Självrannsakan behövs inom idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Denna vecka skulle det varit Idrottens dag i Almedalen. Tyvärr blev inte det möjligt. Extra olyckligt är detta eftersom svensk idrottsrörelse i dag har behov av att lyfta, diskutera och utmana sig själva för att förbli vitala och relevanta. Almedalen kan vara ett perfekt tillfälle att inte bara tala om vad man är duktig på utan även interagera med politiker, kommuner och andra intressenter kring frågor som är centrala för idrotten framöver. Frågor som idrottsrörelsen även behöver anpassa sig till,

För även om det finns en strategi för svensk idrottsrörelse i form av Strategi 2025 så behöver vägen att realisera strategin uppdateras utifrån förändringar i och runt idrotten. Det är lätt att vi fokuserar på den egna idrottens utveckling ur ett inifrån-ut-perspektiv och inte tänker på de dimensioner som är viktiga för att idrotten ska växa och bli starkare.

Jag skulle gärna velat att idrotten hade diskuterat följande tre områden i Almedalen. Tre områden som i och med vårens corona kris blivit allt tydligare och viktigare att förhålla sig till.

- Balansen mellan ideellt och kommersiellt

- Lokalt utbud och lokal idrottsmångfald

- Relationen topp kontra bredd

Balansen mellan ideellt och kommersiellt

Det stora behov som idrotten har ekonomiskt av stödpaket har varit en överraskning för många. Detta trots att de kommunicerade behoven inte har tagit hänsyn till sponsrings och medieintäkter som gör intäktsbortfallet mycket större. Behoven av ekonomiska stödpaket visar att den ideella idrotten i dag är beroende av kommersiella intäkter. Intäkterna från staten och kommunerna är viktiga men idrottsrörelsen verkar i kommersiella miljöer. Detta ska inte underskattas, utan det är viktigt för att idrotten ska få bättre ekonomiska förutsättningar. 

I Almedalen hade det varit intressant att tydliggöra hur stort detta ekonomiska beroende är och diskutera hur idrotten i framtiden än mer kan bejaka externa intäkter utan att tappa den ideella identiteten. 

Lokalt utbud och lokal idrottsmångfald

Antalet föreningar som påverkas av intäktsbortfall är många, även om det är en övervikt mot större lagsporter och manligt idrottande. Den ekonomiska fördelningen är en realitet och något som vuxit fram över årens lopp. Från ett samhällsperspektiv är det viktigt få många i rörelse och att få många att hitta idrott och motion. 

Samtidigt är det viktigt inom flera idrotter att säkerställa god ekonomisk utveckling i den egna föreningen för att kunna hävda sig inom den egna idrotten. I behovet att utveckla den egna idrotten är det lätt de som vi ska locka till idrotten glöms bort och att idrotten sker på de många utövarnas villkor. För att idrotten som helhet ska lyckas vara attraktiv och tillgänglig behövs troligen ett brett utbud av både idrotter och former inom idrotten. 

Tillgänglighet till idrott och mångfald av idrott är viktigt för idrottens tillväxt. Fler måste kunna hitta sin idrott utifrån sina förutsättningar, intressen och behov.

I Almedalen hade det varit intressant att diskutera om idrotten skapar förutsättningar för en lokal mångfald och tillgänglighet. Hur mindre idrotter kan få förutsättningar att verka i fler kommuner, samt hur idrottens former kan moderniseras för att bättre möta dagens allt mer skiftande behov.

Relationen topp kontra bredd

Inom de flesta idrottsförbund finns det en vilja att utveckla en bred ungdomsverksamhet för att därefter över tid utkristallisera en elit som kan konkurrera internationellt. Detta är centralt och något de flesta förbund är duktiga på och som inte heller bör tappas bort. I Strategi 2025 har pyramidtanken kompletterats med perspektiv där man vill att idrotten ska bli en rektangel och möta upp mot ett ökat breddidrottande. Trots det ser vi varje år alarmerande siffror från Centrum för idrottsforskning om att vi tappar barn redan i tidiga tonåren, något som går emot det idrottsrörelsen vill.  För att lyckas med Strategi 2025 krävs krafttag.

Det är viktigt att de som hittat idrotten inte lämnar. Tappar vi deltagare genom tidigt ointresse eller tidig utslagning blir idrottsrörelsen mindre och därmed också mindre betydelsefull.

I Almedalen hade det varit intressant att ta upp de här frågorna och väcka debatt, hur vi inte bara konstaterar att det är viktigt att fler ska hänga kvar längre, vilket flera föreningar lyckas med, utan också tar diskussionen om hur idrotten genom SF klarar av att styra och verka mot flera mål. 

Med andra ord - hur Strategi 2025 blir verklighet och inte bara goda tankar.

Nu blev det inget Almedalen 2020 och våren har gått till krishantering, så frågan är om idrottsrörelsens tar sig tid till reflektion och eftertanke om dessa strategiska dimensioner.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.