Vi spelar mindre och färre spelar
Idag presenterade ATG sin Q1 rapport. Den första sedan spelet omreglerades vid årsskiftet. Förändringen gör att många av siffrorna inte är jämföra med samma period föregående år.
Sammanfattningsvis har ATG på en marknad som viker, med en extrem och högre konkurrens både ökat sin marknadsandel och ökat vinsten. Det får då sägas vara bra gjort.

För spel som bransch kan vi också konstatera att man tappar marknadsandelar på den upplevelsemarknad man verkar i. Vi spelar mindre och det är färre som spelar.
Hur +100 aktörer om man tar med de ideella med +200 varumärken skall överleva på en marknad som minskar är en s.k. bra fråga. Det kommer inte alla att göra. Min gissning är att uppköp och utslagning i kombo med att marknadsföringen är olönsam kommer att leda till att problemet med den enorma volymen spelreklam är borta ungefär samtidigt som regerings utredning är klar. Dvs senfärdigheten innebär att man löser ett problem som då inte existerar.
Växer när andra tappar
ATG förbättrar resultatet jämfört med samma period 2018 från 11 till 277 miljoner. Man växer med 1 procent vilket får ses som ordentligt då andra aktörer som rapporterat har tappat. Marknadsandelen licensspel ökar också och bör nu ligga på 27-28 procent mot tidigare 24 procent för den marknaden. ATG tappar ca 10% på spel på hästar. Något som då kompenseras av sportspel och Casino. En kvartalsomsättning (efter spelvinster) på prick en miljard är nytt rekord för ATG.
Tappet på hästspel är inte jämförbart då det var en jackpott i år mot sju ifjol och påsken med extra omgångar låg i mars ifjol och i april i år.
Finns inga siffror, men min bedömning är att det inte finns någon kanibalisering, dvs att pengar går från hästspel till sport och kasinospel hos ATG.
Ur egen erfarenhet så flyttade jag spel på golf från annat bolag till ATG. Tror det är det vi ser även från andra.
Mer pengar till travsporten
Mängden pengar till hästsporten ökar. Dels i form av de 5 procent på brutto som ATG nu betalar till ägaren Svensk Travsport och dels i förväntad ökad utdelning. Knappa 100 MSEK till jämfört med samma period förra året.
Det vi nu kan konstatera är att hade inte ATG satsat på sportspel och Casino hade det blivit mindre pengar till hästsporten.
Annan positiv siffra är ökad andel registrerade, kända spelare med mer än 100 procent. Får vi inskränkningar i reklamen så kommer stor andel registrerade spelare (som man kan nå på annat sätt) vara en av ATG:s viktigaste konkurrensfördelar.
På längre sikt är orosmolnen inte ofarliga. Kan spelbranschen attrahera kunder eller kommer vi att spela mindre som trenden nu är. Roligare produkter i kombo med sådant som skapar känsla som exempelvis hästar är svaret, men konkurrensen om medborgarnas fritid är mördande och blir än värre.
En stark rapport
I nuläget är kanalisationen, dvs omsättning som inte går vi sidan av licenssystemet, mycket hög, gissningsvis +90 procent Hur den siffran ser ut om fyra år är en av de viktigaste men vi kommer inte ha jämförelser på något år till.
Men ATG har levererat en stark rapport. De travgrupper jag följer i sociala medier borde vara nöjda, men det verkar de inte kunna bli oavsett.
Slutligen så är det viktigt att alla i diskussioner om för mycket spelreklam inte går på uppgifter om 5 miljarder i medieinvesteringar. Det är en bruttosiffra där mediers rabatter till stora köpare kan ligga på 70 procent av listpris. Här bör vi notera att ATG som får skäll för att de hade mycket reklam när de lanserade nya produkter står för ca 5 procent av exponeringen med en marknadsandel på ca 27 procent.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
Med en begränsad budget på 18 miljoner kr har Stockholms Golfklubb lyckats ta hem priset för världens bästa banrestaurering 2022 på Golf Inc Summit i Kalifornien.
Klubbchefen Jonas Widegren och banarkitekten Christian Lundin fick varma applåder när de gick upp på scenen inför 300 beslutsfattare i golfvärlden häromdagen. Många förvånades över klubbens begränsade budget för restaureringen.
I Sverige finns det närmare en halv miljon golfspelare.En majoritet av dem lär ha gjort samma sak i helgen - tillbringat timmar framför tv:n trots stundtals härligt väder. SVT serverade direktbilder från södra Spanien och uppgörelsen mellan Europa och USA i Solheim Cup.Tre dagar med ca sju timmar varje dag innebar att det inte var lätt att slita sig. Det blev också en riktig kamp mellan världens bästa damer på den soldränkta banan några mil från Gibraltar - med fem svenskor i huvudroller.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar