En gyllene chans, Dalkurd

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Borlängelaget Dalkurd har gjort en helt fantastisk prestation och är nu klart för Allsvenskan nästa säsong. Nu återstår frågan var laget skall spela.

Dalkurds fans före fotbollsmatchen i Superettan mellan IF Brommapojkarna och Dalkurd FF på Grimsta IP. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Borlänge kommun har åtagit sig att bära hela kostnaden för att uppgradera arenan i Borlänge till allsvensk standard. De erbjuder dessutom en hyra för Dalkurd som får ses som mycket generös. 30 000 kronor per match eller 450 000 i hyra för en hel säsong. Med en genomsnittsomsättning för allsvenska lag på dryga 70 miljoner så är det 0,6 procent av omsättning i hyra, i praktiken ingenting.

Ett förmånligt erbjudande

Om Dalkurd ringde och frågade Djurgården, AIK med flera lag vad de har för arenahyra så betalar de ofta mer per match än vad Dalkurd skall betala för en säsong.

Borlänge kommun vill ha ett sjuårsavtal. Något Dalkurd av för mig okända skäl inte vill teckna. Hade jag varit ordförande i Dalkurd hade jag föreslagit 10 års avtalstid utifrån att det är så förmånligt.

Istället pratar Dalkurd om att flytta elitbolaget till Uppsala eller Västerås om de kan få plats på en arena där. Det är ett resonemang jag inte riktigt förstår.

Dalkurd har en väl uppbyggd väl fungerande ungdomsverksamhet i Borlänge. Den ligger i föreningen Dalkurd medan elitlaget är bolagiserat. Det krånglar till det mer än vad man tror utifrån hur kommunallagen ser ut.

Kommunen har och ska ha motkrav

Från en kommuns perspektiv är det några enkla motkrav som skall ställas för att subventionera en elitarena (elitarenor subventioneras generellt på nivån ca 10% av subvention av kulturlokaler). De ser i korthet ut som följer:

  • En omfattande föreningsdriven ungdomsverksamhet i kommunen.
  • Ett namn som är kopplat till kommunen. Östersund har fått massor av image och marknadsföring genom framgångarna för Östersunds Fotbollsklubb.
  • En god förmåga att attrahera publik till arenan, dvs ur kommunens perspektiv är matcherna en viktig del av kommunens eventutbud.
  • Vara en del av det gemensamma för orten, dvs medverka till stolthet, tillhörighet och gemenskap. Det här blir viktigare och viktigare för att hålla ihop samhället när lokaltidningarna tappat alla yngre läsare.

För Uppsala som nu bygger en ny modern arena uppstår ett par stora frågor. Dels måste Dalkurd etablera en omfattande verksamhet i en förening för att det skall gå att subventionera hyran för elitbolaget. Om bara elitbolaget flyttar så får kommunen inte subventionera hyran. Kommuner får inte stödja enskilda företag med skattemedel. Så enkelt fungerar lagen.

Går ut över andra i Uppsala

Sedan fungerar den kommersiell elitidrotten enligt vissa enkla regler. Kommersiell idrott på en ort kan nå en omsättning om ca 0,8procent av BNP i upptagningsområdet. Är man fler lag så får man dela på den summan. Uppsala som fjärde största stad har hög BNP i sitt upptagningsområde men utöver Sirius så finns Ishockey, Bandy, Basket som tar sin del av den möjliga omsättningen.

Sedan är korrelationen omsättning och tabellplacering 93 procent för varje tioårsperiod. Enstaka år kan klubbar över och underprestera vilket ger spänningen men över tid så är det pengarna som bestämmer de sportsliga framgångarna. Om politikerna i Uppsala aktivt agerar för att få Dalkurd till kommunen så skadar man de befintliga elitklubbarna i kommunen. Allt enligt principen om kommunicerande kärl.

Hur föreningen Dalkurd på några månader skall hinna skapa en väl fungerande ungdomsverksamhet i Uppsala är för mig en gåta. Träningsanläggningar, träningstider är ingen lek i någon kommun och var man skall hitta nya ungdomar är nästa fråga.

Dalkurd synnerligen annorlunda

Utan bred föreningsdriven ungdomsverksamhet kan inte kommunen ge Dalkurd en arena utan att ta kommersiellt betalt. Dvs en hyra som är baserad på att ge arenan en direktavkastning på minst 6 procent (som för kommersiella fastigheter) är en förutsättning för att inte bryta mot lag. Dvs en sådan hyra handlar på ett antal miljoner per år relativt en halv miljon i Borlänge.

Samma gäller självfallet för Västerås.

Nu är Dalkurd ett specialfall med för och nackdelar. Den etniska relationen gör att mängden supportrar utanför Sverige är större än antalet supportrar i Sverige. På samma sätt är antalet Kurder i en stad/region en viktigare faktor än antalet personer i upptagningsområdet. Det här bör över tid kunna ge Dalkurd stora intäkter från streaming tv, men det krånglar till verksamheten när det gäller att locka publik till matcherna.

Uppdraget för klubben blir att både vara ett lag för kurder i världen såväl som hela Sverige och samtidigt vara ett lag för alla medborgare på den ort man verkar. Ingen elitklubb har idag råd med att begränsa supporterantalet till en delmängd av befolkningen i arenans upptagningsområde.

Ett utmärkt erbjudande, teckna avtalet!

Rent teoretiskt skulle Dalkurd förmodligen kunna tjäna mer pengar på att spela sina hemmamatcher på alla orter där det finns gott om kurder, ur det perspektivet så kan de få hemmaplan på väldigt många ställen. Lite som Mora som kan möta Leksand i Globen och dra fulla hus fast på fler ställen.

Vore jag Dalkurd utifrån de förutsättningar jag känner till så skulle jag teckna avtalet med Borlänge kommun och fortsätta utveckla både elit och breddverksamheten i Borlänge tills man är hela Borlänges lag, samtidigt som man fortsätter bygga supportrar bland kurder i hela världen. Här kommer digitalisering att skapa nya intäkter för Dalkurd som resten av de svenska lagen saknar.

Vore jag Rickard Malmström, MP:s kommunalråd och ordförande i Fritidsnämnden i Uppsala skulle jag ta en kurs i kommunallagen samt fundera på om någon av de Uppsalabor som gläds över Sirius framgångar kan rösta på hans parti i nästa års val.

Men, det viktigaste i den här soppan är att gratulera Dalkurd till en fantastisk prestation.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.