Trend gör tv-bolag till ett ord vi minns

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Besökte Starflow (www. starflow.com) eftersom de med sitt avtal med Per Moberg är ett tecken på en av de trender som påverkar den kommersiella idrotten. 

Bakgrunden är att Moberg lämnade TV4 och nu sänder själv på starflow.com Moberg får 80 procent av intäkterna, tittarna slipper reklamen men betalar en liten peng per program eller per säsong.

Det finns starka bakomliggande trender varför Moberg och alla de andra som använder Starflow valt rätt.

Bakgrunden är att Moberg Att slippa reklamen och betala en liten peng per program eller per säsong, det vore väl något för framtiden. Foto: TT

Digitaliseringen som gör att det är möjligt att nå alla fans, supportrar och intresserade och sänker produktionskostnaden dramatiskt jämfört med hur ett tv-bolag arbetar.

Allt i egna händer

Individualiseringen gör att blotta tanken på att någon annan skall paketera mitt innehåll framstår som absurd. Att dessutom ha åsikten att innehållet skall tablåläggas framstår som lika modernt som trattgrammofoner för den urbana medelklassen.

Den växande insikten bland konsumenter att “If you don´t pay for content you’re the product”. Dvs det vi inte betalar för innebär att någon annan säljer oss (Facebook, Google etc).

Rättighetsinnehavarens slutsats att man inte kan låta någon annan äga innehåll om en själv. 

Går vi tillbaka och fundearar på varför vi har Public Service så var det inte våra politikers åsikter om hur viktigt för demokratin den är som var grunden. Skälet till att vi har Public Service är att ingen annan än staten på den tiden hade råd att bygga radio och tv-master över hela landet och producera tv och radioprogram. Det är först nu när politikerna skall sno 8 miljarder per år via en ny skatt som de varit tvingade att uppfinna nya orsaker. Deras problem är att kostnaden per tittare/lyssnare kommer att fördubblas var femte år för att antalet tittare och lyssnar kommer att minska eftersom utbudet från andra blir oändligt mycket större.

Äga, producera, sända själv

Nu befinner vi oss på en marknad där vem som helst med internet och en smartphone kan sända vad som helst till vem som helst i hela världen. Dvs förutsättningarna är totalt förändrade. Med en kamera för några tusenlappar och en mikrofon för samma peng kan man producera bättre kvalitet än tv kunde på 70 tal när en kamera kostade miljoner. Sen krävs det massor med kunnande och förmåga för att nå många tittare/lyssnare så där har inget förändrats.

För alla aktörer inom idrotten från enskilda idrottare till klubbar och förbund finns all anledning att se till att man äger, skyddar och kontrollerar sitt innehåll och även på ett tidigt stadium börjar distribuera det.

Starflow, som en av flera aktörer, ser till att man äger innehållet själv, sätter pris själv och de tar 20% av intäkten i ersättning. Då ingår avgifter för betalningar och hosting i den avgiften. Det är villkor jag ser som rimliga. 

Det viktiga för mig är att alla sätter igång, tar makten över sitt eget innehåll, sitt eget värde, lär sig producera såväl som att marknadsföra. Skall ni fylla arenor, attrahera fler ungdomar, utveckla er idrott och i slutändan dessutom tjäna pengar så är det nödvändigt att följa med i utvecklingen.

För 22 år sedan åkte jag Europa runt och höll föredrag åt exportrådet. Rubriken för mina fina overheadfilmer var ”Cutting out the middle men”. Dvs att digitaliseringen skulle ta bort onödiga mellanhänder. TV-bolag och medier blir för artister, producenter och idrotten snart onödiga mellanhänder. Se till att ni är med på den resan från och med idag.

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.