Jämställd sponsring, hur kan den skada idrotten?
Kan jämställd sponsring minska sponsringsintäkterna för idrotten är den komplexa frågestaällningen. Svaret är att det finns en betydande risk för att det blir så.

För att komma framåt i frågan måste vi först definiera begreppet sponsring.
”Sponsring är ett medel för marknadsföring som konkurrerar med exempelvis annonser, sökordsmarknadsföring, tv-reklam, event med syftet att öka försäljningsintäkterna för det företag som sponsrar.
Måste påvisa det affärsmässiga
Det kan ske direkt genom försäljning som konsekvens, eller indirekt genom att företagets varumärke stärks och man därigenom får fler potentiella kunder.”
Ungefär så.
Enligt skatteverket måste ett företag kunna påvisa att sponsring är affärsmässig, dvs leder till önskad vinst (då får skatteverket mera pengar).
Enligt Aktiebolagslagen får företaget inte agera på annat sätt än för att berika ägarna (då får också skatteverket mera pengar).
Här ovan så har vi skapat begränsningarna för jämställd sponsring.
När vi idag ser på idrottare som verkar i Sverige så är två av de högst betalda kvinnor. Sarah Sjöström och Charlotte Kalla. Sarah drog in nästan 9 miljoner förra året genom att vara en av världens duktigaste idrottsstjärnor. Hon förtjänar självfallet varenda krona. Samma gäller för Charlotte.
Så enkelt är det
I kommersiell idrott får man betalt efter prestation. Inte efter kön. Inom ideell idrott får man betala. Så enkelt fungerar det.
Nu driver lobbyister inom det genuscertifierade komplexet idén att män och kvinnor i sponsorintäkter skall få lika mycket. En vacker tanke, men felaktig. Den här typen av identitetspolitik byggd på vänsterns moderna mumbo jumbo-påhitt som Intersektionalitet, normkritik och postkoloniala strukturer är skadliga.
Explicit driver de idén att Sarah och Charlotte borde få mindre eftersom det är orättvist att de får mer bara för att de är duktigare.
Bygger på en kalkyl
Om ett bilföretag går in som sponsor så bygger det på en kalkyl att den här åtgärden skall ge oss en kostnad per såld bil som är lägre än om vi hade valt andra marknadsföringsmedel. Samma gäller spelbolag, kylskåpstillverkare, kortbolag med mera. Alternativet är olönsam sponsring och att bedriva olönsam verksamhet leder till konkurs.
Klubben, ligan, idrottaren vill ha så mycket pengar som möjligt. Företaget vill betala så lite som möjligt. Precis som i alla förhandlingar.
Sen kan man sälja bilar på många sätt. Ett sponsringsavtal skall därför värderas utifrån flera parametrar.
Exponering enklast att mäta
Exponering kommer först då den är enklast att mäta. Här är publiksiffror, antalet tv-tittare, antalet följare på sociala medier det som räknas.
Digital infrastruktur är nästa område som även den går att mäta. Hur många individer finns i CRM-systemen, Vilka rättigheter att bearbeta dem ingår i avtalet, hur kan tekniken skapa interaktivitet är några av frågorna som skall värderas.
Varumärket kommer sen. Är det positivt för företaget att framstå som jämställd så får det ett värde. Kan ett oväntat avtal ge tillkommande PR eller innebär valet av mindre exponering att sponsorn måste lägga mer pengar på traditionell marknadsföring för att alla skall få reda på hur jämställda de är? Jämställdhet är en delmängd av det vi definierar som CSR. Här konkurrerar jämställdhet med integrationsprojekt, antimobbingprojekt, läxhjälp med mera.
Fåniga idéer om jämställdhet
Konsekvensen om mindre duktiga manliga skidåkare skall få mer än de förtjänar medan Kalla får mindre kan inte bli något annat än att företagen drar ner på sponsring och låter en större del av marknadsföringsbudgeten gå till annat.
Dvs de fåniga idéerna om jämställd sponsring ur ett genusperspektiv som bara kan ha uppstått på Södertörns högskola skadar idrotten.
Sponsring är enda området i intäkter till idrotten som är jämställd, alltid varit jämställd. Ersättningen är en delmängd av hur mycket sponsorn tjänar på sponsringen, lika oavsett kön såväl som idrott.
Däremot finns det massor med ojämlikhet inom idrotten som bör angripas. Tjejer får mindre i stöd, sämre träningstider och sämre ledare. Typiska tjejidrotter som ridning och gymnastik får större problem att ha tillräckligt med anläggningar. Hundratusentals nyanlända tjejer får inte idrotta för att de är flickor som en del av en hederskultur som vi inte får acceptera där slöjan är symbolen för förtrycket.
Så kan vi inte ha det 2018 i vårt jämställda Sverige. Här bör feminister skrika högt och jag kommer att skrika med dem. För de här orättvisorna skall vi inte acceptera.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Fotbollstjejerna i Piteå IF jublar. Kommunen har tagit beslutet att DFF öka det ekonomiska bidraget med 400 000 kr till 1,1 miljoner kronor under 2025-2027. Damlaget och ledarna tar det som en befrielse efter en säsong med ekonomiska problem.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Han beskriver sig själv som en hockeynörd, och vill gärna vara ett bollplank till förbundskapten Sam Hallam.
Efter Tre Kronors senaste VM-guld, i Köpenhamn 2018 skänkte nummer 93 Mika Zibanejad, tillsammans med sin bror, Monir Kalgoum, 300 000 kronor till unga flickors ishockey i Stockholm.
I VM i Stockholm fem år senare spelar Mika Zibanejad verkligen på hemmais, hans första kontakt med sporten var i Hammarby Hockey, i dag i division två. Han är ensam 08-spelare från landets största hockeydistrikt, och är Sam Hallams största offensiva vapen i guldjakten i Avicci Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.