När Rusta blir en basketplan
HUI (handelns utredningsinstitut) pekar på att investeringar i köpcentra kommer att börja minska. Siffrorna från USA där vart fjärde shoppingcenter kan läggas ner eller gå omkull är ingen lek. E-handeln som slår ut butiker är en del av en samhällsförändring som blir stor med för och nackdelar.
Där vi sitter, i en förort till Stockholm har vi sex shoppingcenter inom en kvarts bilkörning. Om tio år har vi självstyrande elbilar, leverans inom tre timmar när vi handlar på nätet och frågan uppstår vad vi skall göra med våra köpcentra där butikerna då läggs ned i en ökande hastighet
Köpa hallar till reapris
Värdet på de här fastigheterna kommer att vara en bråkdel av dagens. Varje Jula, Rusta, Biltema, ICA Maxi är en stor yta med hyfsad takhöjd.
Om de värdelösa fastigheterna går att köpa för 10 procent av vad de kostade att bygga så är svaret ganska enkelt.
Vi gör idrottshallar av en del av dem. Många kommer att behöva rivas, några kan bli bostäder, några blir annan typ av upplevelseyta. Men här kan vi lösa hela anläggningsproblematiken till gagn för idrotten och våra kommuner.
1.000-tals nya hallar
Men här finns en potential för svensk idrott på 1000-tals nya idrottshallar som kostar nästan ingenting. Basket, handboll, Innebandy, ishockey, Futsal, Gymnastik, you name it. Ytorna finns och ombyggnadskostnaden för rätt underlag, omklädningsytor och annat blir marginell. Fastighetsägarna har konkurs som enda alternativ. Förhandlingssituationen är lysande.
Inpriset på hallarna gör att dagens nivå på kommunala bidrag blir lönsamma driftmässigt. Idrotten och kommunerna är vinnare liksom folkhälsan. Förlusterna tas av internationella pensionsfonder.
Här finns all anledning för de stora förbunden att börja fundera på hur de skall äga de nya "hallar" de kan komma åt den här vägen. De är kloka nog för att inse att omvärldsavsnitten i RFs strategi missat Digitaliseringen och kan börja fundera.
Nya Idrottsfastighets AB
Jag ser framför mig Idrottsfastighets AB som ägs av förbund och fastighetsförvaltare som löpande köper de fastigheter som har rätt storlek, rätt läge och rätt förutsättningar för ca 2000 kronor per kvm.
Nu kommer det ju inte att ske eftersom ingen aktör inom idrotten kan agera proaktivt och de flesta har inte ens fattat att SKL:s framtidsprognoser gör att kommunerna inte kommer att skapa de anläggningar som idrotten behöver. Här kommer förbundsordförande att skriva nya nyhetsbrev på temat att någon annan betalar eftersom de inte riktigt förstått sitt uppdrag. Risken att kommersiella aktörer spöar idrotten den här gången också är hög. Det är trist.
Här finns därför möjligheter för kommersiella aktörer såväl som för kommunerna.
Massor av tänkbara hallar
Den enes bröd den andres död är liksom klart redan. Vi har tusentals presumtiva nya idrottshallar som någon annan byggt och betalat.
Inom 8 år kommer vi att ha självstyrande bussar, minibussar och bilar som gör att barn och ungdomar såväl som äldre kan ta sig till våra centra.
Alla som står upp och påstår att Digitaliseringen kommer att dö och shoppingcentra kommer att finnas kvar kan vi skicka till medeltidsmuseet där de hör hemma.
En tiondel av egentlig kostnad
Under de kommande tio åren finns ett par miljoner kvadratmeter som kostat +30.000 per kvadratmeter på marknaden för en tiondel av kostnaden.
Det är fastigheter med VA, el, takhöjd med rätt storlek.
Vi skall självfallet låta digitaliseringen och e-handel bliva idrottens räddare.
Att tänka utanför boxen är grunden. Här finns de anläggningar idrotten behöver och de kommer snart att vara lediga till en bråkdel av kostnaden.
Trist att jag om tio år kommer att kunna peka på att idrotten missade den här möjligheten också för att man levde kvar i sin gamla roll.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.