Spelreklamen förgör sig själv

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I morgon den14 februari, på alla hjärtans dag träffar Ardalan Shekarabi de 88 spelbolag som fått licens att verka på den svenska marknaden. Skälet är en växande irritation med spelreklamen och risken för ett politiskt tryck mot förbud för spelreklam.

Hade jag varit Ardalans talskrivare hade texten blivit som följer. Texten kan dessutom förklara varför jag inte blivit talskrivare åt ministrar.

Klantskallar,

Det är tyvärr inget överord. Ni har under 2016, 2017 och 2018 ökat era reklamköp med tvåsiffriga procenttal varje år och effekten är att vi idag har färre som spelar än 2015.

Utöver att berika andra aktieägare än era egna som ni gjort fattigare så har ni bara lyckats göra svenska folket irriterade så till den milda grad att jag idag har ett politiskt tryck på mig att införa reklamförbud för spel. 

Branschen har ökat i omsättning, men långsammare än övriga delar av den upplevelseindustri ni tillhör, dvs ni har inte ens lyckats bevara er position. 

Ni lägger 5 miljarder brutto på reklam för att ha samma mängd kunder vid årets slut som vid årets början. Då är marknadsföring ingen investering utan en ren kostnad. 

Kostnaden för kundanskaffning är på väg rakt upp i himlen och har förmodligen redan nått en sådan nivå att den högre churn (kunder som lämnar) ni samtidigt skapar åt varandra och den kortare tid som kunden stannar gör merparten av de nya kunderna olönsamma.

Ni är 88 aktörer, över hundra om vi tar med de ideella aktörerna, på en mogen marknad. En marknad där compliance för vårt regelverk och penningtvättsdirektivet skapar en hög fast kostnad. 

Ett stort antal av er skall alltså läggas ned, bli uppköpta eller gå omkull under de närmaste åren tills ni är nere i de 15-20 bolag som kan rymmas på den här marknaden.

Jag är politiker och ingen marknadsföringsguru, men till och med jag kan med lillfingret lista ut att reklam som gör kunderna irriterade och arga inte är någon bra reklam.

Jag vill inte ha reklamförbud för spel av flera skäl. Inskränkningar i vår grundlagsskyddade yttrande och tryckfrihet som det handlar om är det första. Den skada det utgör för våra redan hårt pressade mediebolag det andra. För de ideella aktörerna skulle ett förbud innebära försämrade möjligheter att konkurrera och det skadar civilsamhället. Det fjärde skälet är det viktigaste. Vi vill ha en kanalisation på väl över 90 procent, dvs en seriös, reglerad och kontrollerad spelmarknad och ett reklamförbud riskerar att äventyra det.

Jag kommer självfallet också prata med aktörerna inom media. Jag förstår inte deras agerande heller när de har så mycket spelreklam att man stänger av teven eller slutar läsa en tidning. Det borde dessutom göras sannolikt att reklamen tappar i värde, dvs de levererar inte gentemot sin kund som är ni.

Fortfarande utan att kunna något om marknadsföring så undrar jag varför inte fler agerar så ni får kunder som tycker om er. Stöd olika typer av CSR-projekt, finansiera breddidrott, det finns smartare sätt att bygga varumärke än att irritera svenska folket. 

Slutligen är det så enkelt att det är inte jag eller regeringen som bestämmer om det blir ett reklamförbud för spel eller inte. Det är ni som bestämmer det.

Fortsätter ni som ni har gjort det senaste året så kommer det politiska trycket på oss att införa reklamförbud att till slut bli övermäktigt. Det är inget löfte, det är ett hot.

Tack.”

Ungefär så skulle jag som politiker försöka prata förstånd med den bransch som just nu skjuter sig själv i foten med automatvapen. Problemet är att det finns för många aktörer på marknaden och flera har förmodligen köpt licens bara för att bli uppköpta. Det jag nu börjar bli rädd för är att vi får konkurser med icke utbetalda vinstmedel som en konsekvens.

Branschen måste agera, annars kommer branschens motståndare att driva regeringen mot ett förbud.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.