RF:s kamp mot marknaden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Folkhälsoutmaningen blir en kamp, RF mot marknaden. Noterar två saker. RF har i sin valplattform som en av två punkter att få mera pengar från regeringen för att klara av att få vuxna att träna mer.   Det appen”Hayp” också vill göra.

På Google får man 9,6 miljoner träffar på sökningen ”Social trainings app”. Just nu gör den svenska start-upen ”Hayp en crowd funding för att bli den bästa sociala träningsappen. Vet inte om de lyckas men det kommer tusen andra. 

Golf och Friskis i täten

Inom RF är det när det gäller antal vuxna som tränar i förening så enkelt att golfen med 80 procent vuxna, Friskis med motsvarande och korpen med samma står för 90 procent av all föreningsdriven träning för människor över 25. Övriga förbund har (borträknat simning ochorientering som har en hyfsad andel bredd) inga förutsättningar att leverera. De har vare sig anläggningar, ledarna eller kulturen.

RF:s strategi för 2025 har ledorden ”ÄFrån Triangel till Rektangel”. Betydelsen är att alla som börjar träna som barn inom en ideell förening skall fortsätta att göra det livslångt. 

Det är en naiv och verklighetsfrämmande strategi som bara kan gå käpprätt och därför riskerar att skada RF. 

Inspiration via appar

Samtidigt kommer det nästan dagligen nya tekniska tjänster som har syftet att göra det roligare att träna. 

Vårt lilla lokala el-bolag som vi är delägare av har sedan i höstas haren app som ger rabatt på elräkning om vi tränar flitigt. 

Skandia ger alla anställda i de bolag som har privata sjukförsäkringar en app med samma modell. Något väldigt lönsamt då de som tränar är sjuka mindre. Det finns tusentals appar att välja mellan. 

Tycker jag om att cykla kan jag finna kompisar att cykla med via facebookgrupper. 

Vill jag gå ner i vikt genom att äta smartare och träna finns det flera webb-tjänster/appar med de tjänsterna.

Jag är självfallet på vetenskapligt baserade fakta positiv till att samhället lägger mer energi på att få fler vuxna att röra på sig mer och äga bättre. Det är nämligen otroligt lönsamt och är en förutsättning för att vi inte skall få skattenivåer som förstör tillväxten och riskerar att döda välfärdssamhället. Ren självbevarelsedrift med andra ord.

Förening inte avgörande

Här är dock inte problemet att det år 2017 går att hävda att all träning som inte sker i förening är att se som fusk. När RF har den utgångspunkten så blir det som att hävda att någon spelar fel i SM i luftgitarr. 

Problemet är att vi bara når ca 2/3 av befolkningen. Det är fullständigt ointressant hur man tränar, utmaningen är att få tredjedelen som har lägst inkomster, lägst utbildning eller är nyanlända att förstå att de får ett mer kvalitativt liv ur alla perspektiv om de lever mer hälsosamt.

Att RF aldrig någonsin kan leverera alla möjligheten att träna i en ideell förening, att kommersiella aktörer erbjuder en attraktivare produkt och att individuell träning ger individen kontroll över sin tid är i sammanhanget ointressant.

Den vinner som kommer på svaret på frågan hur får vi den sista tredjedelen att börja träna?

Eftersom jag tillhör den lilla minoritet som tycker att ett starkt RF som en naturlig samlande röst för svensk idrott är viktigt vill inte jag att man skall springa rakt in i ett fundamentalt fiasko.

Receptet för framgång är enkelt. Låt de befintliga förbunden som kan påvisa attraktionskraft fokusera på uppgiften att se till att fler tränar till 18-20 års ålder, den vägen får vi även elit. Det är en uppgift som man kan leverera även om utmaningarna är stora. 

Så  kan folkhälsan lösas

Låt de tre fyra förbund som har bredd för vuxna ta hand om den delen tillsammans med att associera alla kommersiella aktörer som löser folkhälsan.

Om RF är den aktör som kommer på svaret på frågan hur vi får den tredjedel som lever mest osunt att ändra sin livsföring är det värt tiotals miljarder per år i minskade kostnader för äldrevård, sjukvård och sjukförsäkring. Den gruppen är dessutom mindre intressant för de kommersiella aktörerna. 

Det är dags att slänga strategidokumentet 2025 i papperskorgen, skriva ihop en ny som går att genomföra med fokus på att få 80 procent av elvaåringarna att stanna till 18 och sedan lägga all energi på att vara först med svaret på frågan hur vi får den sista tredjedelen vuxna att börja träna och äta nyttigare. Det är tiomiljardersfrågan.

Dan Persson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är svängdörrar hos Allsvenskans  etta, Mjällby. Spelare kommer och går i en strid ström och pengarna flödar. Klubben  har nyligen gjort sin största satsning någonsin i spelartruppen med värvningen av 21-årige dansken Jeppe Kjær från norska FK Bodø/Glimt. Han kostade 10 miljoner.  Det är bara tre veckor sedan som klubben sålde  sin framgångsrike mittfältare, Nicklas Röjkjaer, till danska FC Nordsjälland, som innebar  en betydande ekonomisk affär för Mjällby. Affären uppges ha gett  18 miljoner till Mjällby. 

Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till  Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna  firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.

I samband med att Strawberry Arena har  ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.

Att Vasaloppet är en viktig motor för Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen är välbekant. Nu finns också  fakta på värdet. Vinterns deltagare och publik beräknas ha lagt 302,2 miljoner kronor inför och under själva skidloppen. Av de pengarna uppstår en omsättning på 288,6 miljoner kronor i de tre huvudkommunerna. Och dessutom, de här värdena blir bara större och större.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma"  igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.

I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:

-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.