Vill SAS ha idrotten som kund?
1 maj i år införde SAS en ny regel där kunden måste göra en förfrågan till SAS för att få besked om man på sin resa får med sig sina golfklubbor, sin cykel, sina skidor. Passagerarna får sedan besked först efter att bokning och betalning är klar.
För att då repetera - SAS har infört en regel som gör att man vid bokning av en golfresa inte vet om man får med sig sina golfklubbor. Dvs när man inom ett dygn fått ett negativt besked måste man kasta sig på datorn för att boka av resan eftersom ensådan avbokning inte godtas efter 24 timmar.
Aktiva semestrar allt vanligare
Som egen upplevelse har vi häromdagen först fått bekräftelse på golfklubbor vid bokningen för att sedan ett halvt dygn efter att biljetteringen skett få ett mail där vi får reda på att vi får ha med oss klubborna på alla sträckor utom New York – Miami på utresan. Hur kul är det?
SAS säger att det här är något man infört för att alla skall veta att de får med sig sin sportutrustning. En snabb enkät i bekantskapskretsen visar att ingen någonsin inte fått med sig sina golfklubbor och då är det en bekantskapskrets där vi samtliga i +30 år rest utomlands många gånger per år med golfklubbor.
Det vi vet är att ett set golfklubbor kostar (inom Europa) SAS en dryg hundring i kostnad för bagagehantering och bränsle (40 kronor bagage*2 och 50 spänn bränsle är de siffror jag fått för Stockholm-Spanien, hur exakta de är vet jag inte).
Vi vet också att den passiva semestern med solande som enda aktivitet har tappat varje år i många år och vi istället har aktiva semestrar. Skid och golfresor har funnits länge, nu växer också träningsresor med cykel som onekligen tar plats. Samtidigt har utlandsflyget dubblerats på ca tolv år och förväntas dubblas igen under de kommande tio åren.
Mängden sportutrustning ökar
I klartext - ökande mängder sportutrustning blir ett logistiskt problem.
Vi har själva vid flertalet resor noterat att det är billigare att boka plus (där golfbagen åker med gratis) än turistklass om man räknar in att golfbagen kostar 600 kronor enkel. SAS prissättning har sänkt deras egna intäkter genom regelverk som krockar. Här uppstår frågan vad idén bakom detta självskadebeteende är?
Vi kan också notera att bolag som Turkish har 30+30 kg även i turistklass. Dvs problemet med ökat andel sportutrustning drabbar inte alla bolag lika trots att de har samma flygplan från de två leverantörer som finns.
Hade SAS valt en lösning där man fick klicka i sportutrustning vid bokningen och där man när bagageutrymmet var fullt talade om att det här planet tar ingen mer sportutrustning hade ingen kunnat ha synpunkter. Nu har man valt en modell som skapar osäkerhet och merarbete för kunderna
Det SAS nu gjort hade fungerat före 1987 då flyget var reglerat och konkurrensen obefintlig. Det fungerar inte 2017 när konkurrensen är mördande och kunderna har massor med alternativ.
Det är vidare korkat utifrån det faktum att den medelklass som åker på utlandsresor med sportutrustning i stor utsträckning ingår i segmentet ”Premium Consumers” som gärna betalar lite mer för bekvämlighet.
Samtidigt ökad konkurrens för SAS
I det segmentet utsätts inte SAS för samma konkurrens från de mer extrema lågprisbolagen. Premium Consumers är för hela upplevelseindustrin det snabbast växande segmentet och den målgrupp som SAS borde ha fokuserat mest på som fullservicebolag. Nu gör man tvärtom, agerar på ett sätt som skapar osäkerhet och merarbete för en prioriterad målgrupp.
Konkurrenterna är numera dessutom ett klick borta om ens det med tjänster som Googles flygbiljettsökning. Marginalerna för flyget är lövtunna så det behövs inte många procent lägre beläggning för att vinsten är borta.
För idrotten där vi talar om hundratusentals resenärer med sportutrustning varje månad är det trist om det bolag som har mest frekventa avgångar och som jag personligen tycker ger mig bra service och bra upplevelse inte längre vill ha mig som kund. Att åka på golfresa utan golfklubbor, eller cykelträningsresa utan cykel är självfallet helt värdelöst. Här finns dessutom bokningar av hotell, hyrbilar med mer som krånglar till det ordentligt vid ett nej.
Det enkla faktum att vi har vinter i Sverige gör att träning som kräver sommarklimat förutsätter flyg och vårt behov att röra på oss gör att resandet ökar. Värt att notera är att en golfbag väger ca 15 kg, dvs när jag reser med en mindre resväska plus golfbag hamnar jag i både volym och vikt under de gränser för hur mycket bagage jag får ta med mig.
Då jag antar att SAS inte medvetet skadar sig själva så antar jag att problemet består i IT-system som inte flexibla nog. Då bör man vänta med att införa en onödig försämring.
Min sista fråga till SAS presstjänst var:
Varför skall jag inte avsluta min krönika med att be alla golfare, cyklister, skidåkare att välja annat bolag?
Något svar på den frågan fanns inte med i deras svar.
Nu är det upp till våra läsare att fundera på vad som är bästa alternativ vid nästa resa.
Mest lästa just nu
Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.
Mötesordförande var Ola Johansson, Gästrikland, och han vill tona ned frånvaron av SvFF
Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.
Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Svenskt föreningsliv har miljoner skäl att tacka Jonas Klavberg, 56 år, och nära förknippad med innebandy laget Warbergs IC, fyra SM-guld, det senaste erövrat 2008 och med tre segrar i Europacupen.
Som it-entusiast insåg Jonas Klavberg först av alla hur media- landskapet och rättighetsfrågor var under förändring.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar