Idrottens förvandling - från dåtid till nya tiden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I lördagens Eko-intervju berättade Björn Eriksson att han kan är tillgänglig för ytterligare en mandatperiod som RF-ordförande, om inte valberedningen hittar någon som är bättre. Anledningen till denna helomvändning är att han inte vill lämna idrotten under Corona-krisen och dess svallvågor.

Jag hoppas att det är ärligt menat att drivkraften är att göra idrotten bättre rustad post-covid 19 och att det inte är egna maktambitioner. 

Stimulansen i uppdraget kanske har blivit större när Björn kommit in mer i den politiska hetluften och är med i större utsträckning när och där det händer. Behovet av ledarskap post-covid 19 är stort. Det är möjligt att de förändringar som tidigare varit omöjliga att göra helt plötsligt blir centrala och viktiga.

Björn eller nästa RF-ordförande har stora utmaning att ta hand om. Idrotten kommer under 2020 minska med troligen runt 30 procent i omsättning. Exakt hur mycket är svårt att säga eftersom det finns inga uppgifter om vad idrotten omsätter eller hur många som är beroende av idrotten. Anledningen är bland annat RF och de som utvecklar statistiken inte tagit till sig att idrotten professionaliserats på alla plan – från träningsmetoder och träningsupplägg till verksamhetsutveckling och innovation. 

RF måste skapa förståelse 

Detta är en kunskapslucka som behöver rättas till omgående. RF måste skapa förståelse och sprida kunskap om hur idrotten ser ut idag, hur vi bäst kan återhämta idrotten och vad som krävs för utveckling.  

På europeisk basis har en organisation som heter Share, vilken initierats bland annat av ENGSO där RFs generalsekreterare Stefan Bergh är ordförande, räknat ut att 2,7 procent av alla anställda i EU arbetar inom idrottsrelaterad verksamhet. 

I omsättning i Europa motsvarar idrotten den gemensamma storleken av jordbruk, skog och fiskerinäringen tillsammans. Förvisso är dessa siffror både privat och ideell idrott, men marknadens storlek är tydlig. 

Ur detta perspektiv är också det stöd idrotten fått hittills lågt. Vi ser inte de som nu drabbas och som lever och utvecklar stora delar av idrotten. De som har projektanställningar, uppdrag, små enskilda bolag och som lever i vad som skulle kunna liknas som idrottens gig-ekonomi. 

Det kan exempelvis vara tränare, elit i mindre idrotter, semi-elit i större och eventorganisatörer. Dessa aktörer är med och utvecklar idrotten men får troligen i mycket liten del ta del av de räddningspaket som hittills presenterats. Med en låg ersättningsnivå är det dessa personer som först sparas in på. 

Dagens idrott så förändrad

Ur ett folkrörelseperspektiv är det tydligt att vår rörelse måste förstå helheten och försvara den modell vi tror på. Men inte som det var förr utan utifrån dagens verklighet. Vi behöver acceptera att det finns kommersiell struktur och skapa förutsättningar för att föreningskopplad idrott ska kunna vara starkt och att föreningar och idrotter ska kunna utvecklas i en förändrad miljö. 

I en post-corona strategi behövs en förnyad verksamhetsbild och karta. Hur RF tar sig an utvecklingen de kommande tre åren påverkar hur idrottsmarknaden utvecklas de kommande femton åren. 

Modellen ska bli tidsenlig

Den föreningsburna idrotten sitter på otroliga möjligheter med lokal förankring, personliga engagemang och lokal mångfald. Den har också en tradition att kunna möta upp samhällets behov på många olika plan, men det senare beror på att föreningar varit vitala. 

En idrott som inte anpassas till dagens verklighet blir försvagad. Möjligheterna för förändring och modernisering finns nu och idrotten behöver detta. 

Oavsett om det är Björn eller någon annan som har ansvaret efter RIM mötet 2021, så behöver hen ha ett mandat att snabbt kunna förverkliga en strategi för återhämtning. Om idrottsrörelsen inte tar tillfället att se helheten och modernisera i svallvågorna av denna kris, så kommer idrottens styrka att försvagas markant.

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.