Byråkratin vinner över idrottens behov

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Beskedet att RF och referensgruppen har kommit överens om övergripande principer för fördelningen av det särskilda ekonomiska stödet hade rubriken ”Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd”.  

En rubrik som låter rätt i allas öron och som få kan invända mot. Men vid närmare eftertanke är det populistiskt, politisk korrekt, konservativt och dessutom går överenskommelsen mot idrottsrörelsens vilja och förmåga till återhämtning.

Det är inte konstigt att förstå varför man kommunicerar dessa riktlinjer. Ingen vill att basen i form av de många utövarna drabbas. Men barn- och ungdomsverksamheten är troligen den del av idrotten som drabbats minst hittills. Här har aktiviteter, i alla fall till igår, kunnat pågå ganska obehindrat med undantag för cuper och serieslutspel. 

Ekonomiskt så är det sällan barn och ungdomar som skapar den ekonomiska risken för en idrott. I stället är det vanligt att barn- och ungdomar finansierar senior och elitverksamhet. Vill man rädda barn och ungdomsverksamhet är det bättre på att fokusera på att ta bort hyror för planer och anläggningar eller ge stöd till hyreskostnader.

 Men behovet att visa på kraftfullhet, skapa resultat snabbt och att ha en struktur för att förmedla pengarna snabbt var viktigt. Pressmeddelandet nämner att ” pengarna fördelas i enlighet med både idrottsrörelsens och statens syfte med idrottsanslaget” , vilket jag tycker är skrämmande. 

Här är den struktur som finns inom RF begränsande för att medlen ska sättas in där de gör bäst nytta. Det finns naturligtvis strukturer inom RF för exempelvis LOK-stöd som gör att RF snabbt kan göra bedömningar och transfereringar till olika aktörer. Men RF behöver möta behoven kopplade till effekterna av Covid-19. 

Så varför ska man erbjuda medel så man alltid gjort – trots att behoven ser helt annorlunda ut. Byråkratin vinner över idrottens behov. Här visar inte RF att man kan idrotten bäst. Det handlar snarare om att man har ett effektivt system att fördela ut pengar.

Jag hade hellre sett att man hade reflekterat över hur man vill att de medlen man skjuter till ska göra nytta och verka mest. Men detta kräver förståelse dels hur helheten fungerar för att säkerställa insatser där de ger störst påverkan och dels förståelse var insatser behövs i olika skeden. I dag finns akuta likviditetsproblem inom idrotten, men inget i pressmeddelandet talar om hur dessa ska lösas.

 Ett sätt att fördela pengarna kunde vara att gruppera in dem utifrån vilken nytta de 500 miljonerna skulle kunna ge på följande sätt

 1 - Brandkårsfas – säkra likviditet.

I dag har centrala verksamheter och motorer inom idrottsrörelsen ekonomiska problem. Dessa verksamheter är i grunden sunda men har stora ekonomiska rörelser och påverkas därför kraftigt. Detta läser vi om dagligen och här behövs en idrottsakut som kan agera omgående, men där troligen mycket av pengarna kan betalas tillbaka.

 2 -Säkra infrastruktur och motorer inom idrotten

 När samhället drabbas av kriser fokuserar man på grundläggandeinfrastruktur (t ex Marshallhjälp) eller fokus på nyckelföretag som driver ekosystemet (”Utan Volvo stannar Sverige”).  Vi måste ha samma fokus inom idrotten som lever i ett ekonomiskt ekosystem och där motorerna är centrala för att snabbt bygga upp tappad verksamhet.

 För att hitta rätt krävs konsekvensanalys – som både är kopplad till behov och den strategi RF ska företräda. Jag tror inte detta är gjort ordentligt, vilket medför att pengar kommer att spenderas på fel sätt. Idrotten kommer drabbas mer än nödvändigt.

3- Entreprenörspott

 Kriser i historien brukar generera mycket idéer och stimulera entreprenörskap. Jag tror att trots svåra tider för alla idrotter, så kan det finnas ett värde att hitta medel till att stimulera alla de kreativa idéer som förnärvarande finns inom idrotten. Detta är nya ideer som tar idrotten framåt mot de behov samhället efterfrågar.

Dilemma för framtiden

RF kommer ha mycket svårt att förverkliga Strategi 2025 i och med gårdagens beslut kring hur medel ska fördelas. Detta innebär mindre fokus på idrott hela livet och folkhälsa. Mindre medel och möjligheter för en inkluderande idrott för alla. Chansen att bygga framtidens idrottshus har minskat och vi fokuserar på att bevara en verksamhet som den alltid har varit. Konservatismen och oviljan till förändring har tyvärr vunnit.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.