De stora tar för sig, men de små då?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

”Jättarna går samman”…

Jag läste om hur Lidingöloppet, Marathongruppen och Göteborgsvarvet går samman och arrangerar digitala lopp.

Spontant känns det fräscht och nytt. Kanske lockar detta en ny målgrupp också.

Men, över mig kommer också tankarna om varför vi startade dessa lopp, minnen från en tid då vi klubbledare engagerade våra medlemmar i att sälja lotter, arrangera loppmarknad, sålde marschaller, godis, kalsingar och strumpor.

Dra in pengar

Gradvis insåg vi löparrangemangens värde och började hitta på nya och utmanande lopp. Syftet var detsamma – dra in pengar till verksamheten. Under 60 och 70talen fanns inom min idrott (friidrott) många stora och väldigt framgångsrika klubbar i Sverige. Från Umeå i norr över Östersund, Falun, Gävle, Västerås, Uppsala, Örebro, Karlstad, Växjö, Linköping, Norrköping, Västervik, Karlskrona, Göteborg, Helsingborg, Malmö och ytterligare ett stort antal…

Idag är många av dessa en skugga av sin dåvarande nivå.

I Stockholm föddes Hässelby och Spårvägen av sina stora lopp, IFK Lidingö fick ny kraft-av ett växande Lidingölopp.

Själv initierade jag och några fler Midnattsloppet och senare Tunnelloppet- som växte till giganter med jättedeltagande.

Många blev helt fantastiska arrangemang med Göteborgsvarvets 65 000 deltagare och Broloppets 90 000!

De andra, då?

Men, de klubbar som inte hade publikt underlag, kraften och förmågan att bygga detta…var blev de av? 

”Den enes bröd blev den andres död” – tror jag. Sedan tidigt 70-tal då många av dessa lopp utvecklades minskade övriga lopp och klubbar i antal. Idag finns ca hälften antalet friidrottsklubbar kvar. Många av dagens klubbar kämpar för

sin överlevnad. Deras möjligheter till intäkter på en marknad där ”kunden” blivit väldigt blasé och krävande är nästan obefintliga. Sveriges inträde i EU tog bort upphovsrätten till löpning och erbjöd varje tänkbar aktör möjlighet att prova lyckan.

Denna historia under ca 50 år visar både möjligheter och utmaningar. Coronans restriktioner har dessutom utdelat nådastöten till många kämpande idrottsledare i små klubbar. Frågan är väl hur många som orkar börja om?

Trångt på marknaden

”Jättar går samman” – så bra för dem. Men, hur påverkas en marknad som redan är hårt trängd? Idrotten bygger

mycket på samarbete, omtanke, folkrörelseideal, gemensamma mål mm. När idrotten bitvis blir marknadskonkurrerande och med ännu mer smartness driver vidare för att tjäna mer pengar fjärmar man sig än mer från den idrottsrörelse som en gång hyllade andra ideal, som tog sats ur samhällsbyggande, att i vardagen aktivera barn, unga, bredd, elit alla åldrar.

Jag inser att detta är svåra och motsägande frågor som inte har enkla svar Men, vad innebär det på sikt?

Liksom den olympiska rörelsen, RF:s utmaningar blir bara större och man kan undra om vi kommer att ha en idrottsrörelse  i framtiden?

Vilket ansvar har vi själva för detta idag?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.