare än aktiva brukare av det offentliga rummet. 

Och för det tredje så finns det regler i köpcentra som föreskriver hur vi ska röra oss, i syfte att skapa ett tempo och en rytm som just gör oss till goda konsumenter i en säker och lugn miljö. 

Det är följaktligen inte tillåtet att cykla, jogga, åka skateboard, utöva parkour eller på annat sätt uppträda störande.  

Idrotten en medbrottsling

Med det sagt vill jag vända på resonemanget och samtidigt hävda att idrotten, dock inte i termer av föreningsidrott i traditionell bemärkelse, idag kommit att bli en medbrottsling i köpcentrumtrenden. 

För det första så är det inte helt ovanligt att (idrotts)arenor och köpcentra går hand i hand – att den ena ger den andra. 

När en stor, ny arena byggs så dyker det upp en köpcentrumetablering inom kort. Mall of Scandinavia intill Friends Arena och Emporia intill Malmö Arena är kanske de bästa exemplen på detta. 

Man kan här tala om att det utvecklas ett slags upplevelse- och konsumtionskomplex. Dessa ackompanjeras gärna av hotell- och konferensanläggningar. För det andra är det inte ovanligt att det i stora köpcentra etableras kommersiella gym och fitnesscentra. 

Är inte dummare...

På Mall of Scandinavia finns Sats och på Emporia Nordic Wellness. Fitnesskedjorna är inte dummare än att de insett att vi tillbringar en stor del av vår fritid i dessa köpcentra och att detta därför är en bra lokalisering för att få vår uppmärksamhet. 

För det tredje så har det blivit allt vanligare att köpcentra lägger till aktiviteter och miljöer som lurar oss att tro att vi befinner oss i en levande stadsmiljö där vi vill uppehålla oss länge, ladda batterierna för att sedan ge oss i kast med mer shopping eller låta barnen aktivera sig medan vi vuxna shoppar på. 

Därför hakar även svenska köpcentra på den amerikanska trenden med isbanor och andra aktivitetsytor. Därmed ökar faktiskt möjligheterna till fysisk aktivitet i dessa artificiella konsumtionsmiljöer. I USA, och även Storbritannien, har de gått ett steg längre; de har utvecklat fenomenet mall walking. Jag brukar inte använda Wikipedia som källa, och avråder mina studenter att göra det.

Läs här bara

Detta till trots klipper jag nedan in definitionen av mall walking från just Wikipedia:

”Mall walking is a form of exercise in which people walk or jog through the usually long corridors of shopping malls. Many malls open early so that people may mall walk, however stores and other such facilities generally do not open at this time, though vending machine concessions are available. Many choose to mall walk as the indoor climate is comfortable and there is easy access to amenities, such as benches, toilets, and water fountains. Clean and level surfaces also provide a safe walking environment.

Mall walking is undertaken individually, in groups, or as part of an organized mall walking program. Mall walking in the United States is especially popular amongst senior citizens. Many mall walkers cite the camaraderie of walking in groups. Many malls actively encourage mall walking with special clubs and benefits. It is seen by the mall owners as beneficial for several reasons:

• After walking, mall walkers may well stay on and shop the stores or patronize the mall's food court, increasing the traffic in the mall during what would otherwise be the very slow opening hour.

• Mall-walking programs provide good, often free, publicity for the mall owners”.

Bättre än ingenting

Alltså ännu ett argument för att idrott och köpcentra går hand i hand. Och jag förstår att köpcentra kan uppfattas som säkra, bekväma miljöer för en promenad.

Det är bättre att motionera i ett köpcentrum än inte alls. 

Fast visst är det trevligare och på många sätt bättre att promenera eller jogga ute i fria luften och upptäcka olika stadsmiljöer?! Det bidrar dessutom till den rumsliga kompetens som jag efterfrågat i en tidigare krönika. Länge leve staden som arena för fysisk aktivitet.

Karin Book

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.