Elitidrotten och media i en helt ny värld

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Tidningen Barometern skriver om en händelse jag förväntat mig komma i flera år. http://www.barometern.se/kultur/vi-bevakar-inte-emmabodafestivalen-ett-b...

Här är det en musikfestival där festivalarrangören insett att lokaltidningens bevakning inte ger några kunder och att festivalen är något som tidningen vill tjäna pengar på.

Lokaltidningen och eliklubben står inför ett nytt umgänge. Foto:TT

 

Så här kommenterar Internetgurun Joakim Jardenberg det i branschtidningen Resumé ”Jardenberg anser att Barometern-OT:s kulturchef drar på sig offerkoftan, istället för att ta sig en funderare på mediernas nya roll. 

Enbart samarbete

”Medielandskapet har förändrats och alla publicister måste inse att de enbart är intressanta för någon form av samarbete om deras publik upplever dem som relevanta och värda att ha en relation med. Man kan enkelt konstatera att festivalen har fler följare på Facebook än Barometern, så redan där är det enkel matematik. Dessutom är det sannolikt att Emmabodafestivalen får ut avsevärt mer av att ackreditera en genomsnittlig influencer på Instagram än av en artikel bakom betalväggen i Barometern. Då blir beslutet inte bara enkelt utan också helt självklart.” Slut citat

Vi är redan där för många av elitklubbarna i olika sporter, dvs det samarbete som skett med lokaltidningen i decennier är idag olönsam för klubben och lönsam för tidningen.

För elitklubbarna i Ishockey, Fotboll, Basket, handboll är det hög tid att börja planera för den nya medievärld som kommer. Den kommer nämligen mycket snabbt.

Oavsett om det är Smålandsposten i Växjö, Borås tidning eller Norrländskan i Luleå så måste Växjö Lakers, Elfsborg och Luleå Hockey är slutsatsen att de själva måste bli bättre på att ge sina supportrar såväl alla sportintresserade i sitt upptagningsområde egen media.

Helt andra spelregler

Bättre att de som är sportintresserade är kunder/läsare till klubben än till lokaltidningen. Vill lokaltidningen ha rättigheter får de betala för dem och någon barter skall man inte göra eftersom annonsutrymmet numera är värdelöst så det skall vara cash betalt. Vill lokaltidningen ha exklusiv tillgång till spelare, tränare, information så hamnar vi på sjusiffriga belopp.

Egen mediaproduktion blir en effektiv metod för att bygga databaser, sälja merchandize och biljetter samt att ge sponsorer mer exponering.

Sportredaktionerna på lokaltidningarna är så nedbantade att de inte är någon svår konkurrent längre. Lokala tidningar har enligt medieutredningen som kom i november 2016 bara 16 procent läsare under fyrtio år både print och digitalt. Den mätningen gjordes i april 2016. En god gissning är att siffran april 2019 ligger under 13 prcent av de under 43 år.

Åsikter har blivit viktigare

Sen är en egen medieverksamhet på nätet ingenting som vem som helst kan göra. Utöver tekniken som idag finns till låga kostnader krävs det kunskap om journalistik, publicistiska principer, redaktionell förmåga. Även om allt sker på nätet så krävs det både text/bild, röst och video. Åsikter har blivit viktigare och kräver goda skribenter.

Skall man över tid få läsarnas förtroende så måste man dessutom klara av att kritisera laget/klubben när så krävs. Att påstå att laget gjorde en fantastisk prestation när så inte är fallet sänker projektet på en kvart.

Men Digitaliseringen och de förändrade beteendemönster vi ser som konsekvens gör att min bedömning är att alla elitklubbar som är dominerande aktör på sin ort bör planera för egen medieverksamhet.

Är man dominerande aktör så bör man också ta på sig att bevaka alla annan idrott, inkl juniorverksamhet på sin ort.

Bara vissa klubbar

Men vi är en idrottsförening, skall vi bli tidning också säger den äldre styrelseledamoten som drömmer om 60-talet. Frågan är relevant, är man bara en idrottsförening skall man inte starta medieverksamhet.

Är man en klubb i de högsta serierna i fotboll och Ishockey eller högsta serien för Basket, handboll som är en dominerande aktör på sin ort och har en spelarbudget på +10 miljoner kr är man oavsett organisationsform ingen idrottsförening. Man är en aktör inom upplevelseindustrin som konkurrerar om konsumenternas fritid. Då blir egen medieverksamhet en del av intjäningsförmågan som ger de sportsliga resultaten.

 

Ps, vi står gärna till tjänst med djupare kunskap på det här området. Hör av er till IA.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.