Är det enda sättet för att få mer pengar?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Staten är en finansiär av svensk idrott, men för den skull ska inte politikerns använda idrotten som ett verktyg. Å andra sidan - förmår idrotten att öka offentliga anslag utan göra på det sätt som  politikerna vill? 

En debatt pågår här på Idrottens Affärer om det vettiga i att Idrotten har blivit en beställningsorganisation. Var går gränsen för idrottens egenvärde?

 I dag blir det allt vanligare som en följd av det blir allt mer riktade pengar från politiken via RF. Det krävs ett ställningstagande, Idrotten måste välja väg. En avgörande fråga  – värna om egenvärdet eller möta samhällets behov? 

Kan inte idrotten få större anslag utan att behöva göra olika insatser inom integration, häsofrågor och annat?

Öronmärkta pengar eller pengar med krav har blivit allt vanligare då politiker ser behov av att kunna svara upp mot frågor kring hur skattepengar används. Detta gäller på riksnivå likväl som på kommunal nivå. I samband med bidrag till evenemang i Stockholm behöver man exempelvis ha ett hållbarhets- och inkluderingsperspektiv på evenemanget för att kunna få stöd, eftersom evenemanget på detta sätt blir en del i det som Stockholm eftersträvar och det som Stockholm vill stå för.

Idrotten en pålitlig everantör

Att idrotten levererar värde är känt, men i och med vi exempelvis har färre registrerade timmar bland ungdomar så kan det argumenteras att vi levererar ett lägre samhällsvärde. Lägre värde brukar normal sett innebära lägre ersättning. 

Utifrån detta perspektiv är det viktigt att svensk idrott blir bättre på att leverera och att bidrag vi får kan visa på bra utväxling av skattebetalarnas pengar. För att lyckas med detta behöver pengar hamna i verksamheter där de gör tydlig nytta och hos de som har förmåga att skapa värde. I mitt perspektiv är det lokalt hos klubbar, event, projekt eller lokalt engagemang – inte inom SFs eller i en större RF byråkrati. 

Politiker är i dag inte speciellt intresserade av idrott för idrottens egenvärde (annat än när vi skördar medaljer), vilket vi inom idrotten ofta är. 

Det har blivit mycket tydligt nu under pandemin, även om enskilda politiker kan påskina ett visst intresse så blir idrottens frågor åsidosatta. 

Politiker är intresserade av att bedriva sin politik för att på bästa sätt verka för ett samhälle de tror på och som de på en högre nivå ser som eftersträvansvärt. Här är idrotten ett medel och en resurs, inte ett självändamål. Att driva en hård linje mot politiken och hävda idrottens värde kommer troligen inte ge den belöning som vi inom idrotten skulle önska.

Då priades hälsofrågor

När idrotten var del av socialdepartementet var folkhälsofrågorna än mer centrala. Nu när folkhälsoinitiativ startar hamnar de inte inom idrottens ram utan andra aktörer såsom t ex GIH får ta det ansvaret. Att inte idrotten får ta ansvar för folkhälsoinitiativ kan tyda på att idrotten allt mer ses som ett särintresse. 

Särintressen har svårt att hävda sitt värde och riskerar att än mer att urholkas. Idrottsrörelsen står därför i ett vägval. Att tydliggöra värde på ett sätt som samhället eftersträvar och därmed möjliggöra ökade anslag eller hävda sitt egenvärde utan att påvisa det tydligt med risk att bidragen minskar. 

Samhället har fortsatt stora behov av det idrotten skapar t ex minska segregationen, öka rörelse och motion bland barn och ungdomar med mera. 

Regeringen ger tydliga signaler som kan möjliggöra att idrottens budgettilldelning kan öka. Exempelvis blir Folkhälsofrågorna än viktigare framöver. I december meddelade forskningsminister Matilda Ernkrans en miljardsatsning på forskning och innovation med betydande fokus på folkhälsan. 

Dessutom tillsatte regeringen i fjol GIHs rektor som ordförande i en kommitté som har till uppgift att främja fysisk aktivitet.

Många idrottsklubbar påvisar redan i dag sitt samhällsvärde vilket ökar deras kommersiella betydelse. Ett exempel är Brynäs med projektet En Bra start som fokuserar på det som händer vid sidan av isen, men som förutom att öka publiksiffrorna även har ökat både samhällsvärdet och det kommersiella värdet på Brynäs betydligt. Liknande projekt finns inom flera fotbollsklubbar. Vissa aktörer kan och fortsätter att kunna visa på ett värde som uppskattas av såväl politik som kommersiella aktörer. Men många idrotter har inte denna förmåga eller erfarenhet.

Ser man till finalisterna till Årets Peppare-priset som GenPep ger till person, organisation, eller initiativ som på ett inkluderande och tillgängligt sätt lyckas få barn och ungdomar att röra på sig, så är flera av de nominerade inte från föreningsidrottsrörelsen. 

Det är väl inte så att  föreningsidrotten tappar position när det gäller innovation och anpassningsförmåga till samhällets behov. Vill idrotten utvecklas eller vill man bevara verksamheten som den alltid har varit?

Kräva en förändring

Om idrotten ska ta steg bort ifrån att vara ”utförarorganisation” för politiska beställningar så krävs en långsiktig förändring från båda håll. Det ligger inte bara i idrottens intresse utan kräver även att politiker ser annorlunda på sin uppgift. Den samverkan som skapades mellan stat och idrott på 60-talet är obsolet. 

En ny position behöver inte bara ta hänsyn till vad idrotten önskar utan behöver också sättas i såväl en politisk som i en kommersiell kontext. I synnerhet när staten är en finansiär av svensk idrott.  

Utan den hemläxan kommer den föreningsorganiserade idrotten sakteliga utvecklas mot att ses som ett särintresse och där andra aktörer kommer flytta fram sina positioner. 

 

 

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.