SM-veckan – en framgångssaga att utveckla

Mästare som koras i 20 idrotter, idrottsstjärnor som lockar storpublik, mängder av tv-timmar och artistframträdanden under en hel vecka. Beskrivningen av SM-veckan i Söderhamn minner en hel del om det som skulle kunna vara ett vinter-OS – men såklart i ett slags miniformat.
Det är alltid en fantastisk upplevelse att besöka SM-veckan både vinter som sommar. Att få känna pulsen av ett evenemang som samlar så många och riktar strålkastarljuset mot idrotter och idrottsstjärnor som trots sina fantastiska prestationer sällan får möjlighet att visa dem för en större publik. Men under SM-veckan får de utrymme. Dels får de mindre idrotterna vara med i ett större sammanhang men också just utrymme i SVT, mer åskådare till tävlingarna och en stjärnglans de annars inte fått uppleva.
Gjorde SM-veckan till sin
Jag är övertygad om att vi trots att evenemanget vuxit snabbt bara sett de första utvecklingsstegen av SM-veckans hittills korta historia. Första SM-veckan arrangerades 2009 i Sundsvall där fem idrotter deltog. Under SM-veckan sommar i Norrköping 2016 avgjordes mästerskap i 47 idrotter och under succéveckan i Söderhamn för bara några veckor sedan deltog 2 500 idrottare i 20 idrotter inför 75 000 åskådare totalt under veckan. Imponerande siffror och det kändes att Söderhamnsborna verkligen gjorde evenemanget till sitt. De vita mössorna som gav entré till tävlingarna lyste upp alla arenor och skidhjältarna bars fram av påhejare som kantade spåren.
Från att inledningsvis ha varit ett evenemang med fokus på idrott på toppnivå har SM-veckan vuxit till en idrottsfest som kombineras med artistuppträdanden, prova på aktiviteter och kulturutbud för att skapa en helhetsupplevelse av staden och regionen för besökarna. Smörgåsbordet av upplevelser skapar en puls och en rörelse som är fantastisk men också utmaningar i frågor om boende för både aktiva och besökare, arenor som klarar mästerskapen och är tillgängliga för alla, transporter med mera. Söderhamns kommun, med sina knappa 26 000 invånare, var SM-veckans minsta värdstad. Med samarbetet inom Gävleborgs regionen visade Söderhamn att det inte är storleken som är viktigast.
Lokalt engagemang
SM-veckan är ett smörgåsbord av idrott och här tävlar eliten om medaljer samtidigt som mästerskapen visar bredden av svensk idrott. Förutom att sätta fokus på bredd och topp inom svensk idrott riktas också ljuset mot värdstaden, senast Söderhamn som arrangörsstad och Gävleborg som region. Det är inte bara de aktiva som är hjältar under en SM-vecka. För att evenemanget ska bli verklighet krävs ett stort lokalt engagemang och volontärinsatser – inte minst av de lokala idrottsföreningarna. I Söderhamn var uppslutningen stor och bakom tävlingarna låg också ett lyckat integrationsprojekt där ett stort antal flyktingar fixade arenan och agerade spårfunktionärer.
SM-veckan där den reser runt i Sverige på sin egen Eriksgata bidrar till regional utveckling, turistekonomisk omsättning, samarbeten mellan förvaltningar och mellan föreningar och utveckling av den lokala idrotten. De lokala idrottsföreningarna engagerar sina medlemmar som samlas och blir en del av stadens och regionens genomförande, en del av evenemanget. För att lyckas måste alla delar gå i takt och göra jobbet med sikte på målet och inte på egen vinning. Det är ett värde i sig som är nog så viktigt, att få till den här känslan av tillhörighet, gemenskap och att vi kan.
Borås nästa!
I sommar väntar SM-veckan i Borås, som stod som värd även 2014. Under 2018 är det Skellefteå som står värd under vintern och Helsingborg och Landskrona arrangerar SM-veckan sommar 2018. Jag är övertygad om att vi kommer att få se fler samarbeten i regionerna för att arrangera SM-veckan framöver. Då kommer strålkastarljuset inte bara riktas mot idrottsstjärnor och alla aktiviteter under veckan. I fasen av förberedelser skapas ännu mer samverkan över kommungränser vilket ger förutsättningar att skapa möjligheter för ännu mer hållbara idrottsevenemang som ger mervärden för invånare och kommuner långt efter att festligheterna lämnat.
I dag driver RF detta som projektägare i egen regi i samverkan med SVT. I dag kostar det RF en del resurser. I en framtid tror jag SM-veckan snarare kan leverera inkomster till gagn för svensk idrott. Professionella evenemangsarrangörer knackar redan på dörren och vill vara med och utveckla konceptet.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.