Golfen måste äga sina kunder

Entreprenörer och bra idéer som ger fler golfare på våra banor är självfallet något positivt. Men det finns ett par stora men.
Inte bara positivt
Ring och fråga valfri hotelldirektör i valfritt land i världen om det var smart att ge Expedia, Bookings, Hotels.com med flera ägandet av kundmassan och svaret kommer att bli att det är hotellbranschens största strategiska misstag någonsin.
Kolla hur ligorna för ishockey och fotboll resonerar strategiskt runt mellanhänder mellan klubb och konsument. De lägger massor med energi på att inte tredje part äger någon kunddata.
Klubbar vars styrelse fattar beslut som ger tredje man kontroll över medlemmar i någon form bör enligt mitt förmenande anmälas för trolöshet mot huvudman. Det kan låta hårt men databaser över golfare är värdefullare än banan.
Behåll kontrollen!
Externa entreprenörer är alltid välkomna men de får aldrig någonsin ha ett avtal som gör att de äger någon kunddata. De skall leverera en teknisk tjänst. De får självfallet heller aldrig äga prissättning.
Om det går så långt att en sådan aktör påstår sig både hjälpa klubben att öka sina intäkter och samtidigt golfaren att sänka sina kostnader bör man vara mycket misstänksam. Den intelligenta stringensen i sådant påstående påminner i allt för stor utsträckning om SDs eller Vs budgetförslag (välj själv utifrån politiska preferenser).
Klubbarna äger och kontrollerar både förbund och GIT (Golfens IT-system). De är båda garanten för att klubb äger medlemsdata. Data kan skyfflas genom otaliga system men ägarna till sådana system skall inte få lagra kunddata eller använda kunddata i andra former än vad klubben bestämt.
Dubbelt ägande
Vi får en ny strängare lagstiftning på Integritetsområden i maj. GDPR (General Data Protection Regulation). Den är strängare än PUL och för att inte i krönikeform bli för långrandig och akademisk får det bli en egen krönika. GDPR är ytterligare ett skäl att inte ge bort en enda individs kunddata.
Tillåter en klubb en extern aktör att få kunddata och själv lagra denna så är det enligt min bedömning både ett brott mot GDPR förutom att det är kommersiellt och strategiskt kodumt.
För att då beskriva vad som händer om klubbarna inte förstår allvaret och agerar på det här området kan vi titta på hur ett hotells relation med Hotels.com ser ut
- Provisioner på mellan 15 och 25% på varje rumsnatt.
- Last room Availability, dvs hotels.com skall kunna boka sista lediga rummet. Hotellen ger bort hela sitt inventory.
- Lägsta pris garanti, dvs hotellet får aldrig sälja ett rum billigare än vad det kostar på hotels.com
- Bonuserbjudande till hotels.coms guldmedlemmar med än lägre priser.
- Kampanjer med 30-50% lägre pris för vissa perioder. Ställer man inte opp får man inga bokningar överhuvudtaget under den perioden.
Så dags att vakna då
Dvs, gör ni inte som jag föreslår så äger någon annan en vacker dag i framtiden era medlemmar, era starttider och er prissättning. Kom inte och gnäll sen.
Här bör självfallet SGF betala för jurister som tar fram avtalsmallar för hur golfklubbar skall skriva avtal med externa parter. För det ska ni självfallet göra så fort ni kan tjäna på det, men aldrig på ett sätt så att ni avhänder er kontrollen.
Vidare skall sådana parter klubbar skriver avtal med ensidigt agera åt klubben, dvs inte ha affär med både klubb och golfare. Att erbjudanden måste vara bra för golfaren är en självklarhet, men er partner/leverantör har sina åligganden mot klubben inte mot golfaren. Det är ert ansvar.
Till eventuella golfare som läser detta; Ge inte externa parter rätten att hantera era kunddata. Då skadar ni klubbarna.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Fotbollstjejerna i Piteå IF jublar. Kommunen har tagit beslutet att DFF öka det ekonomiska bidraget med 400 000 kr till 1,1 miljoner kronor under 2025-2027. Damlaget och ledarna tar det som en befrielse efter en säsong med ekonomiska problem.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Han beskriver sig själv som en hockeynörd, och vill gärna vara ett bollplank till förbundskapten Sam Hallam.
Efter Tre Kronors senaste VM-guld, i Köpenhamn 2018 skänkte nummer 93 Mika Zibanejad, tillsammans med sin bror, Monir Kalgoum, 300 000 kronor till unga flickors ishockey i Stockholm.
I VM i Stockholm fem år senare spelar Mika Zibanejad verkligen på hemmais, hans första kontakt med sporten var i Hammarby Hockey, i dag i division två. Han är ensam 08-spelare från landets största hockeydistrikt, och är Sam Hallams största offensiva vapen i guldjakten i Avicci Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.