Vill SAS ha idrotten som kund?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

1 maj i år införde SAS en ny regel där kunden måste göra en förfrågan till SAS för att få besked om man på sin resa får med sig sina golfklubbor, sin cykel, sina skidor. Passagerarna får sedan besked först efter att bokning och betalning är klar.

Sollentuna skidklubb tvingades nyligenskicka iväg 100 ungdomar på träningsläger i Alperna utan skidor. Jag har fått rapporter om kaos på Arlanda och irriterade kunder som fått en förstörd semester eller ombokningar som krånglade till hotell och hyrbilsbokningar.
Ett SAS-plan färdigställs för take off på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg / TT

För att då repetera - SAS har infört en regel som gör att man vid bokning av en golfresa inte vet om man får med sig sina golfklubbor. Dvs när man inom ett dygn fått ett negativt besked måste man kasta sig på datorn för att boka av resan eftersom ensådan avbokning inte godtas efter 24 timmar. 

Aktiva semestrar allt vanligare

Som egen upplevelse har vi häromdagen först fått bekräftelse på golfklubbor vid bokningen för att sedan ett halvt dygn efter att biljetteringen skett få ett mail där vi får reda på att vi får ha med oss klubborna på alla sträckor utom New York – Miami på utresan. Hur kul är det?

SAS säger att det här är något man infört för att alla skall veta att de får med sig sin sportutrustning. En snabb enkät i bekantskapskretsen visar att ingen någonsin inte fått med sig sina golfklubbor och då är det en bekantskapskrets där vi samtliga i +30 år rest utomlands många gånger per år med golfklubbor.

Det vi vet är att ett set golfklubbor kostar (inom Europa) SAS en dryg hundring i kostnad för bagagehantering och bränsle (40 kronor bagage*2 och 50 spänn bränsle är de siffror jag fått för Stockholm-Spanien, hur exakta de är vet jag inte).

Vi vet också att den passiva semestern med solande som enda aktivitet har tappat varje år i många år och vi istället har aktiva semestrar. Skid och golfresor har funnits länge, nu växer också träningsresor med cykel som onekligen tar plats. Samtidigt har utlandsflyget dubblerats på ca tolv år och förväntas dubblas igen under de kommande tio åren.

Mängden sportutrustning ökar

I klartext -  ökande mängder sportutrustning blir ett logistiskt problem.

Vi har själva vid flertalet resor noterat att det är billigare att boka plus (där golfbagen åker med gratis) än turistklass om man räknar in att golfbagen kostar 600 kronor enkel. SAS prissättning har sänkt deras egna intäkter genom regelverk som krockar. Här uppstår frågan vad idén bakom detta självskadebeteende är?

Vi kan också notera att bolag som Turkish har 30+30 kg även i turistklass. Dvs problemet med ökat andel sportutrustning drabbar inte alla bolag lika trots att de har samma flygplan från de två leverantörer som finns.

Hade SAS valt en lösning där man fick klicka i sportutrustning vid bokningen och där man när bagageutrymmet var fullt talade om att det här planet tar ingen mer sportutrustning hade ingen kunnat ha synpunkter. Nu har man valt en modell som skapar osäkerhet och merarbete för kunderna

Det SAS nu gjort hade fungerat före 1987 då flyget var reglerat och konkurrensen obefintlig.  Det fungerar inte 2017 när konkurrensen är mördande och kunderna har massor med alternativ.

Det är vidare korkat utifrån det faktum att den medelklass som åker på utlandsresor med sportutrustning i stor utsträckning ingår i segmentet ”Premium Consumers” som gärna betalar lite mer för bekvämlighet.

Samtidigt ökad konkurrens för SAS

I det segmentet utsätts inte SAS för samma konkurrens från de mer extrema lågprisbolagen. Premium Consumers är för hela upplevelseindustrin det snabbast växande segmentet och den målgrupp som SAS borde ha fokuserat mest på som fullservicebolag. Nu gör man tvärtom, agerar på ett sätt som skapar osäkerhet och merarbete för en prioriterad målgrupp.

Konkurrenterna är numera dessutom ett klick borta om ens det med tjänster som Googles flygbiljettsökning. Marginalerna för flyget är lövtunna så det behövs inte många procent lägre beläggning för att vinsten är borta.

För idrotten där vi talar om hundratusentals resenärer med sportutrustning varje månad är det trist om det bolag som har mest frekventa avgångar och som jag personligen tycker ger mig bra service och bra upplevelse inte längre vill ha mig som kund. Att åka på golfresa utan golfklubbor, eller cykelträningsresa utan cykel är självfallet helt värdelöst. Här finns dessutom bokningar av hotell, hyrbilar med mer som krånglar till det ordentligt vid ett nej. 

Det enkla faktum att vi har vinter i Sverige gör att träning som kräver sommarklimat förutsätter flyg och vårt behov att röra på oss gör att resandet ökar. Värt att notera är att en golfbag väger ca 15 kg, dvs när jag reser med en mindre resväska plus golfbag hamnar jag i både volym och vikt under de gränser för hur mycket bagage jag får ta med mig.

Då jag antar att SAS inte medvetet skadar sig själva så antar jag att problemet består i IT-system som inte flexibla nog. Då bör man vänta med att införa en onödig försämring.

Min sista fråga till SAS presstjänst var: 

Varför skall jag inte avsluta min krönika med att be alla golfare, cyklister, skidåkare att välja annat bolag? 

Något svar på den frågan fanns inte med i deras svar.

Nu är det upp till våra läsare att fundera på vad som är bästa alternativ vid nästa resa.

Dan Persson

Genmäle

 

Svar till Idrottens affärer

Vi ser att resandet med specialbagage ökar och allt fler väljer aktiva semestrar som innebär bagage som cyklar, golfbagar och skidor. För att säkerställa att allt bagage får plats har SAS i likhet med andra flygbolag infört förhandsbokning av specialbagage.

Just nu tittar vi på både utformningen och kommunikationen kring tjänsten för att göra det tydligare och enklare för dig som bokar och vill resa med SAS.

Det innebär att du inom en snar framtid kommer att kunna reservera specialbagage direkt i bokningsflödet så att ditt specialbagage bli bekräftat tillsammans med biljetten, istället för att göra en förfrågan som du gör idag.

Det är så klart beklagligt att informationen om förändringen i vissa fall inte nått fram och under tiden stärker vi nu kundkommunikation och gör förtydliganden i bokningsflödet.

När det gäller sportbiljetterna som kan bokas av medlemmar eller lag i klubbar är det viktigt att känna till att förhandsbokningskravet även gäller dem. Vi förtydligar informationen på vår hemsida och även bokningsbekräftelserna för att inga missförstånd ska behöva ske.

 Vi arbetar hela tiden med att förbättra våra produkter utifrån våra kunders önskemål och hoppas att våra resenärer med idrottsutrustning även i fortsättningen väljer oss.

Freja Annamatz, presschef Sverige, SAS

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.