Vi spelar mindre och färre spelar
Idag presenterade ATG sin Q1 rapport. Den första sedan spelet omreglerades vid årsskiftet. Förändringen gör att många av siffrorna inte är jämföra med samma period föregående år.
Sammanfattningsvis har ATG på en marknad som viker, med en extrem och högre konkurrens både ökat sin marknadsandel och ökat vinsten. Det får då sägas vara bra gjort.
För spel som bransch kan vi också konstatera att man tappar marknadsandelar på den upplevelsemarknad man verkar i. Vi spelar mindre och det är färre som spelar.
Hur +100 aktörer om man tar med de ideella med +200 varumärken skall överleva på en marknad som minskar är en s.k. bra fråga. Det kommer inte alla att göra. Min gissning är att uppköp och utslagning i kombo med att marknadsföringen är olönsam kommer att leda till att problemet med den enorma volymen spelreklam är borta ungefär samtidigt som regerings utredning är klar. Dvs senfärdigheten innebär att man löser ett problem som då inte existerar.
Växer när andra tappar
ATG förbättrar resultatet jämfört med samma period 2018 från 11 till 277 miljoner. Man växer med 1 procent vilket får ses som ordentligt då andra aktörer som rapporterat har tappat. Marknadsandelen licensspel ökar också och bör nu ligga på 27-28 procent mot tidigare 24 procent för den marknaden. ATG tappar ca 10% på spel på hästar. Något som då kompenseras av sportspel och Casino. En kvartalsomsättning (efter spelvinster) på prick en miljard är nytt rekord för ATG.
Tappet på hästspel är inte jämförbart då det var en jackpott i år mot sju ifjol och påsken med extra omgångar låg i mars ifjol och i april i år.
Finns inga siffror, men min bedömning är att det inte finns någon kanibalisering, dvs att pengar går från hästspel till sport och kasinospel hos ATG.
Ur egen erfarenhet så flyttade jag spel på golf från annat bolag till ATG. Tror det är det vi ser även från andra.
Mer pengar till travsporten
Mängden pengar till hästsporten ökar. Dels i form av de 5 procent på brutto som ATG nu betalar till ägaren Svensk Travsport och dels i förväntad ökad utdelning. Knappa 100 MSEK till jämfört med samma period förra året.
Det vi nu kan konstatera är att hade inte ATG satsat på sportspel och Casino hade det blivit mindre pengar till hästsporten.
Annan positiv siffra är ökad andel registrerade, kända spelare med mer än 100 procent. Får vi inskränkningar i reklamen så kommer stor andel registrerade spelare (som man kan nå på annat sätt) vara en av ATG:s viktigaste konkurrensfördelar.
På längre sikt är orosmolnen inte ofarliga. Kan spelbranschen attrahera kunder eller kommer vi att spela mindre som trenden nu är. Roligare produkter i kombo med sådant som skapar känsla som exempelvis hästar är svaret, men konkurrensen om medborgarnas fritid är mördande och blir än värre.
En stark rapport
I nuläget är kanalisationen, dvs omsättning som inte går vi sidan av licenssystemet, mycket hög, gissningsvis +90 procent Hur den siffran ser ut om fyra år är en av de viktigaste men vi kommer inte ha jämförelser på något år till.
Men ATG har levererat en stark rapport. De travgrupper jag följer i sociala medier borde vara nöjda, men det verkar de inte kunna bli oavsett.
Slutligen så är det viktigt att alla i diskussioner om för mycket spelreklam inte går på uppgifter om 5 miljarder i medieinvesteringar. Det är en bruttosiffra där mediers rabatter till stora köpare kan ligga på 70 procent av listpris. Här bör vi notera att ATG som får skäll för att de hade mycket reklam när de lanserade nya produkter står för ca 5 procent av exponeringen med en marknadsandel på ca 27 procent.
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar