Trend gör tv-bolag till ett ord vi minns

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Besökte Starflow (www. starflow.com) eftersom de med sitt avtal med Per Moberg är ett tecken på en av de trender som påverkar den kommersiella idrotten. 

Bakgrunden är att Moberg lämnade TV4 och nu sänder själv på starflow.com Moberg får 80 procent av intäkterna, tittarna slipper reklamen men betalar en liten peng per program eller per säsong.

Det finns starka bakomliggande trender varför Moberg och alla de andra som använder Starflow valt rätt.

Bakgrunden är att Moberg Att slippa reklamen och betala en liten peng per program eller per säsong, det vore väl något för framtiden. Foto: TT

Digitaliseringen som gör att det är möjligt att nå alla fans, supportrar och intresserade och sänker produktionskostnaden dramatiskt jämfört med hur ett tv-bolag arbetar.

Allt i egna händer

Individualiseringen gör att blotta tanken på att någon annan skall paketera mitt innehåll framstår som absurd. Att dessutom ha åsikten att innehållet skall tablåläggas framstår som lika modernt som trattgrammofoner för den urbana medelklassen.

Den växande insikten bland konsumenter att “If you don´t pay for content you’re the product”. Dvs det vi inte betalar för innebär att någon annan säljer oss (Facebook, Google etc).

Rättighetsinnehavarens slutsats att man inte kan låta någon annan äga innehåll om en själv. 

Går vi tillbaka och fundearar på varför vi har Public Service så var det inte våra politikers åsikter om hur viktigt för demokratin den är som var grunden. Skälet till att vi har Public Service är att ingen annan än staten på den tiden hade råd att bygga radio och tv-master över hela landet och producera tv och radioprogram. Det är först nu när politikerna skall sno 8 miljarder per år via en ny skatt som de varit tvingade att uppfinna nya orsaker. Deras problem är att kostnaden per tittare/lyssnare kommer att fördubblas var femte år för att antalet tittare och lyssnar kommer att minska eftersom utbudet från andra blir oändligt mycket större.

Äga, producera, sända själv

Nu befinner vi oss på en marknad där vem som helst med internet och en smartphone kan sända vad som helst till vem som helst i hela världen. Dvs förutsättningarna är totalt förändrade. Med en kamera för några tusenlappar och en mikrofon för samma peng kan man producera bättre kvalitet än tv kunde på 70 tal när en kamera kostade miljoner. Sen krävs det massor med kunnande och förmåga för att nå många tittare/lyssnare så där har inget förändrats.

För alla aktörer inom idrotten från enskilda idrottare till klubbar och förbund finns all anledning att se till att man äger, skyddar och kontrollerar sitt innehåll och även på ett tidigt stadium börjar distribuera det.

Starflow, som en av flera aktörer, ser till att man äger innehållet själv, sätter pris själv och de tar 20% av intäkten i ersättning. Då ingår avgifter för betalningar och hosting i den avgiften. Det är villkor jag ser som rimliga. 

Det viktiga för mig är att alla sätter igång, tar makten över sitt eget innehåll, sitt eget värde, lär sig producera såväl som att marknadsföra. Skall ni fylla arenor, attrahera fler ungdomar, utveckla er idrott och i slutändan dessutom tjäna pengar så är det nödvändigt att följa med i utvecklingen.

För 22 år sedan åkte jag Europa runt och höll föredrag åt exportrådet. Rubriken för mina fina overheadfilmer var ”Cutting out the middle men”. Dvs att digitaliseringen skulle ta bort onödiga mellanhänder. TV-bolag och medier blir för artister, producenter och idrotten snart onödiga mellanhänder. Se till att ni är med på den resan från och med idag.

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.