Vill SAS ha idrotten som kund?
1 maj i år införde SAS en ny regel där kunden måste göra en förfrågan till SAS för att få besked om man på sin resa får med sig sina golfklubbor, sin cykel, sina skidor. Passagerarna får sedan besked först efter att bokning och betalning är klar.

För att då repetera - SAS har infört en regel som gör att man vid bokning av en golfresa inte vet om man får med sig sina golfklubbor. Dvs när man inom ett dygn fått ett negativt besked måste man kasta sig på datorn för att boka av resan eftersom ensådan avbokning inte godtas efter 24 timmar.
Aktiva semestrar allt vanligare
Som egen upplevelse har vi häromdagen först fått bekräftelse på golfklubbor vid bokningen för att sedan ett halvt dygn efter att biljetteringen skett få ett mail där vi får reda på att vi får ha med oss klubborna på alla sträckor utom New York – Miami på utresan. Hur kul är det?
SAS säger att det här är något man infört för att alla skall veta att de får med sig sin sportutrustning. En snabb enkät i bekantskapskretsen visar att ingen någonsin inte fått med sig sina golfklubbor och då är det en bekantskapskrets där vi samtliga i +30 år rest utomlands många gånger per år med golfklubbor.
Det vi vet är att ett set golfklubbor kostar (inom Europa) SAS en dryg hundring i kostnad för bagagehantering och bränsle (40 kronor bagage*2 och 50 spänn bränsle är de siffror jag fått för Stockholm-Spanien, hur exakta de är vet jag inte).
Vi vet också att den passiva semestern med solande som enda aktivitet har tappat varje år i många år och vi istället har aktiva semestrar. Skid och golfresor har funnits länge, nu växer också träningsresor med cykel som onekligen tar plats. Samtidigt har utlandsflyget dubblerats på ca tolv år och förväntas dubblas igen under de kommande tio åren.
Mängden sportutrustning ökar
I klartext - ökande mängder sportutrustning blir ett logistiskt problem.
Vi har själva vid flertalet resor noterat att det är billigare att boka plus (där golfbagen åker med gratis) än turistklass om man räknar in att golfbagen kostar 600 kronor enkel. SAS prissättning har sänkt deras egna intäkter genom regelverk som krockar. Här uppstår frågan vad idén bakom detta självskadebeteende är?
Vi kan också notera att bolag som Turkish har 30+30 kg även i turistklass. Dvs problemet med ökat andel sportutrustning drabbar inte alla bolag lika trots att de har samma flygplan från de två leverantörer som finns.
Hade SAS valt en lösning där man fick klicka i sportutrustning vid bokningen och där man när bagageutrymmet var fullt talade om att det här planet tar ingen mer sportutrustning hade ingen kunnat ha synpunkter. Nu har man valt en modell som skapar osäkerhet och merarbete för kunderna
Det SAS nu gjort hade fungerat före 1987 då flyget var reglerat och konkurrensen obefintlig. Det fungerar inte 2017 när konkurrensen är mördande och kunderna har massor med alternativ.
Det är vidare korkat utifrån det faktum att den medelklass som åker på utlandsresor med sportutrustning i stor utsträckning ingår i segmentet ”Premium Consumers” som gärna betalar lite mer för bekvämlighet.
Samtidigt ökad konkurrens för SAS
I det segmentet utsätts inte SAS för samma konkurrens från de mer extrema lågprisbolagen. Premium Consumers är för hela upplevelseindustrin det snabbast växande segmentet och den målgrupp som SAS borde ha fokuserat mest på som fullservicebolag. Nu gör man tvärtom, agerar på ett sätt som skapar osäkerhet och merarbete för en prioriterad målgrupp.
Konkurrenterna är numera dessutom ett klick borta om ens det med tjänster som Googles flygbiljettsökning. Marginalerna för flyget är lövtunna så det behövs inte många procent lägre beläggning för att vinsten är borta.
För idrotten där vi talar om hundratusentals resenärer med sportutrustning varje månad är det trist om det bolag som har mest frekventa avgångar och som jag personligen tycker ger mig bra service och bra upplevelse inte längre vill ha mig som kund. Att åka på golfresa utan golfklubbor, eller cykelträningsresa utan cykel är självfallet helt värdelöst. Här finns dessutom bokningar av hotell, hyrbilar med mer som krånglar till det ordentligt vid ett nej.
Det enkla faktum att vi har vinter i Sverige gör att träning som kräver sommarklimat förutsätter flyg och vårt behov att röra på oss gör att resandet ökar. Värt att notera är att en golfbag väger ca 15 kg, dvs när jag reser med en mindre resväska plus golfbag hamnar jag i både volym och vikt under de gränser för hur mycket bagage jag får ta med mig.
Då jag antar att SAS inte medvetet skadar sig själva så antar jag att problemet består i IT-system som inte flexibla nog. Då bör man vänta med att införa en onödig försämring.
Min sista fråga till SAS presstjänst var:
Varför skall jag inte avsluta min krönika med att be alla golfare, cyklister, skidåkare att välja annat bolag?
Något svar på den frågan fanns inte med i deras svar.
Nu är det upp till våra läsare att fundera på vad som är bästa alternativ vid nästa resa.
Mest lästa just nu
Under 2024 ökade det egna kapitalet hos ligans 16 klubbar med 17 procent jämfört med 2023. I siffror till närmare 2 miljarder kronor med Malmö FF som den fortsatt kapitalstarkaste klubben med 764 miljoner i eget kapital.
MFF följs av Djurgården med 364 miljoner och Elfsborg med 170 miljoner. Procentuellt stod GAIS för den största ökningen med en ökning av eget kapital från 6 till 19 miljoner kronor. 13 av 16 klubbar ökade sitt eget kapital under 2024.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
För att stötta svenska spelare i deras elitsatsningar inleder Svenska Tennisförbundet samarbete med tennisakademin Good to Great Tennis Academy som därmed blir ett rekommenderat utvecklingscenter.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
En svensk spelare har skrivit historia genom att kamma hem den största spelvinsten någonsin i Sverige – orimliga 1,25 miljarder kronor på Eurojackpot. Under tisdagskvällen stod det klart att en rad spelad i Sverige var ensam med full pott, och nu har Svenska Spel Tur fått tag på den lyckliga vinnaren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar