Klassikern hotas i väntan på politikerna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Trots lojaliteten från 14 000 deltagare, fans och sponsorer är det långt ifrån säkert att Midnattsloppet firar 40 år 2021. Intäkterna från årets app räcker inte på långa vägar för att täcka kostnaderna.

Midnattsloppet har behållit en kreativ själ när Hammarby IF ställt om från fysiskt lopp till digital upplevelse. Inte mindre än 14 000 har laddat ned deras app och genomför nu 5 kilometer eller 10 kilometer med stöd av det digitala Midnattsloppet. 

All personal är uppsagd. Uppbyggd kompetens och strukturer kommer att försvinna från Midnattsloppets kontor den 1 oktober. Frånvaron av ett räddningspaket för tredje kvartalet innebär att en inspiration för svensk folkhälsa försvinner och dessutom en finansieringskanal för klubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Normalt 40 00löpare varje år

Midnattloppet lockar varje år mer än 40.000 löpare. Loppet som startade på Södermalm i Stockholm för 39 år sedan har varit viktig för att ovana löpare ska våga utmana sig själva, samtidigt som man bjuder upp till fest för deltagare, besökare och alla affärer runt omkring. Konceptet har varit så framgångsrik att man startat i flera svenska städer och också lyckats exportera konceptet.

Det är således en ekonomiskt sund och vital verksamhet som kanske försvinner. Varje år genereras flera miljoner till idrottsrörelsen. Uteblivna intäkter i år har inneburit att Hammarby Friidrott, som arrangerar Stockholms delen av Midnattsloppet, inte har kunnat skicka deltagare till SM tävlingar eftersom man inte har råd. En väl fungerande klubb och infrastruktur går på knäna och tvingas till irreversibla beslut för att kunna överleva.

Det fanns förhoppningar om indikationer kring ytterligare 500 miljoner innan sommaren från kulrutdepartementet. Det har fortsatt inte kommit några bärkraftiga signaler om att idrotten får ytterligare stödpaket. RF ligger på. Idrottsministern vill hjälpa både idrott och kultur. Men det är många som vill ha och regeringen som helhet har fortsatt inte visat att de vill hjälpa idrotten att överleva.

Politiska spelet tar sin tid...

Medan vi väntat på att ministrar ska ha semestrar, att intressenter och politiker ska positionera sig politisk och att regeringen ska hanterar andra frågor som ibland känns som att de främst vill flytta fokus på effekterna av pandemin så försvinner idrottsstrukturer framför våra ögon. 

Folkhälsan sägs ha fått ett uppsving under våren, med fler som tränar i och med att man fått mer tid och känt att man blivit för stillasittande vid hemmakontoret. För att ta hand om dessa motionärer och se till att svenskarnas motionsvanor består över tid behövs den inspiration som motionsloppen kan ge. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.